Saturday 2 January 2010

SELAMAT TAHUN BARU 2010

Selamat Tahun Baru 2010

Selamat Tahun Baru dan Salam Sejahtera. Cuma Salam 1 Malaysia sahaja saya tak reti nak sampaikan kerana dah terlalu kenyang makan rhetoric lepas satu rhetorik, sama ada oleh kerajaan yang memerintah atau PDRM. Rhetoric memang sedap didengar, meremang bulu roma dibuatnya sebagaimana meremang bulu roma apabila awek lentuk atas peha masa anda bawa kereta. Tapi macam peribahasa Hokkien, ”Chui Kong Lan Pa Song” yang lebih kurang bermaksud, ”Talk, Talk Make The CXXK Happy Only”, rhetoric hanya buat kita syok sendiri aje sebagaimana mamat kita tergedik-gedik apabila menonton blue film seorang diri.

”Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan”, sebab itulah sebagai hadiah tahun baru 2010, kita dihidangkan dengan kenaikan harga gula sebanyak 20 sen sekilo. Sebagai kerajaan yang prihatin terhadap kesejahteraan rakyat, saya anggap tindakan menaikkan harga gula memang wajar demi kesihatan rakyat Malaysia. Terima kasih Barisan Nasional.
Uncle B : Orang lama yang akan berusaha melihat yang positif di sebalik semua yang negatif.

Selangah Lebih Dekat Ke Kubur

Berdetik sahaja jam 1200 tengah malam 31 Disember 2009, bermakna kita telah pun melangkah masuk ke saat pertama tahun 2010. Lalu meriahlah mereka yang alpa meraikan perubahan tahun lama ke tahun baru ini. Tiup wisel, ada nyanyi-nyanyi, ada minum-minum, pertunjukan bunga api, peluk-peluk awek atau balak yang bersama anda ketika itu sambil ucap selamat tahun baru dan yang belum nikah inilah masanya nak cari peluang untuk kahwin-kahwin. Ringkasnya, happy-happy sambut tahun baru.
Yang aku hairan, apa kebendanya yang gumbira yak amat sangat menyambut ketibaan tahun baru ni. Pada akulah, masuk aje tahun baru bermakna kita telah semakin dekat melangkah ke kubur. Bukan untuk menziarah mereka yang telah pergi dahulu dari kita tetapi untuk kita sendiri dikapan dan dikuburkan. Umur makin meningkat, badan yang dulu menggiorkan sekarang dah bulat macam badak. Kulit makin berkedut, telinga makin pekak, mata tambah rabun, punggung rebeh dan payudara mula mengeleber. Eiii! seramnya!!!!. Ada apa-apa resolusi tahun baru tak untuk menghilangkan rasa seram ni ?
Uncle B : Peminat tempe (goreng sambal dengan kacang tanah, ikan bilis dan tauhu ) macam Khir Toyo untuk awet muda.

Jangan Tahun Aje Baru

Sebut fasal resolusi, tahun 2010 ni saya tidak ada apa-apa resolusi yang difikirkan perlu untuk dibuat. Resolusi ni macam perancangan jangka pendek aje. Tak lain tak bukan tulisan-tulisan atas kertas atau angan-angan dalam kepala yang akan terus kekal tinggal tulisan atau angan-angan jika tidak diterjemahkan kepada kenyataan. Memang saya ada resolusi tetapi lebih baik saya tunjukkan hasilnya sahaja daripada gembar gembor nak buat itu, nak buat ini tetapi akhirnya perangai macam tahun-tahun yang lalu juga.
Uncle B : Bakal pesara polis yang tabik spring dengan PDRM yang kononnya akan praktikkan Sistem 5S pada tahun 2010 ini. SISIH – SUSUN – SERAGAM - SENTIASA AMAL – XXXX : Ruang pejabat pun tak ada, nak susun ke hape!

No comments: