Sunday 24 October 2010

URUS SETIA JSJK - TERIMA KASIH FOR THE FAREWELL DINNER

Jumaat 22/10/10 yang lalu, jam 2230 malam, bertempat di San Francisco Steak House, Jaya Square, Petaling Jaya, mereka mengadakan majlis makan malam perpisahan bagi aku yang akan bersara pada 1 February 2011 nanti. Barangkali majlis ini diadakan 3 bulan lebih awal kerana aku sedang bercuti panjang sehingga tarikh persaraan nanti. Atau pun saja mereka nak bagi mesej kat aku, “Kami dah buat majlis perpisahan untuk hang, hang duduk diam-diam kat rumah, dah cuti bersara, buat cara cuti, jangan dok menyibuk kat pejabat lagi, kacau kami nak kerja”. Takkan mereka lagu tu kot.

Mereka yang aku maksudkan adalah pegawai dan APR, Urus Setia JSJK Bukit Aman, tempat aku bertugas. Tidak ketinggalan sudi hadir sama ialah 3 orang bekas pegawai Urus Setia yang sekarang telah bertukar keluar, ASP Khaizam dan C/Insp Haroadi yang sedang mengikuti kursus Diploma Siasatan Saintifik di Maktab Polis Cheras dan Insp Azlan, yang sekarang bertugas di IPD Dang Wangi. To you guys, (yang 3 orang tu), Supt Krishnan, Supt Meor, ASP Malek, Insp Zainal, SM Salim (bukan penyanyi tapi Sarjan Major), Konstabel Rahman, Konstable Zulkifli, konstabel Shafee dan tidak ketinggalan konstabel wanita Suraya, terima kasih banyak-banyak kerana mengadakan majlis tersebut.

Dan seperti yang lazimnya berlaku di sektor korporat, sebagai cenderahati 2 ½ tahun bertugas di Urus Setia, aku dapat jam tangan Jaguar. Tak dapat kereta Jaguar, jam tangan pun jadilah. Once again thanks, guys and girl. Sebelum terlupa, aku nak minta banyak-banyak maaf dengan you all kerana mengada-ada demand full course western dinner pulak. Tak semenggah betul aku. Orang dah nak buat dinner perpisahan pun dah kira bagus, demand pulak. Tapi nak buat macam mana, dah sememangnya dibesarkan ala-ala matsalleh sikit, jadi sukar yak amat nak tukar selera. Sorry, geng!

Walau apa pun, aku amat terharu dan ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua warga Urus Setia JSJK, Bukit Aman kerana sudi mengadakan majlis tersebut. Terutama konstabel wanita Suraya yang aku difahamkan telah single handedly menguruskan majlis tersebut. Tak tahu pulak, sama ada jabatan tempat aku bertugas (JSJK lah tu) nak adakan majlis yang serupa untuk pegawai polis yang bertaraf Supt aje seperti aku tapi kalau nak adakan sekali dengan seorang pegawai tu, terima kasih banyak-banyaklah. Bukan apa, takut aku tercekik tulang nanti.

Kepada rakan-rakan yang telah meraikan saya pada malam tersebut, saya hanya meninggalkan PDRM bukan anda rakan-rakan saya. Dalam apa jua keadaan, we are still friends. Kalau sudi telipon-teliponlah saya nanti, tanya-tanya khabar, hidup lagi ke supt bersara ni. Kalau hidup lagi, boleh ajak minum-minum, makan-makan ke, pergi lounge dengar live band ke. Tapi kalau you all sibuk sangat dengan tugas-tugas kepolisan, nak buat camna kan.

Sebelum mengundur diri (ceh! bahasa bukulah pulak), izinkan saya menjawab satu soalan yang sering diajukan kepada saya oleh rakan-rakan seperjuangan yang masih ada banyak masa untuk naik pangkat dalam PDRM dan bersara sekurang-kurangnya sebagai pengarah JSJK. Dengan izin, catatan berikutnya adalah dalam bahasa pertama saya.

Now that retiring at 60 years of age is no longer an option and I will be at the compulsory retirement age of 58 years old, comes 1st February 2011 plus the fact that I am now on leave, prior to my leaving the Force on that date, I have always been asked, “How do I feel leaving the force?”. My answer will always be and have always been, that I am happy and relieved to be rid of the RMP. Likewise, I am sure that the RMP is more than overjoyed to see the last of me.

No, thank you, I will not stay on a single day longer even if they promote me to the rank of ACP. Even if I have to become a petition writer at the gates of JSJK Bukit Aman to tambah my meagre pension, so be it, rather than be a ball-less ACP. It is not that I don’t love the Royal Malaysia Police but it is the people running the Force that I can’t stand.

Until we meet again, greetings from Uncle B, who has since birth, believed that you must always speak your mind and speak now or forever hold your peace atau dalam bahasa orang Malaysia, “kalau nak cakap, cakap sekarang atau berdiam diri sahaja, jangan dah nak bersara atau tak dapat sambung 60 tahun atau kontrak, baru nak heboh”.
Byeee!!!!

No comments: