Monday 10 August 2009

SUKA HATI AKU LAH

Dalam diam 12 hari telah berlalu sejak posting yang terakhir pada 29 Julai 2009. Apa yang boleh saya katakan lagi kecuali saya memang tak dapat mencuri masa untuk update blog saya ini. Ikrar saya kepada pengikut setia blog ini, saya akan berhempas pulas untuk sekurang-kurangnya seminggu sekali mengeluarkan omelan kosong saya.
Dalam posting-posting saya yang akan datang, mungkin ada sedikit pendekatan baru dalam KACA MATA KU kerana saya terfikir. Malaysia telah diperintah oleh Barisan Nasional sejak 52 tahun yang lalu. Sehingga zaman arwah Tun Hussein Onn, negara kita ok aje. Tak kaya, tak miskin. Ada tanah rancangan FELDA, ada Restoran Rakyat dan bermacam lagi kemudahan untuk rakyat. Lepas Tun Hussein, cerita dah berubah. Semuanya untuk koporat keparat. Dah kalah teruk dalam PRU 12 pun, masih tidak mahu mengaku kesilapan, masih dalam denial stage. Orang Melayu Malaysia lagi dashyat. Ada mata tak mahu melihat, ada telinga tak mendengar, ada suara enggan bercakap dan yang paling menyedihkan, ada akal tapi malas berfikir. Jadi lebih baik saya berdiam diri.
PDRM pun 2 X 5. Umur dah 202 tahun tapi masih di takuk lama. Dulu jadi konstabel cukup lulus darjah 6 sahaja dan inspekter pass SPM. Hari ini nak jadi inspekter paling cekai kena ada ijazah tapi tengok sahajalah apa yang sedang berlaku dalam PDRM. Tuhan aje yang tahu. Malas saya nak cakap. Lebih baik membisu.
Tapi itu tidak bermakna saya akan berdiam diri. Ada masanya saya tetap akan bersuara, tak kira apa orang nak kata.
Sebuat hal bersuara, saya teringat satu pepatah inggeris, All It Takes For Evil To Rule The World Is For One Good Man To Remain Silent atau Kejahatan Akan Menguasai Dunia Jika Seorang Insan Yang Baik Berdiam Diri. Saya bukan insan yang baik sangat dan bukan juga yang teruk sangat. Tengah-tengah aje. Kemudian saya teringat cerita Raja Dengan Baju Barunya di mana seorang raja yang angkuh dan sombong memakai pakaian yang kononnya begitu halus dan seni sehingga tidak kelihatan pada pandangan orang yang arif tentang seni. Semua menteri dan rakyat jelata memuji baju baginda sehinggalah seorang kanak-kanak berani berkata benar dan menyuarakan bahawa baginda tidak memakai seurat benang dan sebenarnya bertelanjang. Lebih hampir kepada suasana masyarakat kita, saya teringat cerita Hang Nadim, bagaimana Singapura dilanggar todak dan para menteri mencadangkan supaya rakyat Singapura berbentengkan betis untuk menangkis serangan ikan todak. Ramai rakyat yang terkorban sehinggalah datang seorang budak, Hang Nadim, yang mencadangkan supaya batang pisang sahaja dijadikan benteng. Kerana kebijaksanaannya Hang Nadim dihukum bunuh kerana raja bimbang akan hilang kuasa.

Anda renungkanlah dahulu moral di belakang cerita-cerita lapok ini.

Hari ini, di negara kita, barang siapa yang berani mendedahkan kepincangan negara akan dicap sebagai pembangkang, anti-kerajaan, extremis atau ejen negara asing yang cemburu kepada Malaysia dan akan diburu serta disusahkan hidupnya. Tengok sahaja kolumnis Terence Fernandes dan R.Nadeswaran dari the Sun. Kepada yang diteropong dan ditelanjangkan oleh kedua-dua penulis ini, mereka (penulis) adalah pengacau dan orang yang suka cari salah orang lain sahaja dan bukan sebagai the keeper of the public conscience.

