Monday 5 October 2009

KENAPA SAYA SUKA BACA BUKU DAN TENGOK WAYANG

Saya gemar membaca dan menonton filem. Kedua-duanya membuka peluang untuk saya meninjau pengalaman hidup dan aliran pemikiran penulis yang digarapkan melalui buku atau filem mereka. Paling penting, sekurang-kurangnya bagi saya, melalui watak-watak yang menghidup dan mewarnakan lembaran-lembaran kertas putih atau layar perak, saya dapat membuat benchmarking atau membandingan nilai hidup dan kehidupan saya sendiri.

Filem “Final Destination” yang terbaharu, yang juga ditayangkan dalam format 3D, membuat saya terfikir tentang takdir. Apakah yang kita lakukan atau tidak lakukan selama ini dapat mengubah kehidupan kita di masa hadapan atau apakah yang berlaku atau tidak berlaku kepada kita dahulu, sebenarnya adalah rentetan-rentetan peristiwa yang akan meletakkan kita dalam keadaan yang kita ada sekarang. Beratkan memikirkannya? Begini.

Mungkinkah peristiwa A, B, C, D dan E yang berlaku kepada saya satu masa dahulu semata-mata untuk menentukan yang saya adalah seorang pegawai kanan polis hari ini i.e. kalau peristiwa A hingga E tidak berlaku bermakna saya tidak akan menjadi pegawai kanan polis sekarang. Juga bermakna, bahawa walau apapun yang saya lakukan untuk mengelakkan peristiwa A-E daripada berlaku ke atas saya, ia (peristiwa A-E) tetap akan berlaku kerana saya telah ditakdirkan untuk pencen sebagai seorang pegawai kanan polis.

Justeru itu timbul persoalan. Adakah kita membentuk destiny kita sendiri atau adakah kita creatures of fate. Tergeliat otak memikirkan conundrum ini.

Menjengok sebentar ke dunia buku atau bidang penulisan, Yap Mun Ching, seorang contributor kepada ruangan pojok Freespace dalam The Sun, melahirkan kesedihan dan kerinduannya kepada “the days we have lost when families came home for lunch” dan Bearers of a time past when people worked to live and not the other way around”.

Saya masih ingat zaman kanak-kanak dahulu (tahun 60an), kami adik beradik tidak akan menjamah sarapan pagi, makan tengahhari, minum the petang dan makan malam kecuali semua ahli keluarga ada bersama dan off course, abah akan start makan dulu, baru kami adik beradik boleh mula letak nasi dalam pinggan. Tidak dibenarkan membaca di meja makan dan dilarang sama sekali makan sambil mata tengok TV.

Apa yang dapat saya belajar dari semua ini? Entah, yang saya tahu saya tidak akan menjadi saya yang ada pada hari ini jika arwah abah membenarkan kami membuat sesuka hati semasa membesar dahulu. Saya dan adik-beradik mempunyai nilai-nilai hidup kami sendiri, benar tetap benar dan salah tetap salah walau siapa pun yang mengatakan sebaliknya. We have a universal sense of right and wrong that is not dictated by current views or value.

Mungkin juga secara tidak lansung, apa yang saya lihat ayah abah lakukan membuat saya percaya bahawa kita bekerja untuk hidup dan bukan hidup untuk bekerja. Jika lebih 8 jam sehari dihabiskan di pejabat untuk membuka kertas siasatan yang gerenti tidak akan habis-habis datangnya, bila masanya yang kita ada untuk bersama keluarga. Bila masanya, kita mahu melihat dan bersama-sama anak kita yang masih rebung. Semasa rebunglah kita dapat menanamkan nilai-nilai hidup yang murni dalam diri anak-anak kerana jika telah menjadi buluh, tidak boleh dilentur lagi. Hanya sesuai dibuat buluh lemang dan meriam buluh sahaja, barangkali.

Saya masih ingat pesanan GM saya semasa saya bekerja di Pernas Edar dahulu. “Gentleman”, katanya, “Allah have given us 24 hours in a day. Medical experts says, you need 8 hours sleep a day to allow your body to repair and rejunevate itself after 8 hours of hard-work in the office or in the field. The balance of 8 hours is for yourself, family and Allah. Allah in His Infinite Wisdom has given us a balance 24 hours day. Work will never be finished. Now, get out of this office and go home to your family”. Thank You, Dato’ Shariman for your advice which I have followed to this day.

Alangkah baiknya kalau boss-boss kita berfikiran rasional seperti Dato’ Shariman. Pada sayalah, dia orang nak tidur kat ofis ke, nak kerja 24 jam ke, nak biar diri sendiri tak ada personal and family life ke, itu dia orang punya pasal. Dia orang tidak berhak impose dia orang punya skewed values pada diri orang lain, sama seperti dia orang tak boleh paksa saya makan nasi kerana saya lebih suka makan black pepper steak. Cuba anada renungkan.

Salam, dari Uncle B, yang liat dan payah yak amat nak dinaikkan pangkat kerana salah diri sendiri yang liat dan payah yak amat nak kerja lebih. Cao!!!!

1 comment:

Anonymous said...

If I am not mistaken, were you the one who wrote an article in Utusan many years back? If my memory serves me right, the topic touched on the previous IGP, I think it was Hanif. I'd like to read that article again (it reminds me of my uncle who served during Hanif's time - didn't expect Hanif to be THAT bad). If possible, can you reproduce the article(s) again here, on your blog.

Triple XXX.