Saturday 28 November 2009

ORANG BUKAN ORANG


Petang 27/11/09 lebih kurang jam 7:45 malam saya berlepas balik ke rumah keluarga di Kampong Bukit Pupok, KM 8, Jalan Muar, Segamat, Johor. Memang jadual bulanan menziarah ibu yang telah pun berumur 80 tahun. Kebetulan sambutan Hari Raya Eidil Adha. Ayah telah meninggal dunia 6 tahun yang lalu.

Saya nak tanya. Adakah anda menziarah ibu bapa anda sebulan sekali atau anda terlalu sibuk dengan tugas negara. Yang jauh sangat perjalanannya, saya faham tetapi kalau yang setakat Melaka, apa alasan anda?

Malam tadi (27/11/09) semasa di kampong, saya tertengok drama Melayu di TV, “Taubat Nasuha”. Cerita fasal bapa yang bengkeng sangat dengan isteri dan 3 orang anaknya. Masa isteri dan anak-anak masih hidup, buat dek aje dengan family, mentelah ada awek kat ofis yang syok dengan husband ni. Bila anak dan isteri dibunuh semasa satu rompakan, baru menangis sakan dan bertaubat. Jalan cerita biasa-biasa aje. Yang menarik ialah ungkapan yang dipaparkan semasa ending creditsnya, “Kita hanya akan menghargai sesuatu kurniaan itu setelah kita kehilangannya”. “You will only appreciate what you have, after you have lost it”

Bagaimana saya dan anda. Adakah kita menghargai apa yang sedang kita miliki sekarang. Fikir dan renungkanlah.

Pagi ini, 28/11/09 (mana lagi - kat kamponglah!) semasa membaca akhbar KOSMO terbaca pula ungkapan emas oleh Elbert Hubbard, seorang penulis Amerika. Kata Hubbard, “Untuk elak daripada kritikan, tak perlu buat apa-apa, tak perlu cakap apa-apa dan tak perlu jadi apa”. Dalam tu dik, kalau kita mampu dan sudi merenung dan memikirkannya.

Barangkali itu sebabnya selepas 202 tahun, PDRM berada dalam keadaan yang ia (PDRM) ada sekarang. Apa keadaan PDRM sekarang, anda jawablah sendiri. Sehinggakan Jabatan Siasatan Jenayah Komersil pun jadi pengemis, menumpang di bangunan orang, sisa buruk Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Belia dan Sukan yang telah berpindah ke Putrajaya. Begitu papa kedana, hina dina jadi setinggan sehinggakan nak buat parking lot, ubahsuai pejabat dan nak pasang air cond lebih masa pun kena mohon izin JKR. Buat kerja sebelum jam 8 pagi atau kerja lebih masa, kena berlenggeng kerana air-cond JKR switch on jam 8 pagi dan shut down jam 5 petang.

Agaknya, kita jadi begini kerana yang berkuasa dan ada taring antara kita warga PDRM, lebih suka tak buat apa-apa dan tak mahu cakap apa-apa kerana takut disenarai-hitamkan. Yang ajaibnya mereka (yang berkuasa dan ada taring antara kita warga PDRM) ini hanya berani tunjuk gigi dan mengigit anak buah sendiri aje. Kecewa sekali, apabila hadir mesyuarat peringkat kementerian i.e. dengan big-big boss sektor awam, menikus. Itu pun kalau hadir, kerana selalunya Supt ke bawah aje yang diarahkan hadir walaupun pengerusi mesyuarat KSU kementerian.

Jika tidak masakan AADK lebih sudu dari JSJN, Polis Marin turun taraf jadi peronda sungai dan tasik, polis trafik nak kena rampas dengan JPJ dan jangan terperanjat satu hari nanti, JSJK kena colek dengan Bank Negara dan Kementerian Kewangan.

Setuju tidak kalau saya kata, “Jika kita takut nak buat apa-apa, takut nak cakap apa-apa, lebih baik jangan jadi apa-apa. Jadi orang pun jangan, apa lagi jadi boss”.

Wassalam dari Uncle B, yang pasal beria-ia sangat nak buat apa-apa dan berani cakap apa-apa, dari Inspekter sampai nak pencen, tak habis-habis kena tohmahan.

Byeeee!!.


1 comment:

Dang Mewangi said...

Salam Ayahnda Bahar..

takda apa nak cakap, cuma anaknda nak bagi tabik springgg kat Ketua Pesuruhjaya SPRM kerana sanggup mempercepatkan kontrak persaraan demi memberi peluang kepada pegawai bahawannya untuk naik pangkat dan dapat pencen penuh.
Ada berani ke big boss kita nak wat mcm tu?
fikir fikirkan lah. hehehehe....