Masalahnya dengan masyarakat kita ialah kita meraikan the mundane, the ordinary dan yang mainstream sahaja. Menyimpang sedikit daripada norma, yang memilih untuk menyimpang akan dipakaikan baju gila. Don’t rock the boat-jangan goyang sampan, nanti terbalik dan orang marah. Peduli apa orang marah, sampan saya, saya punya sukalah nak goyang ke tidak. Tengok sahaja arwah Yasmin Ahmad yang memilih kelainan untuk karya-karya filemnya. Tunjukkan ustaz pegang anjing. Pelbagai label negatif digamkan kepada Yasmin. Walhal jika tangan kita kering, bulu anjing pun kering, memang tak salah pegang anjing.

Bahayanya ikut yang biasa-biasa aje ialah minda kita akan terjajah dan terbelenggu. Kita hanya tahu membaca yang tersurat tetapi tidak mengerti yang tersirat. Kita hanya syok dan perasan apabila ada gadis manis manja-manja dengan kita tetapi tidak sedar, yang manja mengodanya untuk merabakkan poket. Tak semua wanita macam tu dik tapi tiada salahnya jika kita berhati-hati.

Dukacita, semasa saya belajar dahulu, guru-guru saya mengajar saya untuk berfikir bukan untuk menghafal. Justeru itu saya enggan menerima bulat-bulat apa yang terbentang depan mata, baik perkataan atau perbuatan. Saya tidak mahu menjadi pak turut dan kaki angguk. Saya bukan kaki angguk-angguk, geleng-geleng macam ular tedung buai-buai kepala ikut irama seruling tuannya. KACA MATA KU adalah saya. Jika ada yang tidak boleh menerima morbidity saya ini, saya syorkan beralih kepada akhbar perdana dan blog BN sahaja.

Syukur Alhamdullillah, akhir-akhir ini ada juga feedback yang tidak bersetuju dengan tulisan-tulisan saya yang suka cari salah orang lain tapi gagal mencari salah sendiri. Semua yang orang lain buat tak betul. Ada yang mengatakan saya terlalu obsessed atau kemaruk. Kemaruk dengan ape ye? Dan ada juga yang mengesyorkan supaya saya memberi alternative atau cadangan untuk memperbaiki sesuatu perkara yang saya lihat sebagai negatif atau tidak betul.

Kepada semua yang memberi komen tersebut, saya ucapkan ribuan terima-kasih. Saya terima komen tersebut dan tidak ambil hati sedikit pun. Biasalah mana ada manusia yang perfect. There is always two sides to a coin. Kepada anda semua, saya cadangkan membaca artikel berjudul “Why Do Malaysians March?” oleh Yeo Yang Poh, bekas presiden Bar Council dalam akhbar The Sun keluaran Isnin 3 Ogos 2009. Secara tidak lansung artikel tersebut akan menjawab persoalan mengapa saya tidak habis-habis melihat yang negatif sahaja di sekeliling saya. Tetapi jika saudara-saudari melihat Majlis Peguam juga sebagai sebuah badan yang suka mencari salah kerajaan sahaja, apa lagi yang boleh saya katakan, selain daripada teruskanlah membaca Utusan Malaysia dan menonton TV 3.

Sekian, dari saya, yang 3 bos pernah kata brain damaged tapi masih boleh berfikir, salam dari Uncle B.


4 comments:

Anonymous said...

salam... hehehe..relax la uncle,pedulikan je ape kata org2 tu..like u said, u rock ur own boat,so pedulikan dorang k.kip on writing yeah.. at least kami nmpk gak sikit kebenaran dr tulisan2 uncle ni yg kdg2 kmi pn x prnh trfkir. bru 3 boss ckp uncle brain damage.stkt 3, apelah la sgt.. yg psti dunia kita hrini mcm yg uncle ckp la, klau kita brni mlihat kpincgn phak atsan aptah lg cuba mbtulkannya wlaupun dgn hnya cra menegur, kita akn dicop sbg pmbngkang... who cares?jnji tuhan tau ape yg kita perjuangkan adlh semata2 tidak mahu diakhirat kelak kita trut sma dpsoalkan krna bsekongkol dgn kjhtn mnusia2 yg btopengksn haiwan sprti itu.. so, kip up writing yeah..

Anonymous said...

Woit!Rajin2 la update blog.

Anonymous said...

I dlm 3 ari skali akn visit blog u.Tp u ni liat benar nak update.

Anonymous said...

Your idea in this blog is exciting & refreshing. But sadly, you lack commitment to update it. If blogging is your passion, if you cannot find time, make time!