Friday 12 October 2007

MY APOLOGIES

The last time I make a posting was on the 24 Aug 07. For those few who bothers to read my blog, a thousand apologies straight from my heart especially on this eve of the Eidil Fitri celebrations (commercialised though it may be nowadays). I hate to offer excuses but like malaysian politicians and government servants, it is my duty to offer one.
4 days after my latest posting i.e. on 28 Aug, my family and me left for Istanbul, Turkey to attend our niece's wedding. Knowing malaysian men, I guess she decided a turkish guy makes a better husband. May she be right but then I guess all men are the same regardless of race, creed or religion because all men are crooks if given 1/2 the chance. Unfortunately more often than most women like to believe, it is the women themselves who gave men these 1/2 chances. Yet they (the women lah siapa lagi) has the gall to call us crooks.
We are in Istanbul till 3 Sept. On coming back, it takes almost a week for the family to settle down again after a hectic running here and there in Istanbul for the wedding. Tried to log in to the internet but my streamyx line kena potong sebab lambat bayar bill. Ni lah nasib jadi rakyat marhain di Malaysia, lambat sikit kena potong tapi kalau wakil rakyat ke, orang besar UMNO ke, boleh buat apa dia suka. Dah boleh tuduh kerana rasuah pun boleh duduk di parlimen lagi. Salah saya sendiri, Lee Kuan Yew dah offer nak jadi rakyat dia dulu, tak hendak, sekarang apa dah jadi? Tanggunglah sendiri. Anyway, post haste, I made my way to TMNet shop, paid my overdue bill, was promised reconnection within 2 hours which actually take almost 2 days. In BolehLand this is nothing new.
After getting back my streamyx service, did try to produce a posting but a nagging question stopped me from doing so. I was just wondering. What do I hope to achieve through my blog. Change the mindset of members of the Royal Malaysia Police or spur malaysians to vote out clowning thives from running this country. Fat chance. As far as I am concern, the majority of malaysians, male and female are a spineless lot. Cakap banyak tapi tak berani bertindak. It's not that I want malaysians to go to the streets to demonstrate. Nanti kena tembak dengan water cannon pulak oleh robot-robot topi merah PDRM. Tapi kalau nak mendedahkan pandangan dalam akhbar pun takut, apa jenis punya hero ni?
Apa tidaknya. Baru-baru ni saya kemukakan pandangan saya mengenai komen bekas KPN Tun Haniff Omar bahawa 40% daripada warga PDRM terlibat dengan rasuah. Sinis sikitlah pandangan saya tu. Tak lama lepas pandangan saya keluar dalam Utusan Malaysia, banyak panggilan telefon yang saya terima termasuk daripada orang-orang besar PDRM. Rata-rata menyokong pandangan saya. Tak kurang yang mengapi-apikan saya, suruh hentam lagi Tun Haniff dengan janji untuk membekalkan saya dengan fakta-fakta negatif mengenai Tun Haniff semasa jadi KPN. Alah! kononnya orang tua tu, bila pencen aje dapat share 1 juta dalam KFC lah, Genting lah. Entah ia entah tidak, mana saya tahu. Yang peliknya kalau depa ni ada maklumat buruk tentang Tun Haniff yang dia orang beria-ia sangat hendak saya dedahkan dalam akhbar, kenapa sendiri tak dedahkan. Itu soalannya dan jawapannya senang. Kebanyakkan orang malaysia suka play safe, tak mahu bertanggungjawab. Nak jadi Hang Jebat menentang kezaliman Sultan Melaka tapi suruh orang lain menentang HangTuah. Kalau orang tu mati, awak diam dan tuduh mamat tu bodoh nak bersilat dengan Hang Tuah. Tapi kalau Hang Tuah mati, awak lah orang pertama yang mendakwa bahawa andalah pembekal keris kepada mamat yang berjaya bunuh Hang Tuah dan awaklah yang melatih mamat tu bersilat untuk lawan Hang Tuah. Ni lah sifat rakyat malaysia (kebanyakkannya). In short dan senang cerita, orang malaysia yang lelakinya tak ada telor dan yang perempuannya tak ada bXXX (especially yang dalam PDRM).
Jadi kenapa saya menulis juga. Sebab saya teringat matlamat asal saya membina blog ini. Untuk menyimpan buat posterity pandangan saya mengenai organisasi tempat saya bekerja dan negara tempat saya akan menghabiskan sisa-sisa hidup saya ini. Supaya cucu cicit saya nanti apabila saya dah kick the bucket, dapat menilai menilai sama ada moyang mereka adalah seorang orang tua yang sasau, meracau dan frust kerana terpinggir dalam organisasi yang dicintainya atau memang betul bahawa negara dan organisasi ni adalah sebuah negara dan organisasi haprak yang menyamar sebagai sebuah negara dan organisasi yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
InsyaAllah, mulai sekarang saya akan update blog saya ini sekurang-kurangnya 2 hari sekali jika tidak tiap-tiap hari.
Sekian. Selamat Hari Raya Aidil Fitri 2007.

1 comment:

Anonymous said...

Tuan, tahniah dan salut dengan keberanian tuan mendedahkan pahit dan pekung dalam PDRM. TAPI tak cukup pendedahan sahaja mesti ada tindakannya sekali. LAZIMNYA opegawai atasan yang sudah pakai pangkat DC atau Commissioner semua menjaga diri masing-masing. Contohnya Dato Ramli yang dimahkamahkan sudah tentu "Dia tidak termasuk dalam golongan PEMIMPIN POLITIK dan ATASAN POLIS".Salah kah dia membuat kekayaan dia sendiri sedangkan ramai yang lain menjadi kaya semasa dalam perkhidmatan.