Monday 15 November 2010

LUPAKAN GOVT TRANSFORMATION PROGRAM KALAU CAKAP TAK SERUPA BIKIN

Pada dasarnya terdapat 3 peringkat proses pengurusan. Pengurusan tertinggi yang lebih ¾ masa mereka dihabiskan dengan merangka hala tuju organisasi i.e. policy making, kumpulan lower management yang melaksanakan policy (kuli bataklah tu) dan tersepit di tengah ialah middle management. Kerja group ini, 50% melibatkan penterjemahan dan pemantauan perlaksanaan policy dan 50% melaksanakan policy itu sendiri (kira-kira macam kuli kelas tinggi). Pada dasarnya middle management ibarat penyambung antara aspirasi pucuk pimpinan organasasi dengan kumpulan kuli batak. Ringkasnya mempastikan hala tuju organisasi diterjemahkan kepada realiti oleh kumpulan pekerja.

Atas alasan di atas, saya tidak nampak bagaimana segala macam program yang yang dicanangkan oleh pemerintah untuk menyenangkan kehidupan rakyat jelata akan berhasil. Jika saya salah, maka kita tidak perlu menunggu tahun 2020. Tahun depan sahaja, berduyun-duyun pentadbir dari seluruh pelusok dunia akan berhimpun di Malaysia untuk belajar dari MAMPU, PEMANDU dan pemimpin negara kita. mengenai program-program seperti Dasar Pandang ke Timur, Malaysia Incorporation, Dasar Ekonomi Baru, New Economic Model, Multimedia Super Corridor, pelbagai Economic Corridors, Islam Hadhari, One Malaysia dan terbaharu, Government Tranformation Program dengan NKRA-NKRAnya. Itu belum masuk sistem 5S, Star Rating, ISO, KIK, Blue Ocean dan ntah apakebendanya lagi sistem pengurusan yang sedang dilaksanakan oleh ajensi-ajensi kerajaan. Hasilnya?. Tak perlu saya ulas. Memadai dengan ungkapan, “Si Luncai terjun dengan labu-labunya. Biarkan, biarkan”. Jangan lupa hanya orang melayu sahaja yang ada cerita rakyat Pak Pandir dengan idelogi “menang sorak kampung tergadai” nya.

Apa juga program yang direncanakan hanya sekadar policy atau hala tuju negara yang diimpikan oleh pemimpin kita sehinggalah semuanya diterjemahkan kepada kenyataan oleh pengurusan pertengahan i.e. our civil servants, dari pembantu tadbirnya hinggalah ke KSU kementerian. Malangnya dengan mindset mementingkan diri sendiri, kipas mengipas dan kerja ala kadar yang terpahat pada kakitangan awam kita (juga dari pembantu tadbir hingga ke peringkat KSU), masih gelap harapan rakyat untuk menikmati hasil program-program yang digembar-gemburkan pemimpin kita walaupun seluruh perkhidmatan awam negara terpaksa dimandi bunga dari 7 benua sebanyak 3 kali malam jumaat.

In case in point. 1 daripada 6 NKRA yang direncanakan oleh kerajaan ialah penurunan kadar jenayah. Pelbagai program telah diatur untuk mencapai objektif ini. Salah satu program yang telah dicadangkan oleh Jawatankuasa NKRA Bukit Aman pada penghujung tahun 2009 ialah mengadakan sambutan Hari Kesedaran Jenayah peringkat nasional. Seperti biasa program tersebut ditaici kepada JSJK Bukit Aman sebagai stakeholder dan sebagaimana kontrak kerajaan yang diberi kepada bumiputera, kerja ini telah di sub-con pula kepada IPD Kuala Lumpur.

Acara sambutan yang diatur oleh IPK Kuala Lumpur sungguh komprehensif dan grand dengan perasmian di Dataran Merdeka oleh YAB Perdana Menteri sendiri. Dari JSJK Bukit Aman, dicadangkan acara Kembara Berbasikal bermula dari 3 kontinjen iaitu dari Kangar, Kota Baharu dan Johor Baharu, kesemuanya menuju dan akan sampai serentak pada sambutan Hari Kesedaran Jenayah di Dataran Merdeka, untuk menyerahkan logo Hari Kesedaran Jenayah kepada YAB Perdana Menteri. Untuk program kembara ini, sayalah yang dilantik menjadi fasilitator dan pesertanya. Mungkin kerana saya pernah mengaturkan dan mengetuai program yang sama semasa sambutan 200 tahun PDRM iaitu berbasikal daripada Pulau Pinang (tempat lahir PDRM) hingga ke Kuala Lumpur.

Semuanya telah diatur oleh para macai dengan rapi dan teliti termasuk costingnya sekali yang berjumlah RM 1.3 juta. Tinggal mendapat kelulusan sahaja dari KDN. Begitu beria-ia sangat kami para macai hendak menjayakan program ini sehinggakan dengan bantuan JSJK Selangor (TQ ASP Razak), kami telah berjaya menyakinkan Kumpulan NAZA untuk jadi event manager. Mula-mula nak buat bulan February 2010, kemudian tukar ke bulan Ogos. Akhir sekali bulan December 2010. Punyalah banyak mesyuarat yang kami hadiri, nak muntah dibuatnya. Jenuh saya dan ASP Sufian mentaklimatkan berulang-ulang kali program yang telah diaturkan setiap kali mesyuarat. Kali terakhir sebelum raya Aidil Fitri lalu, dengan orang kanan Menteri. Keputusannya, setuju dengan semua yang telah dirancang dan arahan diberi kepada Unit NKRA KDN untuk mendapat tarikh yang sesuai dari PM.

Setelah menunggu macam buah tak jatuh, bukan main berkobar-kobar semangat apabila pada minggu kedua bulan November, KDN panggil mesyuarat. Dalam hati kita orang, ini mesti final meeting untuk fine tune sahaja program tersebut. Punyalah bengang, saya rasa macam nak maki aje pengerusi mesyuarat, apabila bertanya, “Apa impaknya Kembara Berbasikal tersebut kepada objektif program?”. Habis tu yang kita orang dok explain selama ini sampai berbuih mulut, apa ke hal? Apa yang unit NKRA KDN buat selama ini setiap kali mesyuarat? Tak repot pada bos ke apa yang berlaku?

Hah! abang-abang, kakak-kakak dan adik-adik. Inilah mentaliti atau mindset pegawai kerajaan kita, Buat kerja main tangkap muat. Asal ada meeting, kerja dah jalan, konon. Selagi PM kita tak cari satu cara untuk ubah mentaliti/mindset pegawai kerajaan yang ada atau campak sahaja mereka yang macam pengerusi tadi dan ahli-ahli unit NKRA KDN dalam semak, hentikanlah berangan nak transformasi kerajaan. Buek perabih boreh ajo.

Mula-mula, panas hati dan nak marah juga dibuatnya. Tetapi apabila mengenangkan yang saya ni duduk di Malaysia dan inilah agaknya cara kerajaan dan agensi kerajaan buat kerja, saya terpaksa akur, bersabar dan urut dada sahaja. Kalau beginilah cara orang gomen di Malaysia bekerja, nampaknya sah Program Transformasi Kerajaan akan tinggal retorik aje. Oleh itu untuk mengelakkan daripada jadi giler, ada baiknya saya tutup mata, tutup telinga dan tutup mulut sahaja melihat bagaimana di Malaysia, banyak cerita dari kerja. Pasal Kembara Berbasikal Hari Kesedaran Jenayah tu? Boleh blah!!

Jumpa lagi dari Uncle B yang terlalu banyak bersabar dan cukup tak berkenan dengan perempuan yang asyik suruh kita cakap, “I love you sahaja” tetapi making lovenya tidak.
Byeee!!


No comments: