Friday 29 October 2010

KALAU BERMEGAH TAK KETAHUAN ARAH

Saya berdiri teguh di belakang hasrat Najib Tun Razak (berdiri aje, tak ada buat lain), untuk membina Menara Warisan setinggi 100 tingkat bersebelahan Stadium Merdeka/Stadium Negara, sebagai ikon sebuah Malaysia yang maju dan moden, di samping sebagai pemacu pembangunan ekonomi 1 Malaysia di mana kaum India yang terpinggir, kaum Cina yang dianaktirikan dan kaum melayu yang tercicir ekonominya, boleh berniaga dan menjadi kaya raya di bawah satu bumbong Menara Warisan, Bagus tu, niat untuk menjadikan semua kaum Malaysia bermandi duit tanpa mengira kroni atau bukan kroni. Tak lama lagi bolehlah orang Melayu kampong, buka kedai berniaga pisang salai, kerepek, mee rebus dan supermarket hasil kampong di menara tersebut. Amin.

Sementara itu, akhbar Metro Isnin 25/10/10 di muka hadapan dan di muka 8, menyiarkan gambar dan laporan mengenai 1 keluarga bumiputera dan anak kecil mereka berusia 1 tahun 5 bulan, tinggal di bawah jambatan Lebuh Raya Timur Barat (Metramac), Kuala Lumpur kerana kedaifan di negara Malaysia Boleh.

Satu soalan. Kalau Menara Warisan adalah ikon sebuah Malaysia yang maju dan membangun, rakyat yang duduk bawah kolong tu, ikon apa pulak?

Yang peliknya, negara pulau setotet, di hujong causeway yang mengunjur dari Johor Bahru, dahlah tak ada satu pun hasil bumi, tak ada pulak tu ikon, mekon atau apa kejadah lagi mercu tanda tapi maju jugak.

Hingga jumpa lagi, satu pesanan ringkas dari Uncle B, “Monyet yang berjaya membina ikon Menara 101 tingkat tetap monyet tetapi insan yang duduk di rumah teres tetap manusia”.
Byeee!!

No comments: