Monday 11 October 2010

HANTU PUN ADA PERUBAHAN NILAI

Tiada siapa yang sanggup menafikan bahawa masyarakat hari ini telah berubah. Kita ambil orang melayu sahaja cukuplah. Kalau dulu masyarakat melayu satu kelompok yang sentiasa mengambil berat tentang susah senang seseorang ahli kelompok sehingga bordering on the menjaga tepi kain orang atau busybody, hari ini orang melayu dah hampir sangat menjadi masyarakat aku, aku, engkau, engkau. Lu buat lu punya suka, gua tutup mata, gua buat gua punya cerita, lu tutup telinga.

Dulu mamat dan minah melayu tak berani pegang-pegang tangan di khalayak ramai, apatah lagi raba meraba di shopping komplek macam hari ni. Sebabnya kalau kawan ayah nampak, laporan akan disampaikan kepada ayah. Kawan ayah dibelanja teh tarik, anak ayah kena belasah kerana melanggar adab, etika dan kesusilaan bangsa melayu. Hari ini jangan terperanjat kalau si ayah maki neighbour yang sampaikan maklumat kerana menyibuk menjaga kelakuan anak orang.

Tu yang hari ini ramai sangat gadis melayu mengandung tanpa sijil dan buang anak dalam semak. Itu belum lagi masuk cerita sumbang mahram. Bapa pakai anak sendiri, abang main adik, imam tala isteri ahli qariah, Jenayah jangan ceritalah. Dulu bunuh membunuh kerana dendam atau sakit hati, Sekarang, pasal duit, orang sekolah tinggi sampai jadi loyar, pun sanggup bakar orang. Lah ni haji tinggal title aje. Jasmani dah sampai ke Mekah dan buat ibadat haji tapi rohani masih lagi jahiliah. Minum arak dan tipu orang macam sekor orang Terengganu yang tipu duit orang kampong dan kemudian guna duit tipu untuk tunaikan haji, kemudian buka syarikat menipu sehingga kumpul duit RM 40 juta dan yang sedihnya, walaupun dah kena hukum oleh undang-undang sekular, masih lagi meneruskan perniagaan tipu sementara menunggu kes rayuannya selesai.

Dah tu menteri dan segala bijak pandai melayu buat-buat terperanjat beruk, buat seminar dan bengkel untuk cari sebab mengapa boleh berlaku gejala sosial macam ni. Lalu keluarlah idea untuk buat sekolah ibu mengandung, bagi jarum kepada drug addict, baby hatch dan entah apa-apa lagi idea yang bernas. Yang diubat symptomnya, bukan punca penyakit. Lantaklah kome. Kalau tidak sia-sialah jadi menteri atau digelar ahli fikir.

Ada orang kata, berlaku gejala-gelaja sosial yang negatif ini kerana nilai masyarakat dah berubah. Mungkin banyak betulnya pandangan ini kerana today, budak kecil salam orang tua tak cium tangan, lalu depan orang tua tak ada tunduk-tunduk lagi, main redah aje, anak saudara panggil bapak saudara, Bahar sahaja, uncle pun tidak dan budak-budak hingusan datang depan pintu rumah untuk beraya got the cheek to say, “Kita orang bukan nak beraya, pakchik, nak collect duit raya aje”. Siapalah yang mengajar nilai-nilai sonsang sebegini kepada generasi muda yang ada.

Petang tadi (10/10/10), saya tengok cerita The Horror Of Dracula (lakonan Christopher Lee) keluaran Hammer Films pada tahun 60an di ASTRO, Dalam masa yang sama saya dah habis tengok cerita True Blood musim ketiga. Kedua-dua filem dan siri TV ini adalah mengenai Dracula. Kepada sesiapa yang dunianya setakat di bawah tempurong kelapa aje, Dracula ini adalah hantu jantan orang putih yang suka nyonyot darah dari leher orang perempuan barat (tanpa mengira warna kulit).

Rupa-rupanya hantu pun telah melalui perubahan nilai. Dracula zaman Christopher Lee dan Peter Cushing dulu, setakat gigit tengkok perempuan sahaja untuk hisap darah walaupun perempuan yang kena hisap darahnya tu, elok aje terlantang atas katil, pakai baju tidor dengan mata kuyu lagi. Tak pulak Dracula nak raba sana sini. Kira hantu yang gentlemanlah gitu.

Dracula hari ini dah bertukar. Ikut cerita True Blood, Dracula dan saudara maranya telah diterima untuk duduk bersama dalam masyarakat manusia biasa. Sama seperti orang barat menerima kehadiran orang islam dalam dunia hari ini. Bezanya, kaum dracula dalam siri True Blood ini, bukan setakat hisap darah tetapi dah pandai buka-buka baju dan beromen pulak. Tidak setakat itu, dalam True Blood, Dracula bukan lagi laki-laki aje tetapi Dracula betina pun dah ada. Dia orang (dracula betina) pun dah ada hak yang sama seperti dracula jantan. Mesti Sisters In Islam suka tengok siri ini sebab ada ciri-ciri keadilan gender i.e. kalau lelaki boleh jadi hantu, perempuan pun mesti ada hak yang sama untuk jadi hantu.

Itulah yang saya katakan hantu pun telah melalui perubahan nilai hari ini. Barangkali sebab masing-masing manusia dan hantu telah, sedang dan akan terus mengalami dan melalui perubahan nilai, maka hari ini kita tidak lagi dapat membezakan yang mana hantu dan yang mana manusia. Moral celoteh Uncle B kali ini? Perkara pelik-pelik dan tak masuk dek akal banyak berlaku hari ini kerana manusia dah jadi hantu.

Bye dan selamat menonton filem-filem hantu keluaran Metrowealth Films daripada Uncle B yang dulu hantu juga tetapi telah melalui anjakan paradigma untuk jadi manusia.

No comments: