Saturday 31 July 2010

INTEGRITI TANPA INTI

18 Julai 2010 lalu, saya diminta untuk menyampaikan ceramah bertajuk “Etika Dan Integriti : Pengalaman PDRM, untuk Program Pengurusan Integriti anjuran Amanah Raya Malaysia (ARM) bertempat di Palm Gardens Resort, Bangi. Seperti biasa, apabila diminta menyampaikan sesuatu ceramah, saya tidak melakukannya. Apatah lagi peserta-peserta program terdiri daripada ketua jabatan-ketua jabatan dan CEO–CEO subsidiari ARM. Mereka adalah golongan profesional, berpelajaran tinggi dan berpengalaman luas.

Sebaliknya saya mengajak peserta program untuk melihat isu yang disampaikan secara 360 darjah atau total dan bukan secara stereotype. Saya cabar kepercayaan, nilai hidup dan pandangan-pandangan yang telah lama terpahat dalam minda dan jiwa peserta melalui contoh-contoh nyata dari kehidupan yang tidak akan dikhabarkan oleh akhbar-akhbar perdana. Saya umpil mata mereka untuk melihat apa yang selama ini berada tertonggok di depan mata tetapi enggan mereka lihat. Contoh, “Bagaimana anda letupkan seorang warga negara asing yang tidak pernah masuk ke Malaysia kerana tiada rekod kemasukkannya di Malaysia?” Kalau rekod Imigresennya terpadam, siapa yang terpadam rekod tersebut atau siapa yang mengarahkan rekod tersebut diterpadamkan?”.

Jika para peserta ceramah saya keluar dari dewan dengan merasa tersinggung tetapi sanggup berkata dalam hati, “Hei! mungkin ada sedikit kebenaran dalam apa yang cuba disampaikan oleh penceramah ini dan saya perlu memikirkan sekali lagi apa yang cuba diperkatakan oleh penceramah ini”, maka saya telah berjaya sebagai seorang penceramah.

Secara peribadi, saya tidak percaya integriti sesuatu yang boleh ditempel-tempel atau di regulate. It’s either you have it or you don’t. Kita boleh ada the mother of all laws & regulations untuk menjadikan rakyat Malaysia berintegriti kononnya tetapi kalau dah jenis malaun, tetap malaun juga. Undang-undang hanya akan mengajar jenis yang tiada satu zahrah pun integriti dalam diri mereka untuk mengelak dari tertangkap. Lihat sahaja pemimpin-pemimpin kita. Kalau tidak, masakan ada ahli parlimen yang suruh pegawai kastam tutup mata sebelah kerana syarikat dia (ahli parlimen) ada buat perkara yang tak betul.

Berani anda katakan kesemua 100,000 warga PDRM rasuah?. Banyak atau sikit, ada yang tidak. Persoalannya, kenapa ada pegawai atau anggota polis yang kaki kowtim dan ada yang lurus bendul dan bodoh tidak mahu ambil peluang kewangan yang luas terbentang. Adakah kerana yang kaki rasuah tidak pernah menghadiri kursus integriti atau yang enggan menerima rasuah telah menghadiri ceramah etika dan integriti. Malam sikit dan teruskan bermimpi.

Pada tahun 2005, Malaysia berada di tangga No.36 dalam Corruption Perception Index dunia. Institut Integriti Negara diwujudkan oleh kerajaan Barisan Nasional pada tahun 2006. 3 tahun kemudian, tahun lalu (2009), Malaysia bergolek-golek jatuh tangga ke kedudukan No.47. Bermakna makin hari, Malaysia makin korup. Apa dah jadi dengan ceramah-ceramah dan program-program integriti yang telah dijalankan selama ini?

Melentur buluh biar dari rebung. Kalau dah jadi buluh macam saya dan rakan-rakan yang telah, sedang dan akan menghadiri program atau ceramah, integriti, sukar nak dilentur-lentur lagi. Yang layaknya dijadikan buluh lemang atau meriam buluh aje. Setiap kanak-kanak yang dilahirkan ibarat sehelai kain putih, tidak kira anak Melayu, Cina atau India. Yang mencorakkan jiwa kanak-kanak tersebut ialah ibu bapanya, keluarga terdekat, masyarakat dan persekitaran di mana kanak-kanak tersebut dibesarkan. Apabila kamu duduk dengan sesuatu kaum selama 40 hari, kamu akan terikut-terikut rentak kaum tersebut. Nah, apatah lagi kalau anak-anak kita dibesarkan dalam persekitaran di mana mereka yang integritinya boleh dipertikaikan, boleh dipilih sebagai pemimpin-pemimpin negara.

Itu yang cuba saya serapkan kepada mereka yang mengikuti ceramah saya, “Etika Dan Integriti : Pengalaman PDRM, pada 18 Julai lalu. Supaya kami bersama-sama mencari jalan untuk menyedia dan membina satu persekitaran Malaysia yang kondusif untuk anak cucu kami membesar menjadi insan dunia yang penuh berintegriti, dan bukan sekadar berceramah sahaja.

Hingga jumpa lagi, salam sinis dari Uncle B, yang terasa sangat bodohnya tak ambil peluang yang ada, disaat-saat nak bersara ni.

Calo!!

No comments: