Sunday 25 October 2009

UMNO DAN PDRM - TAK SAMA TAPI SERUPA

Terima kasih kepada emak saya yang rajin membaca, saya juga telah berjangkit penyakit suka membaca. Saya membaca apa sahaja yang ada di hadapan mata. Hinggakan amaran bahaya merokok yang tertera pada kotak rokok pun saya baca walhal saya tidak merokok. Ke mana sahaja saya bergerak saya akan membawa apa-apa sahaja yang boleh dibaca. Daripada membuang masa lebih baik membaca kecualilah ada awek yang bumper bulat atau pouches nala lalu depan mata. Letak juga buku sehingga awek tu lepas dari pandangan. Rugi dik tak tengok. Keindahan alam. Bercerita hal membaca, anda bagaimana.B erapa buah buku telah anda baca bulan lalu?

Untuk bulan October ini saya sedang membaca buku, SAYA PUN MELAYU oleh Zaid Ibrahim. Dah sampai muka surat 190 daripada 320 mukasurat, Bab 11 berjudul Resipi Untuk Berjaya Dalam UMNO.

Saya tidak akan mengulas buku tersebut walaupun jika telah habis membacanya kerana saya mahu anda sendiri membacanya. Bukan mahal sangat RM35 sahaja. Lebih kurang harga 7 bungkus rokok 20 batang yang akan habis anda sedut asapnya dalam masa lebih kurang 1 minggu. Baca buku dapat ilmu dan mengerakkan otak anda untuk berfikir. Hisap rokok dapat asap. Kali ini saya akan memetik bebarapa pandangan Zaid Ibrahim dalam Bab 11 buku berkenaan. Saya tidak kata pandangan Zaid itu betul.

Saya cuma minta anda fikirkan. Apakah yang diperkatakan oleh Zaid i.e. untuk maju dalam UMNO ada persamaan dengan apa yang telah, sedang dan akan terus berlaku dalam PDRM iaitu untuk maju dalam pasukan anda perlu jadi pak hangguk dan ada godfather. Just think about it.


Ini kata Zaid Ibrahim dalam bukunya AKU PUN MELAYU. “Pertama, kita kena ada kumpulan dalam parti. Lebih baik kalau kumpulan ini kumpulan yang besar yang ada godfather. Godfather inilah nanti yang akan membantu kita mencapai kejayaan. Kita kena sokong dan bersedia menurut kehendak kumpulan termasuk apa yang godfather mahu lakukan”.

Zaid menambah, ”UMNO baru tidak pentingkan idea dan isu. Yang akan diambil kira ialah kita orang siapa dan bukan siapa kita”.

Seterusnya Zaid menegaskan bahawa untuk maju dalam UMNO, ”kita jangan terlalu pandai atau cuba sesekali hendak menunjukkan kepandaian. Jangan beri idea ataupun mengemukakan cadangan-cadangan baru walaupun yang boleh memberi kekuatan kepada parti. Kalau kita banyak bercakap kita akan sukar mendapat endorsement daripada pemimpin. Apa yang kita kena cakap atau perkatakan ialah apa yang pemimpin mahu dengar sahaja. Paling afdalnya ikut saja cakap pemimpin, jangan dikritik lansung walaupun kesalahan itu jelas berlaku di depan mata”.

Cuba kita gantikan perkatan Parti dan UMNO dengan perkataan pasukan dan PDRM. Setelah sekian lama bergelumang dalam dunia kepolisan, beranikah anda katakan perkara yang serupa , yang dikatakan oleh Zaid berlaku dalam UMNO, tidak berlaku dalam PDRM?

Cukup sampai di sini. Sambil anda dan rakan-rakan memikirkan isu ini dengan adil dan saksama dan pekena secawan kopi, selamat mengasah otak, dari Uncle B yang sememangnya sinis dan cynical terhadap apa jua yang terpampang di depan mata terutama yang dicanangkan oleh kerajaan dan PDRM yang ada sekarang. Bye-bye.

1 comment:

Anonymous said...

Salam Tuan...Ini bukan dalam UMNO dan PDRM jer tuan...mana-mana institusi pun sama...kebetulan tuan baca aid Ibrahim.. tuan baca another his interesting book, in good faith...happy reading