Wednesday 27 October 2010

SYABAS PDRM - A JOLLY GOOD START

Nampaknya, PDRM is off to good start dengan barisan kepimpinan yang baru. Daripada ASP-ASP yang baharu sahaja diumumkan naik pangkat ke DSP sehinggalah kepada kepimpinan tertinggi pasukan yang telah diumumkan terdahulu dari ini. Tahniah Dato’-Dato’, tuan-tuan dan puan-puan, yang akan memimpin PDRM ke mercu kegemilangan dalam menyakinkan orang awam seperti saya bahawa Malaysia akan terus kekal aman dan tenteram untuk kami mencari rezeki di bumi bertuah ini, di bawah perlindungan PDRM. Dengan izin Allah s.n.w.

Adalah satu petanda baik, apabila Arahan Pertukaran Pegawai Kanan Polis (Pegawai diWartakan) Bil.48/2010 dalam KPN 106/3 bertarikh 13/10/2010, yang melucutkan pangkat pemangkuan DSP, 30 orang pegawai yang gagal dalam temuduga kenaikkan pangkat, telah dibatalkan dalam tempoh tidak sampai 3 hari setelah arahan tersebut dikeluarkan dalam E-Siar. Setiap arahan yang dikeluarkan oleh sesebuah organisasi merupakan satu keputusan oleh pemimpin organisasi. Buruk atau baik keputusan yang dibuat akan mencerminkan kewibawaan pengurusan organisasi itu sendiri. Uncle B diajar bahawa, “Decison making is a management process. Decisions that are made, reflects strongly on an organisations’ management standard, skills and quality. Quality management produces quality decisions and likewise, bad managers produces bad decisions.”

Insiden di atas mengingatkan saya kembali kepada gaya kepimpinan bekas PM kita, Abdullah Ahmad Badawi, yang saya percaya akan diabadikan dalam ilmu pengurusan moden sebagai Gaya Kepimpinan Oreo atau dalam bahasa pasarnya, gaya kepimpinan sekejap ada, sekejap tak ada atau sekejap jadi, sekejap tak jadi. Rasanya ini bukan kali pertama Gaya Kepimpinan Oreo ini diamalkan oleh pasukan polis. Di saat-saat akhir mantan KPN akan tamat kontraknya, keluar satu arahan bahawa semua cuti dibekukan. Maka tersadailah cuti raya warga PDRM seantero Malaysia. Tup-tup keluar arahan baru yang meminda arahan pembekuan tersebut untuk melibatkan cuti pegawai di Lembah Kelang sahaja. Itu pun yang telah diluluskan cuti masih boleh terus bercuti dengan syarat balik ke Kuala Lumpur semula untuk hadir Mess Night Perpisahan bekas KPN. Maka Insp Zainal pun berlepas balik ke Sungkai, Perak untuk berhari raya bersama keluarga, kemudian balik ke KL untuk kerahan hadir mess night, lepas tu balik semula ke kampong untuk sambung cuti raya. Saya tak nak komen apa-apa. Lu fikirlah sendiri.

Hingga jumpa lagi, selamat dari Uncle B, yang semasa temuduga DSP kali kedua, bagi menjawab soalan Dato’ Hassan Mutalib (ketika itu T/Pengarah Pengurusan), berkata, “as a management student, adalah pandangan saya bahawa there is no such thing as management in the police force.”. Akhirnya, 3 kali temuduga baru dapat naik pangkat DSP.
Byeeee!!

No comments: