Sunday 11 October 2009

WHY MALAYSIA MANY ROAD ACCIDENTS

Apabila mendapat tahu bahawa kadar kemalangan jalanraya di Malaysia adalah antara yang tertinggi di dunia, saya tertanya-tanya. Siapa yang salah. Pemandu yang cuai dan tidak berhemah, kereta sub standard yang dikeluarkan oleh negara atau jalan raya kita yang dibina secara semberono.

Kebanyakkan pemandu kita tidak lebih dari setan jalanan. Memandu dengan kelajuan 50 km sejam di lane sebelah kanan, mencilok kiri dan kanan, potong queue dan dengan cara terhegeh-hegeh memotong kenderaan lain, adalah antara ciri-ciri seorang setan jalanan. Atas dasar inilah saya bersyukur tidak membawa kereta tank untuk bergerak ke mana-mana. Jika tidak, banyaklah kereta dan motosikal dengan pemandu-pemandunya sekali, yang saya lenyek dan leperkan dengan kereta kebal saya kerana memandu secara bodoh dan kurang ajar.

Tentang kereta keluaran negara, saya percaya kalau kereta import tidak dikenakan cukai itu dan ini (tidak kurang dari 200%), tiada sebiji pun kereta buatan Malaysia yang laku dijual. Begitulah hebatnya kualiti kereta Malaysia yang akan menawan ½ daripada jualan kereta dunia, 202 tahun dari sekarang.

Adakah struktur jalanraya kita antara penyebab berlakunya kemalangan jalan raya?

Kajian Program Penilaian Jalan Raya Antarabangsa (iRAP) pada Mac dan April 2007 mendapati tiada mana-mana bahagian daripada 3,700km Jalan Persekutuan dan Lebuh Raya di Malaysia mencapai taraf 5 bintang. Taraf 5 bintang ditakrifkan sebagai reka bentuk infrastruktur jalan raya paling selamat untuk kategori pengguna kereta, motosikal, basikal dan pejalan kaki.

Daripada 3,700km itu, hanya 32% mencapai taraf 4 bintang, 26 peratus 3 bintang, 31 peratus 2 bintang dan 12 peratus 1 bintang. Cuba kita kelaskan pula penarafan bintang tadi seperti berikut. 5 bintang - cemerlang, 4 bintang - baik, 3 bintang – cukup makan dan 1 hingga 2 bintang – hampeh. Ini bermakna di 26% jalan raya yang kita lalui, kita ada 50-50 peluang untuk accident dan kebarangkalian kita untuk kojol akan meningkat lebih tinggi di 43% daripada jalan raya yang kita gunakan. Kesimpulannya, sebanyak 69% daripada jalan raya dan lebuh raya di Malaysia adalah kurang selamat untuk digunakan.

Udahlah 69% tidak berapa selamat untuk dilalui, kena tol lagi. Paling sedih, Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga, nak bayar tol, kena melalui trafik jam pulak.

Jika penyokong, pengampu dan macai BN begitu cepat mencari salah pentadbiran negeri yang didukung oleh PKR yang baru memerintah lebih kurang 18 bulan, apa dah jadi dengan jalan dan lebuh raya negara yang ditadbir oleh BN sejak 52 tahun yang lalu. Mungkin kerajaan BN berpendapat kita tak perlu kecoh tentang status jalan raya di Malaysia kerana kerana jalan raya di Timor Leste, Cambodia, Laos dan Vietnam lebih teruk dari kita.

Hingga jumpa lagi, selamat memandu di lebuh raya yang tak berapa selamat tetapi tetap kena bayar tol sambil frust menonggeng dalam trafik jam, dari Uncle B, yang selalu berharap UMNO Johor buat Airport di Segamat supaya senang Uncle balik kampong untuk berhari raya.

No comments: