Thursday 29 July 2010

CARA TERHORMAT SAMUN DUIT RAKYAT

Akhbar Kosmo 28 Julai 2010 di mukasurat 63 melaporkan Menteri Belia & Sukan, Datuk Ahmad Shabery Chek sebagai berkata, “Kajian akan dibuat bagi kemungkinan membina stadium khusus untuk bola sepak seperti diamalkan di negara maju”. Lantak kau oranglah nak bina stadium apa pun asalkan rakyat jangan dibebankan dengan kenaikan harga keperluan asas seperti gula, tepung, minyak masak, dll, dengan alasan bodoh, subsidi tidak boleh diteruskan kerana negara akan bengkerap. Dalam kontek negara pimpinan BN ini, ini sama seperti memotong duit belanja dapor isteri dan duit poket anak-anak yang bersekolah, bukan kerana gaji ayah telah berkurangan tetapi kerana ayah menghabiskan duit di karaoke, beli sampan yang tak boleh didayung atau lain-lain perbelanjaan membazir yang seangkatan dengannya.

Tidak cukup dengan stadium, Shabery berkata, kerajaan juga bercadang nak wujudkan Akademik Bola Sepak di setiap daerah. Untuk itu kerajaan memerlukan RM 50 juta untuk mengendalikan program akademi berkenaan.

Ya, Rabbi!!, apalah punya ngok, pemimpin-pemimpin Malaysia ni. Sebab tak ada stadium dan akedemi bola sepak ke yang menyebabkan ranking dunia bola sepak Malaysia jauh lebih bawah dari Singapura dan Vietnam? Atau kerana sememangnya ahli-ahli sukan kita bertaraf jagoan kampong aje.

Saya bertugas di Angola, Africa dari bulan November 1997 hingga November 1998. Ketika itu Angola sedang berhadapan dengan perang saudara yang bermula sejak tahun 1974. Jangankan Akademi Bola Sepak atau Stadium Khusus untuk bola sepak, padang untuk main bola sepak pun tak ada kerana tanah lapang yang ada dipenuhi dengan jerangkap samar. Tup-tup, tahun 2006, team bola sepak Angola masuk World Cup, sekali dengan Tonga, sebuah negara ciput, yang pemimpin Malaysia, pandang sebelah mata aje.

Alah! Cakap terus terang ajelah. Sebenarnya bukan nak naikkan mutu bola sepak negara yang tak akan naik-naik walaupun telan viagra satu botol tetapi nak jadi kaya dengan duit jolok melalui kontrak bina stadium dan akedemi bola sepak yang pastinya akan diagihkan kepada diri sendiri melalui syarikat saudara mara dan kroni-kroni berbangsa Cina, India dan Melayu. Benar kata isteri saya, Singapura apabila buat sesuatu projek yang menggunakan duit rakyat akan bertanya, “Dapatkah projek ini menyenangkan rakyat?”. Malaysia, apabila mencadangkan sesuatu projek yang menggunakan duit rakyat seperti projek ikan tuna Langkawi, akan bertanya, “Dapatkah projek ini mengembungkan poket sendiri”. Peduli apa tiap-tiap tahun bajet defisit, negara tak boleh bengkrap punya, kita potong subsidi dan tambah cukai rakyat. Habis cerita.


Hingga bercerita mengenai satu lagi projek membazir kerajaan BN di Langkawi, wassalam dari Uncle B, yang ingin mencadangkan supaya pemain-pemain bola sepak negara menggunakan minyak lintah. Sekurang-kurangnya kalau mutu bola negara tak naik, benda lain boleh naik.

Byeeee!!!!!!!

No comments: