Tuesday 22 December 2009

PENCEN 60

Khabar angin tersebar luas bahawa kerajaan akan melanjutkan umur persaraan wajib kepada 60 tahun. Cuma tarikh cut off nya sahaja yang belum ditentukan. Sama ada maklumat ini bertaraf C3, khabar angin atau berita radio karat, saya tidak dapat pastikan.

Ada cakap-cakap, usia bersara wajib dinaikkan kerana negara dah pokai, dah papa cuma belum kedana sahaja lagi dan oleh itu tidak berduit untuk bayar gratuiti kepada pegawai yang akan bersara apabila mencapai umur 58 tahun. Ada juga cerita yang kerajaan ragu-ragu terhadap kesetiaan pegawai-pegawai muda kerajaan yang akan menggantikan tempat orang lama yang akan bersara. Orang lama dilihat sebagai penjaga status quo dan oleh itu lebih bersimpati terhadap kelentong kerajaan. Yang muda pula dilihat lebih kritikal terhadap pengurusan kerajaan oleh kabinet sekarang. Kerajaan bimbang agaknya, pegawai-pegawai muda ini akan meracuni minda masyarakat dengan fakta-fakta yang disorokkan sehingga boleh memudaratkan kerajaan sekarang dalam PRU ke 13 nanti. Sama ada gosip-gosip ini berasas, wallahhuallam tetapi persoalan yang perlu saya jawab ialah, sama ada saya patut membuat pilihan untuk bersara pada umur 60 tahun.
Berdasarkan keadaan PDRM sekarang dan ramalan saya mengenai suasana kerja dalam pasukan di hari-hari muka menjelang saya bersara pada umur 60 tahun, saya gagal mencari alasan-alasan yang kukuh lagi konkrit untuk saya menyiksa diri selama 2 tahun lagi. Cukuplah sampai di sini sayang.

Tak perlu saya jelaskan dengan panjang lebar mengapa timbul 99% kemungkinan saya tak tergamak memakai uniform biru untuk tempoh 3 tahun lagi. Apa pun yang akan saya perkatakan akan diremehkan sebagai cakap-cakap seorang pessimist yang sememang hobinya mencari salah sahaja. Lebih menyakinkan jika anda bertanya kepada sahabat handai dan rakan taulan anda yang sedang berkhidmat dalam Pasukan Polis Diraja Malaysia keadaan dalam PDRM sekarang.

Saya cuma terfikir. Kalau selepas 202 tahun pengalaman mengurus keselamatan dan ketenteraman awam negara, PDRM boleh berada dalam keadaan sekarang, apa jenis penambahbaikan dan perkasaan yang diharapkan dalam tempoh 3 tahun lagi. Entahlah!

Hingga jumpa lagi, tepok dada tanya selera dan buatlah pilihan yang terbaik buat diri anda, dari Uncle B, yang mesti tangkap lentok, sayu dan sebak dada apabila mendengar lagu Kris Dayanti, Menghitung Hari.

No comments: