Saturday 9 May 2009

RAGUT DAN REMPIT

Sebenarnya malas nak beri komen seposen aku mengenai situasi sosial dan politik negara ini. Setelah 52 tahun kita diizinkan oleh Britain untuk mentadbir sendiri Tanah Melayu mengikut acuan mereka (Britain), kita masih terkial-kial, bukan sahaja dengan isu perpaduan antara kaum, bahkan yang paling kelakar sekali, masalah kesatuan antara orang melayu pun masih belum selesai.

Matlamat asal ‘Kaca MataKu’ adalah sebagai time capsule untuk cucu cicit aku. Untuk menilai semula, sama ada apa yang berlaku di zaman mereka sebenarnya adalah satu remake cerita dongeng yang pernah dicanangkan hari ini. Sekurang-kurangnya bila jasad aku dah jadi makanan cacing, cucu-cicit aku boleh berkata yang moyang mereka is ahead of his time. Jangan marah, dik. Buat lawak bodoh sikit kerana orang sekolah tak seberapa macam Uncle B, mana mungkin menjadi seorang pemikir.

Kes ragut dan merempit, heboh lagi di akhbar rakyat. Menteri, orang kenamaan, para bijak pandai, NGO, ketua-ketua ajensi penguatkuasaan pun heboh soksek soksek, akan buat seminar sana sini, tubuh jawatankuasa itu dan ini dan tidak ketinggalan mereka akan melawat (dengan duit rakyat, tentunya) ALASKA, MEXICO atau mana-mana negeri yang mereka tak pernah sampai untuk buat kajian bagaimana nak selesaikan isu kes ragut dan mat rempit ni. Maka akan dibinalah litar-litar merempat yang pastinya akan mengembongkan poket Ali & Baba.

Ini samalah dengan isu banjir kilat. Cerita bukan main. Belanja malas aku nak cerita. Buat longkang besar bawah tanah. Buat itu dan ini. Dari zaman aku inspekter percubaan sampai aku nak bersara, banjir kilat tetap berlaku.

Kalau pembangunan tak mahu dikawal, kalau conglomerate besar dibiar memperkosa hutan dan alam sekitar, kalau nafsu serakah kapitalist enggan dikasi, inilah akibatnya. Banjir kilat. Kalau mat rempit tak mahu dirotan dan motosikal mereka yang sah merempit dihumban dalam sungai atau dilenyek dengan steamroller di khalayak ramai, gerenti aksi hero-hero kampong berbangsa melayu ini akan berterusan. Aku nak tanya, ada tidak budak Cina merempit. Selagi polis tidak dibenarkan menampar (bukan belasah sampai mati) penjenayah, selagi itu peragut yang telah memakan dan terus mengancam nyawa manusia akan bermaharajalela.

Penyelesaian aku memang simplistik kerana semenangnya aku dibesarkan dalam zaman dan dengan cara yang simplistik. Apabila menghantar anak ke sekolah, pesan mak bapak pada cikgu, mudah, “jangan butakan atau patahkan tulang anak saya, selain dari itu kalau anak saya nakal, rotan.” Hari ini cikgu yang cuba mendisiplinkan setan kecil yang menyamar jadi budak sekolah, diganyang oleh bapak setan yang menyamar jadi ibu bapa. Time aku membesar dulu., tak ada saikologi-saikologi atau kaunseling. Yang ada rotanlogi. Tapi generasi aku, jadi orang. Cuba buat kajian. Berapa ramai dari generasi aku yang pernah jadi mat rempit atau mat fit. Jangan lupa bahawa Dr,Spock yang membesarkan anaknya dengan saikologi dan tanpa rotan, telah ditembak oleh anak lelakinya yang berusia 17 tahun.

Masalah pemimpin atau para bijak pandai negara ini ialah cakap tak serupa bikin. Banyak teori dari praktikal. Itu sebabnya tiada satu masalah negara pun boleh selesai. Sesuatu keputusan dibuat bukan untuk the greater good tapi untuk kepentingan peribadi atau parti, making popular but not the right decisions.

Cukup sampai di sini dengan buah fikiran yang tak berapa nak ranum ni, Uncle B tinggalkan satu pesanan dari Capt John Hall yang pernah mengajar Uncle taktik peperangan di hutan, “In Order To Be Kind, You have To Be Cruel”.

Salam dari Uncle B, yang pernah kena rotan dengan arwah abah kerana merengus apabila mak suruh jaga adik yang menangis.
Byee... cup..cup.

No comments: