Thursday 23 July 2009

BASIKAL DAN TERIMA KASIH MALAYSIA

Uncle cukup respect kat bloggers yang boleh maintain dia orang punya blog selang sehari dua. Mula-mula dulu Uncle boleh juga berbuat demikian tetapi sejak mula balik berbasikal, balik rumah, pewai habis. Sampai rumah jam 8 malam, main-main dengan cucu. Pukul 11 malam, dah lights out. Penat tapi segar giler dan tidur lena yak amat. Tu yang slow sikit nak update Uncle punya blog. Sabar yea!

Tiap-tiap petang lepas waktu pejabat Uncle dengan 5-6 orang office mates cycle dari office kat Bank Negara, ikut Jalan Cenderasari, pusing Lake Gardens sambil cuci mata sikit, lalu Jalan Venning, Pusat Islam, turun Jalan Parlimen, ikut padang Merbuk dan pecut balik ke pejabat. Tak kurang 12 km lah sepetang kita orang kayuh. Yang hairannya dalam group basikal Uncle, majoriti riders, umur macam Uncle juga, 50 above. Adalah seorang dua yang bawah 40 tahun.

Pegawai-pegawai muda kat pejabat? Hmpphhh! hampeh!!! Semuanya nak balik rumah cepat. Sama ada terlalu sayang kat bini atau takut bini. Tak tahulah Uncle yang mana satu. Bini masing-masing professional, ada kereta sendiri tapi suami juga nak kena kelek ke hulur ke hilir. Satu lagi kemungkinan, budak-budak muda hari ini terlebih manja, jadi badan tak buleh penat atau berpeluh sikit, takut cair atau tulang patah. Itu lah bahana masa kecik asyik main komputer games.

Kecik-kecik dulu, Uncle menyelinap masuk semak cari spider sebab nak lawan spider dengan member, main rounders, baling kotak rokok atau police and thieves. Semuanya jenis permainan yang lasak, jadi InsyaAllah dan dengan IzinNya jua, Uncle masih boleh berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dari segi kemampuan fisikal dan mental dengan hero-hero muda hari ini. Kalau komputer games, Uncle kalah.

Hampir lupa. Sebenarnya dalam blog kali ini, Uncle nak ucapkan jutaan terima kasih kepada Jabatan Perkhidmatan Awam atau JPA (Jabatan Penipu Awam) dan Kerajaan Malaysia pimpinan BN.

Kepada JPA, jutaan terima kasih kerana mengganggap PDRM bahlul dan offer kami warga PDRM, Skim Perkhidmatan Baru yang menawarkan kenaikkan gred kerja tapi gaji di takuk lama. Naik gred perkhidmatan amende macam tu. Boleh masuk polis terus sebagai sarjen dengan diploma tapi gaji lebih rendah dari pemegang diploma yang kerja dengan jabatan kerajaan bukan polis. Orang lama kalau nak jadi sarjen kena ada STP atau diploma. Siapa nak bayar yuran pelajaran STP atau diploma budak-budak Uncle ini. Senang aje. Benarkan dia orang kowtim, dengan syarat duit haram tu digunakan untuk belajar supaya dapat naik pangkat dan bukan untuk simpan gundek. Boleh tak?

Uncle nak cabar mana-mana mamat JPA yang baca blog ini dan fikir kerja polis enteng sebab tu bagi gaji polis secipot. Jadi understudy pegawai penyiasat selama 1 bulan. Ikut apa yang pegawai penyiasat buat. Kalau tak muntah hijau jangan cakaplah. Gerenti punya.

Hello brother JPA, gaji warga polis Singapura, 20% lebih tinggi daripada gaji kakitangan awam lain yang masuk kerja dengan entry qulifications yang sama. Gaji konstable di Hong Kong bersamaan dengan RM 7,000 sebulan. Japan National Police juga sama macam Singapura dengan Hong Kong. Agaknya mamat-mamat JPA ni tak pernah dengar peribahasa orang kampong Uncle. You Pay Peanuts You Get Monkeys atau di Malaysia ni, You Pay Peanuts, You Get Educated Monkeys. Oleh itu jangan komplen dan marah-marah kalau PDRM tak efisen dan berkesan. After all it is run by monkeys. Secara kebetulan plak tu, Uncle adalah salah seorang monyet PDRM yang akan bersara hujong tahun depan.

Kepada kerajaan Malaysia pimpinan BN, terima kasih lah banyak-banyak kerana sudi menaikkan harga petrol secara senyap-senyap macam pencuri. RON 97 dari RM 1.70 jadi RM 2 dan RON 95 jadi RM 1.70. Dulu Hyundai Accent Uncle pakai Ron 97, sekarang turun taraf pakai RON 95. Ni, Uncle nak contact kawan dekat Papua New Guinea sebab Uncle dengar ada mekanik kat sana boleh modify engin kereta korea dan jepun (Mercs, BMW dan Volvo tak boleh) supaya boleh jalan gunakan minyak tanah campor karbaid. Dengar kabor, bulan Sept, harga petrol nak naik lagi. Tak ape, Uncle tak kecik hati sebab duit subsidi yang kerajaan jimat nanti boleh digunakan untuk memakmurkan rakyat. Lagi pun berbanding Singapura yang dah jumpa telaga minyak dekat Pasir Ris, harga petrol kita murah. Amin.

Sekali lagi Uncle nak ucapkan ratus-ratus juta terima kasih kepada kerajaan Malaysia pimpinan BN kerana tak lama lagi nak naikkan harga elektrik sebanyak 4 sen 1 unit. Uncle faham, tak ada benda yang percuma dalam dunia ini. Berbanding Singapura, tarif elektrik kita jauh lebih murah. Lagi pun harga roti canai di Singapura 1 Sing dollar atau RM 2.30 sekeping berbanding RM 1 atau RM 1.20 di Malaysia. Oleh itu kita rakyat malaysia yang patriotik patut bersyukur kerana pemimpin kita berjaya membuat kita membayar cuma RM 1 untuk sekeping roti perata dan bukan RM 2.30. Bersyukurlah!!

Hingga jumpa lagi selamat membakar Skim Perkhidmatan Baru PDRM dan rajin-rajinlah berbasikal kerana basikal tak pakai petrol. InsyaAllah, bulan depan Uncle akan turun ke Kota Tinggi untuk beli lampu gas (minyak tanah) yang pakai mentol kain. Nak jimat letrik dik.

Cao.

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum tuan.
Saya amat tertarik dengan penulisan tuan. Semoga tuan sihat dan dpt meneruskan penulisan tuan dimasa akan datang dan klu boleh setiap hari saya nak baca blog tuan. untuk makluman tuan sya br mengikuti blog tuan seminggu lepas. Keep on writing Sir.
APR je

Anonymous said...

saya x faham la ngan JPA ni...
pe masalah diaorg smpai wat PDRM cm2..slh ke kalo PDRM mintak tok di naikkan taraf perkhidmatan n kajian tok pelarasan kenaikan taraf???
bkn nyer mintak lbh2 pon...tok kebaikan sume gak...lg rmai yg educated msk PDRM br la leh wat keje ngan lbh efisen.
ni bg gula2...lgsg xda untung.
mnyusahkan da la...mmg la soh blaja..hbs 2 kalo yg dh brumur tgh pkai KPL skrng ni xkn nk baja lg kot?????bengong ke??aku rs la..pe kte PDRM ni cti sminggu...(off duty)....agak2 pe akn jd kt M'sia ni???
ye la...PDRM bkn da pe2 pon tok krajaan ni...amacm??