Wednesday 1 July 2009

JIWA YANG TERJAJAH

Ramai mungkin tak perasan berita sebuah akhbar perdana berbahasa melayu, minggu lepas. Akhbar berkaitan dengan bangga mengumumkan bahawa President AS (Angkatan Setan), Barrack Obama dalam lawatan beliau ke Cairo telah memuji dasar Islam seperti yang diamalkan di Malaysia.
Baguslah tu, sebuah negara Islam (kononnya) merasa megah, bangga dan bongkak dengan pengiktirafan sebuah negara kafir terhadap amalan Islam di negara sendiri. Adakah patut orang kafir menentukan sama ada amalan Islam kita betul atau tidak. Benar kata alim ulama (bukan ular mamak) bahawa dunia dah nak kiamat.

Sebut fasal Barrack Obama, terbukti orang melayu (bukan bugis) masih lagi terjajah jiwa raga dan fikirannya. Apa tidaknya. Berita PM Malaysia berbual melalui telefon dengan Barrack Obama jadi berita sensasi. Sebabnya? Banggalah tu, presiden sebuah negara barat i.e. negara orang kulit putih, sudi berbual dengan kita dari negeri orang berkulit sawo matang. Ibarat kuli merasa bangga, towkay boleh tepuk-tepuk bahu dengan dia (kuli) dan makan semeja dengan kuli. Cheh! aku ingatkan PM kita dapat bertemu dengan Sheikh Abdul Kadir As-Saufi.

Lagi satu. Kau orang perasan tak? Orang malaysia, tak kira melayu ke, Cina ke, India ke, kalau holiday mesti nak pergi negara orang putih. Bangga pulak tu, heboh baru balik dari London lah, Melbourne lah, USA lah. Hina rasanya kalau bercuti kat negara timur atau Afrika sebab orang malaysia yang tak berapa nak kaya aje yang bercuti ke negara-negara tidak membangun ni.
Dah tu bila balik dan kena sawan babi (eh! salah. Bukan sawan babi, maksud saya, demam lah babi), pandai pulak habiskan duit rakyat, kena kuarantin kat hospital kerajaan.

Sebelum mengundur diri, Uncle nak share satu komen dengan you all. Petang tadi (29 Jun ’09), lepas waktu pejabat, uncle sempat berbual-bual dengan Sub Inspekter Jamil, kawan uncle dari Uncle masih Inspekter dan dia Koperal lagi. Perbualan kami berkisar kepada kemajuan yang telah dicapai oleh Pasukan Polis Diraja Malaysia yang telah berumur 202 tahun. Lama tu, dik. Kalau manusia, tentu berjalan tergigil-gigil dan gerenti nyanyuk punya.
Komen S.I. Jamil, ”Tuan, sejak saya masuk polis 32 tahun dahulu, pada tahun 1977, saya lihat cuma satu bezanya polis dulu dan sekarang. Dulu tulis repot polis, pakai tangan, sekarang pakai komputer, itu aje”.

Uncle nak selitkan satu komen lagi. Komputer dan capaian internet yang dibekalkan pun menyakitkan hati dan menambahkan stress budak-budak polis termasuk Uncle. Bukannya membantu mempercepatkan kerja bahkan melambatkan sangat kerja. Internet, sekejap ada, selalu tak ada. Kelajuan capaian internet pula jika berjaya, selaju orang kena gout, kayuh basikal.

Salam hormat, dari Uncle B, yang dah beberapa kali nak humban komputer yang dibekalkan oleh PDRM ke dalam Sungai Segget. Chalo.

No comments: