Sunday 30 August 2009

KALAU NAK BERJAYA DALAM PDRM - PART 1.

Posting terakhir untuk bulan Ogos 2009 ini Uncle B tujukan khas kepada 62 orang Inspekter Percubaan yang telah melapor diri ke Jabatan Siasatan Jenayah Komersil khasnya dan semua Inspekter PDRM yang masih lagi dicuba.

Dengan pangkat setakat Superintendent dan kelulusan setakat diploma lanjutan, peluang untuk memberi after dinner talk atau berdiri atas pentas semasa perhimpunan bulanan untuk menyampaikan pep talk kepada anda, memang tiada. Avenue untuk saya menyebarkan pengajaran, pelajaran dan pengalaman yang saya perolehi semasa menuntut di University of Life, hanyalah melalui blog ini.

Saya percaya 30 tahun dari sekarang apabila anda hampir bersara dari pasukan, anda impikan sekurang-kurangnya menjadi Ketua Polis Negeri yang bergelar Dato’. Ini bukan perkara semustahil naik pangkat 2 kali dalam setahun. Untuk mencapai impian anda, amat mudah. Work Smart bukan Work Hard. Saya tidak menyarankan anda pandai membodek kerana mengampu semata-mata tidak ke mana sangat perginya. Untuk sementara waktu mungkin tetapi bukan untuk selamanya. Jauhkan dari working hard atau rajin bekerja kerana anda akan diperkuli atau diperkuda sahaja jika anda setakat rajin bekerja.

Working Smart atau Kerja Pandai (ingat ..bukan pandai bekerja) bermakna mengenali, memahami dan menjiwai budaya organisasi di mana anda bekerja. Bukan setakat itu, pekerja yang kerja pandai perlu peka kepada etika dan nilai sosial masyarakat dan negeri di mana organisasi itu beroperasi. Uncle percaya jika anda bertugas di sebuah pejabat kerajaan di Kelantan, anda akan berhati-hati dengan cara anda berpakaian dan berinteraksi sesama sendiri. Cara anda mengaturkan sesuatu majlis pun saya rasa akan bertukar, tiada lagi karaoke atau poco-poco dalam majlis rasmi yang dihadiri oleh pemimpin negeri.

Bagaimana budaya organisasi PDRM? Saya akan membiarkan anda mencari jawapannya sendiri. Adakah PDRM menghargai pandangan kontra sebagai satu aspek penting dalam elemen check and balance pengurusan atau PDRM lebih senang dengan pak hangguk di kalangan warganya. Adakah PDRM answerable to the law and the law alone ataupun adakah kita politicians in the making yang mengharapkan menjadi ahli lembaga pengarah government linked companies apabila bersara nanti.

Saya tabik dengan nenek moyang kita kerana walaupun tidak pernah bersekolah, mereka telah tahu terlebih dahulu bahawa untuk berjaya dalam kerjaya, kita harus mengikut dan akur dengan budaya organisasi tempat kita bekerja. Jika tidak, masakan ada peribahasa, “Masuk Kandang Kambing Mengembek, Masuk Kandang Lembu Menguak” atau jika anda lebih selesa dengan peribahasa Inggeris, ”When In Rome, Do As The Romans Do”. Tapi ini semua terpulang kepada anda. Anda mahu ikhlas kepada diri sendiri atau terus jadi yes man atau yes woman walaupun dalam hati kecil, anda tahu bahawa apa yang dihanggukkan itu salah. Terpulang.


Working Smart juga bererti anda mesti berperangai macam politikus. Cakap gembar gembur tapi kerjanya sikit. Kena tonjol diri sana sini dan to the right persons. Takkan nak menang undi di kawasan parlimen Segamat, anda pergi bersalam-salaman dengan penduduk Teluk Intan. Itu terencat akal namanya. Anda kena rajin menghadiri apa juga majlis yang diadakan oleh jabatan. Dan apabila hadir majlis-majlis berkenaan, jangan buang banyak masa sangat dengan mereka yang bawah daripada anda atau yang sepangkat dengan anda. Kalau dia orang pun terkial-kial nak cari cable naik pangkat, macam mana nak tolong anda naik pangkat atau dapat jawatan yang lumayan. Jadi banyakkan bercampor dengan mereka yang lebih kanan daripada anda. Buat baik dengan dia orang dan selalu pamirkan muka anda depan depa. Bila tiba masa nak rekomen untuk naik pangkat atau ke tempat yang baik punya, pasti wajah anda sentiasa terbayang dalam benak mereka. Cuma satu ingatan, nak buat baik tu biar berpada-pada. Jangan buang masa dengan mereka yang dah sarat nak bersara. Perabis beras aje.

Satu lagi prinsip, ”Working Smart” ialah ”Work Must Not Only Be Done But Must Be Seen To Be Done” atau “Kerja Bukan Sahaja Mesti DiLaksanakan Tetapi Mesti Dilihat Sedang Dilaksanakan.” Katakan bos bagi anda masa 2 minggu untuk siapkan satu assignment. Jangan siapkan kerja secara senyap-senyap dan hantar melalui PA boss hasil kerja yang telah anda siapkan. Mutu kerja mungkin bagus tapi bos tak nampak muka orang yang buatnya. Macan mana bos nak ingat anda. Caranya, setiap 2 atau 3 hari sekali, jumpa bos. lapor perkembangan assignment yang sedang anda laksanakan dan bila siap, hantar sendiri kepada boss. Satu lagi tip tambahan. Kalau bos balik lambat, anda pun kena balik lambat. Yang penting, tunjukkan pada bos yang anda balik lambat. Bawa fail dan buat muka berkerut semasa bos nak masuk kereta balik ke rumah.

Membuat kerja tak semestinya anda yang mesti buat kerja tu sendiri. Anda hanya perlu tunjukkan pada bos yang anda buat kerja tu. Sebagai pegawai kanan yang sekurang-kurangnya berpangkat Inspekter, anda ada anggota bawahan kan? Suruh aje budak-budak tu buat kerja. Perah tenaga dan idea budak-budak tu atau pegawai yang lebih kiri dari anda. Yang penting apabila briefing progress kerja kepada bos, jangan sebut nama mereka yang sebenarnya buat kerja tu dan jangan sekali-kali biarkan mereka brief bos tentang kerja tersebut. Rosak nanti. Jangan bimbang, itu bukan memperkuda orang bawah tapi delegation of work. Ingat tak peribahasa melayu, ”Lembu Punya Susu, Sapi Punya Nama”. Masih tak percaya orang dulu-dulu lebih bijak dari kita?

Sebenarnya banyak lagi tip-tip untuk maju dalam kerjaya yang boleh Uncle sampaikan tapi cukup dulu setakat ini. InsyaAllah, dalam posting yang akan datang, Uncle akan selitkan 1,2, tip lagi. Anda tentu bertanya, kalau Uncle tahu semua ini kenapa tak amalkan. Jawapannya senang. Salah Uncle punya seniors masa P.I. dulu. Dia orang kata nak naik pangkat kena rajin kerja, kena berintegriti, kena tunjukkan yang kita boleh berfikir. Jadi bila ada pandangan seniors yang Uncle rasa tak betul, Uncle bangkanglah. Salah langkah rupanya. Uncle lupa bahawa budaya kerja di Malaysia ialah, ”The Boss Is Not Always Right But He/She Is Always The Boss”. Ingat itu dan jangan tunjukkan pandai. Buat bodoh dan kutuk bos dalam hati. Selamat.

Kalau Uncle tahu perkara ini lebih awal, dah lama uncle amalkan. Paling koman dah jadi KP sekarang ni. Nak dipraktikkan sekarang, dah terlewat, dah isya dalam pasukan. Tapi yang payahnya, uncle ni seksa sangat nak jadi yes man. Dah cuba dah tapi tak berdaya. Dah fitrah diri, nak buat cammana.

Hingga jumpa lagi, tepuk dada tanya selera, dari Uncle B.






2 comments:

Anonymous said...

salam kemerdekaan tuk uncle...post kali ni pling vassss... jdi nak mintak kebenaran uncle saya nak copy n forwardkan kpd kgkwn kat email... semoga mmbri sdkit pngjran terutama kpd yg rmai kaki bodek tuuu... boleh ek uncle,tQ!!!!on emore thing,segamat tu jgn le sebut slalu... bila cth x best jek, msti sebut SEGAMAT.... x adil nihhh!!!!uhuk uhuk uhuk....

Idris Baharuddin said...

Saya mengalu-alukan kalau ada sesiapa yang nak forwardkan mana-mana posting saya untuk rakan-rakan.