Wednesday 28 October 2009

YANG MEMBUAT AKU BENGANG

Cucu Uncle Azalea Eiman Puteri baru berumur 3 tahun tetapi keletah bercakap. Dari segi character, Uncle nampak ciri-ciri peribadi tak senonoh Uncle terpalit pada cucu pertama Uncle ini ini. Macam atuknya, cucu Uncle ini nampaknya seorang yang temperamental. Sekejap gelak-gelak, tiba-tiba boleh bertukar angin, mengamuk atas sebab yang remeh (pada orang lain) dan dalam sekelip mata juga boleh berubah balik senyum-senyum. Tidak ketinggalan sifat degil, keras kepala serta mulutnya (cucu) yang potpet-potpet tak reti diam yang Uncle yakin kesemuanya diwarisi dari Uncle. Mudah-mudahan sifat yang kurang elok ni dapat dikikis semakin cucu Uncle ini dewasa. Cukuplah Uncle seorang begitu.

Sebenarnya bukan niat Uncle untuk bercerita tentang cucu kerana orang lain pun ramai yang dah bercucu malah lebih banyak cucu dari Uncle. Cuma minggu lalu, semasa berceloteh dengan neneknya, cucu Uncle telah mengeluarkan perkataan PXXIMAK dan BANGANG. Apabila ditanya oleh isteri Uncle di mana dia mendengar perkataan tersebut, mudah jawapannya, “Akak Puteri dengar atuk cakap masa atuk bawa kereta”. Uncle mengaku salah. Memang Uncle ada terlepas perkataan sedemikian semasa memandu dan Uncle terlupa cucu ada di sebelah.

Bukan membela diri tetapi Uncle sebenarnya seorang yang amat sukar marah tetapi apabila marah boleh jadi hilang akal dan sepantas kilat Uncle boleh cool down seolah-olah tiada apa yang berlaku. Kalau ada pun perkataan yang boleh dianggap kasar yang lazim Uncle gunakan apabila berhadapan dengan keadaan atau manusia blur ialah ”setan gondol”. Macam tu kira kasar ke!

Payah untuk Uncle hilang sabar dan mengeluarkan perkataan PXXIMAK dan BANGANG tetapi trigger untuk menimbulkan kemarahan Uncle, malangnya, adalah perkara-perkara yang mungkin remeh pada orang lain tetapi penting bagi Uncle atau apabila berhadapan dengan spesis jenis ”orang bukan orang, hantu bukan hantu”.

Macam mana rupa spesis jenis ”orang bukan orang, hantu bukan hantu” in? Antaranya ialah manusia yang mampu beli kereta BMW 5 Series tetapi tak mampu beli hands free set, jadi bercakap sambil memandu dan kereta slow di lorong paling kanan atau lorong memotong. Orang macam ini memang patut kena PXXIMAK dan BANGANG dan ditambah dengan isyarat tangan lucah kerana mereka bukan keturunan manusia.

Satu lagi contoh ialah peguam yang marah Uncle kerana RTM kes anak guamnya yang kononnya kena tipu tetapi apabila Uncle beritahu bahawa tiada elemen-elemen niat curang dan misrepresentation untuk membuktikan tipu dan ianya adalah satu kes breach of contract, telah mendabik dada, ”I am a practising lawyer, I know better”. Orang macam ni memang layak dimaki aje. Secara mudahnya Uncle akan naik angin bila berhadapan dengan golongan yang bijak tetapi tak reti dan tak tahu bahasa atau jenis bodoh tak boleh diajar, pandai tak boleh diikut.

Adik ipar Uncle yang pernah melihat Uncle naik angin terhadap pengurus sebuah outlet Pizza Hut yang menghidangkan pizza sejuk pernah terperanjat melihat Uncle dengan sabar menerangkan sesuatu perkara berulang kali kepada seorang kanak-kanak berusia 4 tahun sehingga kanak-kanak tersebut faham. Uncle jelaskan kepada adik ipar tadi, Uncle mengamuk dengan pengurus outlet Pizza Hut tersebut kerana sebagai seorang yang mempunyai kelulusan sekurang-kurangnya diploma dan telah diberi latihan yang cukup, masakan bangang sangat untuk menghidang pizza sejuk kepada pelanggan. Kanak-kanak 4 tahun tadi memang sepatutnya payah nak faham apa yang Uncle cuba jelaskan sebab baru berumur 4 tahun. What do you expect from a 4 year old kid.

Dipendekkan cerita, macam ini ajelah. Kalau Uncle Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Kontinjen dan uncle dapati ada pegawai penyiasat Uncle yang RTM kes atas alasan kes sivil kerana ada contract perniagaan antara pengadu dengan orang disyaki tetapi dalam aduannya pengadu mempercayai tanda tangan pada contract tersebut adalah palsu, apa yang Uncle akan buat ialah Uncle akan panggil pegawai penyiasat menghadap, ambil kertas siasatan tersebut, angkat tinggi-tinggi dan kemudian hempok IP tersebut atas kepala IO berkenaan. Dan esoknya, Uncle akan direkod statement oleh bahagian tatatertib Bukit Aman (unit yang siasat tohmahan pengecut i.e surat layang) kerana kena tohmahan. Ini yang dikatakan banggang kerana sekolah aje tinggi sehingga mencengkau langit tetapi malas berfikir.

Hingga jumpa lagi, salam dari Uncle, yang jika anda mengenali siapa Uncle sebenarnya, pasti anda akan lari jauh-jauh. Chaloo!

2 comments:

Anonymous said...

Cumanya...perlu ker cakap macam tur menggunakan bahasa sekasar itu...uncle sebenarnya juga dah jadi penyumbang kepada kemusnahan budaya, budi dan adat sopan berbahasa...tengoklah apa yang telah uncle buat untuk mendidik cucu kesayangan uncle tur....fikir fikirkanlah uncle...jadi, tak salah utk orang muda macam saya menasihati uncle kan...tau tau lah bersabau uncle...paling marah pun...jangan disebut mak kita punya kat depan cucu....kalau depan isteri tur ok lah jugak..uncle tau pun salah...

Hakim said...

kantoi!!