Tuesday 1 June 2010

SIAPA UNTUNG SIAPA TANGGUNG

Rupanya bukan senang nak jadi blogger. Kena pandai bagi masa antara komitmen kepada kerja, keluarga, diri sendiri, cucu dan blogging. Dan saya antara manusia yang kurang arif membahagi masa.

Saya perlu memberi tumpuan lebih kepada cucu setiap kali ada masa lapang kerana tidak mahu mengulangi kesilapan saya yang telah mengabaikan anak semasa anak saya membesar kononnya demi pasukan, bangsa dan negara. Justeru itu barangkali ada sedikit jurang antara saya dengan anak. Saya tidak mahu membuat kesalahan yang sama. Lantaran cucu saya manjakan. Lebih baik saya manjakan cucu daripada manjakan KakNek, betul tak? Saya rasalah, kalau Dato’ K atau Dato’ Bung Mokhtar ada cucu, tentu dia orang tak darlingkan Siti Nurhaliza atau Zizie.

Saya juga ada tanggungjawab kepada blog saya, KACA MATA KU. Dah berapa kali saya biarkan sehingga berminggu tiada posting. Walaupun saya menulis hanya untuk merakam buah fikiran dan pandangan saya tentang kehidupan sebelum saya nyanyuk, secara sembunyi-sembunyi terselit juga angan-angan bahawa tulisan saya jika dibaca terutama oleh generasi muda tak kiralah pegawai polis ke, pegawai awam atau orang awam ke, akan membuka minda mereka untuk melihat melampaui yang tersurat kepada yang tersirat. Dan jika kebolehan melihat kepada yang tersirat ini membawa kepada perubahan nilai hidup masyarakat yang lebih baik, adil, saksama dan sejajar dengan kehendak Allah maka tidak sia-sialah saya menulis. Jika tidak, sekurang-kurangnya cucu cicit saya akan dapat menyelami dan memahami jiwa raga atuk baharuddin, selepas jasad moyang mereka hancur dimamah cacing.

Moral of the story. Jika lambat saya kemaskinikan blog saya ni, tolonglah faham keadaan yang sedang saya hadapi.

Membaca muka depan akhbar The Star 28 Mei 2010, saya terpaksa membaling kopiah ke udara dan tabek spring kepada kerajaan “Rakyat Didahulukan, Pencapaian DiUtamakan” pimpinan Najib Tun Razak. Sebagai rakyat, saya terhutang budi kepada pimpinan BN yang mampu mengendali negara sehingga Malaysia tidak menjadi kacau bilau seperti Thailand atau bengkrap seperti Greece, Justeru itu, saya tidak fikir kenaikan harga petrol antara 10-15 sen mulai pertengahan 2010 dan 10 sen setiap 6 bulan berikutnya, kenaikan harga gula 20 sen setiap 6 bulan, tepung, minyak masak, gas, elektrik, toll, bayaran perubatan dan pendidikan, satu bebanan yang boleh membuat saya jatuh tersungkur. Lagi pun pengorbanan ini adalah untuk masa depan generasi akan datang kita. Saya ada seorang cucu setakat ini dan masakan saya tergamak melihat cucu cicit saya hidup dalam sebuah Malaysia yang bengkrap dan papa kedana nanti. Seperti kata presiden John Fitzgerald.Kennedy, “Jangan tanya apa yang negara boleh buat untuk kamu tetapi tanya apa yang kamu boleh buat untuk negara”.

Saya ada seorang kenalan yang berpendapatan RM 10,000 sebulan, seorang isteri yang tidak bekerja dan 2 orang anak. Isteri diberi duit poket RM 1,000, belanja pasar RM 500, dan duit jajan 2 orang anak sebanyak RM 300 setiap bulan. Malang dicari, kenalan saya ini berkenalan dengan seorang wanita cantik molek, seksi, berisi dan memberahikan tetapi jenis pisau cukur yang kemudiannya dijadikan penyedap gelapnya. Untuk menyelenggara betina ini, kenalan saya membelanjakan tidak kurang RM 3,000 sebulan.

Menyedari bahawa jika terus memberi isteri duit poket RM 1,000, belanja pasar RM 500, dan duit jajan 2 orang anak sebanyak RM 300 setiap bulan, yang beliau akan bengkrap dalam sedikit masa, rakan saya ini dengan muka sedih selamba biawak, mengumumkan bahawa wang saku isteri terpaksa dikurangkan kepada RM 500 sebulan, wang pasar tinggal RM 250 sebulan dan duit jajan anak-anak tinggal RM 50 sebulan. Dengan muka tonyok, kawan saya ini memberitahu isteri dan anak-anaknya bahawa jika mereka tidak mengikat perut, beliau mungkin muflis dan rumah serta kereta mereka sekeluarga tergadai, Yang saya sakit hati sangat dengan kawan saya ini, sementara isteri dan anak menderita hidup macam orang susah, kawan saya ini bersenang-lenang berfoya-foya dengan girlfriend dia.

Eh! Eh!, baru perasan, cerita kawan saya ni macam kena mengena aje dengan kisah kerajaan nak hapuskan subsidi.

Ada orang anti kerajaan kata, negara kita dah nazak kewangan kerana duit rakyat dipunahkan oleh projek-projek mega dan membazir yang satu sen pun tidak menguntungkan rakyat. Duit kita hangus kerana pandir-urus kewangan syarikat-syarikat GLC yang terbentuk atas modal wang rakyat yang seharusnya dipandai urus oleh kerajaan pmpinan BN. Duit rakyat lesap kerana beli kapal selam yang tak boleh menyelam tetapi boleh menimbulkan komisen berkolam-kolam. Duit rakyat lebur kerana kerajaan membeli komputer riba dengan harga RM 40,000 sebuah. Fikirkan projek hydro-elektrik BAKUN, PKFZ, jambatan bengkok yang sekejap jadi, sekejap tak jadi, Sime Darby, Bank Bumiputera, dll. Ada orang kata, apalah sangat penjimatan RM 103 bilion dalam tempoh 5 tahun, kalau PKFZ boleh lesapkan RM 12 bilion, Sime Darby RM 2 bilion dan Bank Islam RM 2 bilion dalam sekelip mata.

Dengar khabar ada orang nak cabar Idris Jala dan Najib supaya dedahkan kepada rakyat kenapa sebenarnya Greece bengkrap. Greece papa kedana kerana rasuah dan projek membazir yang berleluasa bukan kerana harga petrol dan makanan harian rakyat Greece disubsidi oleh kerajaan. Malang kepada Greece kerana tiada hasil minyak untuk tutup pembaziran dan ketirisan wang rakyat ke dalam poket golongan tertentu. Malang kepada Malaysia kerana walaupun ada hasil minyak, pembaziran dan ketirisan wang rakyat sebegitu besar sehinggakan tauke babi pun boleh gulung tikar.

Hingga jumpa lagi, selamat minum teh tarik yang berharga RM 2 segelas kerana semuanya bakal naik kecuali benda tu yang kekadang lambat naik, dari Uncle B, yang dulu, kini dan selamanya tidak percaya dengan BN.
Cao, dan jom kita naik.

No comments: