Friday 11 December 2009

MENJUAL AIR BATU KEPADA ORANG ESKIMO

Sekitar tahun 1976, saya mengikuti satu kumpulan T. Dalam satu sessi penghayatan, guru kami memaklumkan, yang malam sebelumnya, beliau telah menghabiskan masa satu jam lebih di night club, Hotel Mecinta, Johor Bahru. Time tu night club Hotel Mecinta ini kira famous sebagai tempat relax, mabuk-mabuk dan yang bestnya ada tarian bogel. Pengunjungnya ramai juga orang Melayu berugama Islam. Semasa di sana, beliau berjubah dan berserban dan minum fresh orange sahaja.

“Kehadiran saya di sana, walaupun tanpa berkhutbah kepada sesiapa, sudah cukup untuk mengingatkan sekurang-kurangnya 1 pengunjung melayu, yang dirinya (pengunjung melayu) juga seorang muslim. Mungkin sebelum saya masuk, hamba Allah tadi sedang mengangkat segelas bir ke bibirnya tetapi apabila terlihat saya masuk, hamba Allah tadi meletakkan semula gelasnya kerana tiba-tiba tersedar yang dia seorang Muslim . Dalam keadaan ini, saya telah berdakwah”. Begitu penjelasan guru kepada kami yang tertanya-tanya, adakah wajar seorang warak seperti beliau pergi ke sarang maksiat seperti itu.

Pagi tadi, 8 Dis 2009, di akhbar SINAR, saya terbaca polemik tentang patut atau tidak patut cadangan bekas mufti Perlis, Dr. Asri, untuk turun padang, ke disco-disco dan tempat-tempat pencetus maksiat yang seumpamanya untuk berdakwah. Seperti juga usaha menjahanamkan Nik Aziz dan PAS, saya percaya polemik pendakwah turun padang ini akan berterusan. Dan seperti lazimnya, oleh kerana beliau bukan ustaz gomen, Dr. Asri akan dibelasah hingga ¾ nyawa oleh makhluk-makhluk yang menyempitkan dan tidak rela Islam berkembang kecuali di bawah kepimpinan mereka sahaja yang kononnya bertauliah untuk bercakap tentang Islam.

Dalam kehidupan sehingga ke hari ini. tidak kurang 3 kali saya telah didatangi oleh kumpulan Tabligh ketika saya berada di rumah. Mereka datang selepas waktu Asar, dalam kumpulan 4 hingga 6 orang, dengan jubah yang tak berapa nak putih, janggut tak terjaga dan berselipar jepun, menjemput saya ke masjid atau surau berhampiran untuk maghrib berjemaah sambil berkhutbah sedikit. Sebelum sempat mereka berkhutbah panjang di depan pintu rumah, saya akan mencelah.

”Saudara-saudara, jika saya berada dengan keluarga di rumah waktu asar pada hujong minggu begini, bermakna saya bukan berada di lorong Belakang Mati ketika ini. Jadi saudara-saudara salah sasaran dan buang masa nak berdakwah kepada saya. Apa kata saudara-saudara pergi ke disco-disco, kelab malam, sarang pelacuran, ajak saudara Islam kita yang berkunjung ke sana untuk balik ke rumah, Saya rasa mereka lebih hilang arah dari saya. Tarbiahkan mereka dahulu bukan saya”.

Kata saya lagi, ”Saya tidak yakin ketrampilan saudara-saudara sekarang adalah sebagaimana ketrampilan seorang muslim yang digambarkan oleh junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w. Cara saudara-saudara menampilkan diri tidak lansong mencerminkan seruan azan, ”Marilah kita Menuju Kejayaan”. Lazimnya mereka akan terkedu dan berlalu.

Bagi saya yang dangkal ilmu agama, berdakwah bertujuan mengajak orang ke jalan yang benar. Jadi apa kejadahnya berdakwah di masjid, surau atau di dewan-dewan kerana kaki clubbing tidak akan berada di majlis agama. Yang sanggup mendengar ceramah ugama adalah mereka yang sedang mencari jalan yang lurus. Saya cetek ilmu ugama dan oleh itu tidak layak berdakwah. Sedihnya, penghayatan Islam hari ini dah tidak ada bezanya dengan cara orang Christian menghayati ugama mereka. Lebih form dari substance. Rituals keugamaan di pentingkan. Lebih theory dari praktiknya. Baca doa sebelum majlis, buat kenduri kendara, doa selamat, dll, tetapi keperibadian dan perlakuan lansung tidak mencerminkan adab seorang Muslim. Pernahkah anda memberhentikan kereta di tepi jalan dan meminjam gergaji untuk memotong pokok getah yang tumbang menghalang sebelah jalan supaya orang yang berikutnya tiada halangan dalam perjalanan mereka. Ini perlakuan seorang muslim. Buat kerana Allah s.n.w. dan bukan bercakap untuk menang undi.

Apa kaitannya cerita-cerita di atas dengan cadangan Dr. Asri untuk berdakwah di disco-disco dan tempat-tempat pencetus maksiat yang seumpamanya?. Lu fikirlah sendiri.

Salam dan jumpa lagi dari Uncle B yang percaya ianya adalah satu kerja kurang siuman, menjual peti sejuk di Khutub Utara.

No comments: