Tuesday 22 June 2010

DAH MACAM KOREA UTARA

Nampaknya terpaksa juga komen sedikit mengenai perkara yang ada kaitan dengan politik tanah air walaupun hati berat untuk berbuat demikian. Bercerita fasal tokoh-tokoh politik Malaysia ni ibarat membuat ulasan mengenai perangai penghuni-penghuni Taman Bahagia Tampoi atau Tanjung Rambutan. Takde maknanya nak mengata penduduk Taman tersebut perangai tak betul atau tak senonoh. Dah memang orang gila, nak buat macam mana. Jadi kalau kita melawat Tanjung Rambutan atau Tampoi, elok kita pandang dan dengar sahaja. Lantak le dema nak berjoget ke atau nak berpidato ke. Tak guna kita beri ulasan atau tegur. Orang gila bukan reti bahasa.

Terus terang saya jarang tengok siaran RTM atau TV 3 dan semua station TV milik Media Prima. Sama ada saya tengok movie channel Astro, cartoon channel atau Discovery channel, tu aje. Tapi kadang-kadang apabila isteri tengok drama TV atau berita TV 3, saya tercuri pandang dan terdengar juga siaran daripada station pengampu dan berat sebelah ni.

Apa tidaknya. Kalau anda perasan, akhir-akhir ini di Berita Perdana, mesti ada cerita Menteri Perdana Najib dan ucapan Najib. Hampir setengah dari ruangan berita dalam negeri TV 3 tertumpu kepada cerita dan kata-kata hikmat Najib. Tak cukup dengan itu, di akhir berita atau sebagai selingan atau fillers antara rancangan, ada pula lagu atau video klip yang memuji Najib. Setahu saya di dunia masakini, ada satu negara yang kuat mengamalkan personality cult atau pendewaan personaliti. Sana sini gambar presiden dia orang, dalam TV tak ada cerita lain kecuali pasal presiden dema. Lagu-lagu memuji presiden berlambak-lambak. Negara tersebut ialah Korea Utara. Negara yang dah bengkrap.

Nampaknya macam ada persama aje Malaysia dengan Korea Utara. Ada ape-ape ke? Cuma satu kelebihan Korea Utara mengatasi Malaysia. Korea Utara masuk World Cup bolasepak, Malaysia jadi tukang sorak aje.

Hati tak sakit sangat tengok muka dia kalau cakap serupa bikin tetapi cerita gah nak buat itu dan ini untuk bela rakyat. Hasilnya? Saudara fikirkanlah sendiri. Trafik jam bertambah parah, tauke tol bertambah kaya. Harga keperluan asas kehidupan rakyat meningkat. Kos perubatan, persekolahan, tol, minyak masak, gula, beras, dll, naik, gaji dan bonus pegawai-pegawai syarikat GLC mengila-gila tinggi. GLC bengkrap rakyat tanggung tapi pegawai GLC masih boleh holiday luar negara lagi dan duduk istana RM 24 juta. Tu yang saya meluat sangat tengok muka dia. Tengok muka Tok Guru Nik Aziz, sejuk hati teringatkan yang walaupun dah bertahun-tahun jadi Menteri Besar, masih lagi duduk rumah lamanya dan masih lagi hidup sederhana. Belum terdengar lagi cerita isteri Nik Aziz pergi shopping luar negara.

Apa sekali pun, saya perlu akui bahawa syarikat YAHUDI yang dibayar perkhidmatannya oleh RAKYAT MALAYSIA (termasuk orang islam) untuk menaikkan imej Malaysia dan pemimpin no.1 negara, telah berjaya melaksanakan tugas mereka. Cuba perhatikan selingan/lagu atau filler antara rancangan yang saya nyatakan di atas. Di awal lagu tersebut hanya menonjolkan gambar-gambar allahyarham Tun Abdul Razak yang diketahui umum disenangi oleh majoriti besar rakyat Malaysia kerana polisi pembangunan pro marhaennya (bukan pro tokoh koperat). Di akhir lagu baru ditayangkan muka menteri nombor wahid kita. Kesannya? Secara bawah sedar, rakyat diberitahu bahawa jika mahukan polisi pembangunan pro marhaen Tun Abdul Razak diteruskan, undilah anaknya. Seperti kata ahli propaganda German yang terkenal Frank Goebbel, “A lie if told a million times becomes the truth”. Pembohongan jika diulang berjuta kali menjadi satu kebenaran”.

Hingga jumpa lagi, salam bukan 1Malaysia dari Uncle B yang kerana dah lama sangat duduk di Malaysia hingga tak dapat membezakan antara kebenaran dengan propaganda.
Byeeee!!!!

No comments: