Saturday 5 December 2009

KATA DULANG PAKU SEREPEH

Sudah lama saya menyimpan hasrat untuk tidak memberi pandangan seposen saya mengenai situasi politik negara. Buat perabih beras aje. Pertama, saya bukan bekas PM atau tokoh-tokoh ternama, jadi jarang-jarang dan kadang-kadang sahaja orang akan termelawat laman blog saya. Kedua, pandangan saya hanya pandangan orang sekolah atap sahaja, bukan pandangan seorang intellektual yang boleh dibuat iktibar. Ketiga, orang Malaysia terutama orang melayu, jenis mudah lupa dan mudah digula-gulakan. Jadi, walaupun nampak keburukkan di depan mata yang dilakukan oleh mereka yang diamanahkan, walaupun dilonggokkan depan mata kepincangan-keincangan yang berlaku, orang melayu akan mudah menutup mata, memekakkan telinga dan mengunci mulut dari berkata-kata, hanya dengan retorik bahawa apa yang dilakukan oleh kaum yang diberi amanah adalah semata-mata untuk bangsa, negara dan agama.

Saya terpaksa langgar pantang kerana akhir-akhir ini serangan terhadap kepimpinan dan pentadbiran negeri yang dilakukan oleh kerajaan pimpinan PKR, terutama serangan peribadi terhadap Nik Aziz, oleh mereka yang berkepentingan telah mencapai tahap melampau. Bukan tempat saya untuk komen sama ada serangan-serangan tersebut berasas atau tidak. Saya hanya mempersoalkan double standard yang diamalkan oleh mereka yang melancarkan serangan dan media massa yang melaporkannya dengan begitu ghairah sekali.

Adakah selama ini, pihak yang lagi satu itu (penyerang/yang berkepentingan) maksum? Apakah mereka tak pernah melawat anak di luar negara guna duit rakyat, tak pernah menerima satu sen pun komisen kerana sebarang pembelian, perolehan atau projek pembangunan kerajaan, tak pernah mendapatkan sponsorship untuk bawa 14 wakil rakyat melawat Taiwan, tak pernah cuit punggung waitress, ada affairs, ada perempuan simpanan atau kebas bini orang dan lain-lain lagi cacat cela. Bagaimana dengan budak negeri sembilan yang naik tocang apabila bapa mertuanya jadi orang pertama negara. Kenapa tiada seekor pun yang berani bersuara.

Kalau kumpulan yang menyerang pembangkang dan Nik Aziz, tiada sekelumit pun kudis dikaki, Alhamdullillah, saya bersyukur ke hadrat Allah s.n.w. kerana negara kita dipimpin oleh mereka yang tinggi budi pekertinya, yang luhur budi dan kepimpinan mereka, segandingan dengan khalifah-khalifah Islam kita yang empat.

Betul-betul cakaplah. Apakah motif sebenarnya NIk Aziz diserang. Kerana rakyat didahulukan atau bimbang rakyat termasuk yang bukan Islam akan mendahulukan Nik Aziz untuk memerintah negara. Cuba renungkan,

Salam dari Uncle B, yang rasanya tak tergamak nak terus berkhidmat dalam PDRM, jika umur bersara dilanjutkan ke 60 tahun.

No comments: