Apabila diarah untuk ke Pulau Pangkor pada isnin 8
October lalu kerana tugasan memerhatikan anak buah-anak buah yang sedang mengikuti
program team building, saya memilih untuk menggunakan pengangkutan awam. Tiada
agenda tersembunyi kecuali ingin melihat sendiri sejauh mana hebatnya Puduraya yang telah
di renovate dengan kos RM52.7 juta wang rakyat. Mungkinkah pelawat dari Singapura, Indonesia dan Thailand cemburu melihat kehebatan terminal pengangkutan awam darat kita?
Sampai di Puduraya jam 7:15 pagi. Dari luar tak
ada perbezaan pun dengan Puduraya lama kecuali sedikit façade decorative works.
Macam tempelan make-up pada muka wanita yang sememangnya tak lawa. Sebelah
dalam, overall layoutnya masih macam dulu. Setakat tambah hawa dingin aje, pencahayaan yang lebih terang dan setakat ini bersihlah sikit. Gerai gerai dan
shoplotsnya masih di takuk lama lagi. Dan ulat tiket masih berkeliaran.
Dengan belanja RM52.7 juta, saya membayangkan
terminal bas ala terminal KLIA. Ada
kiosk jualan yang berjenis sikit design dan bahan jualannya, ada food court
yang bawa orang kampong makan pun tak segan. Ada tiketing booth,
information counter, check in counter, bus departure and arrival monitors, PA
system untuk pengumuman pelepasan dan ketibaan serta TV besar untuk penumpang
yang menunggu bas. Pendek cerita, saya menjangkakan sebuah terminal bas yang
mencerminkan tahap profesionalisma dan efisiensi yang tinggi. H
Hampeh!. Tak ada kelas lansung. Kalau zaman saya sekolah dulu, Puduraya yang
telah dibaikpulih dengan kos RM52.7 juta ini layak dikategorikan sebagai hub
pengangkutan darat kelas kambing sahaja. Tinggi kebarangkalian kontraktor “terpilih” yang
telah diberi anugerah oleh menteri kewangan malaysia untuk membaikpulih
Puduraya, telah membeli kondominium dan kereta mewah dengan duit rakyat sebanyak
RM52.7 juta itu. After all, kalau tauke lembu boleh buat, takkan
kontraktor Puduraya tak boleh buat.
Saya menaiki bas Plusliner ke Lumut. Fikir saya, mustahil negara kita yang lebih maju dari Africa Selatan, tidak dapat menyediakan perkhidmatan bas yang tidak akan membuat berbulu hati saya menaikinya. Saya
bayangkan duduk dalam bas 26 seater, yang kerusinya empok, luas dan sebesar
punggung heroine filem hindustan. Ada
onboard entertainment console di setiap seat atau sekurang-kurangnya ada TV
tergantung dengan individual headphones. Saya juga jangka ada stewardess dan ada light refreshment macam bas Inter Liner Johannesburg ke Cape
Town.
Jangkaan saya meleset. Kerusi sempit, handrest
sebelah aje. No TV, no stewardess, no bantal and no selimut untuk perjalanan
sejauh 4 jam. Nama aje glamour tapi standard macam bas awam di Angola, tahun
1998. Bagi orang
yang tak biasa dengan the best in bus travel, mungkin tak jadi kudis tetapi bas
yang saya naiki, koman spanar betul. Satu padanan yang cantik. Bus terminal
kelas kambing dengan bas antara bandar koman spanar.
Jumpa lagi dan salam sayang dari Uncle B, yang sampai hari ini masih tidak faham apa yang menteri menteri dan pegawai pegawai tinggi kerajaan kita pelajari
melalui lawatan lawatan sambil belajar ke luar negara yang kerap mereka lakukan
kalau infrastructure awam kita, masih kelas kambing lagi. Sama ada yang pergi
lawatan sambil belajar tu bengap atau mereka dari jenis bodoh yang tak boleh
diajar. Wassalam.
No comments:
Post a Comment