Tuesday 2 November 2010

BENCANA ATAU PERINGATAN

Dalam Al-Quran ada banyak cerita-cerita bagaimana Allah s.w.t. menimpakan bala ke atas kaum yang enggan patuh perintah Nya dan menganiaya sesama manusia. Kita pernah dengar cerita Nabi Noh, Nabi Salleh, Nabi Lut, dll, kan? Kalau diperhatikan, bencana yang diturunkan Allah, semuanya dalam bentuk bencana alam seperti banjir, penyakit dan ribut taufan. Barangkali ini untuk mengingatkan mereka yang sentiasa berfikir, supaya jangan melihat bencana alam atau yang dilakukan oleh manusia sebagai an act of nature semata-mata tetapi sebagai satu peringatan daripada Allah s.w.t bahawa tiada apa yang terlepas dari pandangan dan balasan Nya.

“MUNGKIN PEMBALASAN”. Begitu tajuk laporan berjudul Letusan Merapi oleh Hadlizhady Hassan yang disiarkan di muka surat 16, Harian Metro, Ahad, 31 October 2010. Saya turunkan 2 petikan daripada laporan tersebut untuk kita memikirkannya bersama.

“Ini mungkin pembalasan tuhan atas segala dosa yang dilakukan pemimpin dan yang menjadi korban adalah penduduk,” kata seorang lelaki yang hanya mahu dikenali sebagai Yonco”.

“Mereka (pemimpin) mempunyai banyak wang dan boleh berpindah ke tempat selamat jika berlaku bencana. Namun, penduduk miskin seperti kami yang terpaksa menanggung kesannya”.

Syukur Alhamdullillah, Malaysia belum ada bencana alam seperti gunung berapi meletup atau gempa bumi. Yang kecil-kecil seperti banjir dan ribut yang tak ikut peraturan Jabatan Kaji Cuaca Malaysia atau tempias bencana alam negara jiran seperti tsunami tahun 2006, adalah. Yang kita selalu kena, bencana buatan manusia.

October baru lalu, seperti berlaku tidak kurang sekali setahun, lagi berita mengenai kemalangan jalanraya yang melibatkan pengangkutan awam. Satu di Lebuhraya Utara Selatan terhampiran toll Simpang Empat, Melaka yang melibatkan 13 nyawa dan satu di Genting Sempah, Pahang yang menyebabkan 7 pemuda belasan tahun hilang nyawa. Sebelum itu ada peristiwa ahli perniagaan jutawan, bankernya, pemandu dan peguam jutawan tersebut dibunuh dengan kejam kerana pasal duit aje. Ada cerita emak cekik anak 4 tahun kemudian bunuh diri, cucu pancung kepala atuk dan 3 ahli keluarga lain, anak ugut emak kerana nak rebut rumah mak, anak belasah emak kerana hal-hal persiapan perkahwinan si anak. Perihal orang dewasa tendang anak kecil sampai mati dah banyak berlaku. Cerita bapak rogol anak perempuan sendiri jangan ceritalah. Tu, macam biasa aje.

Kalau anda tidak merasa terhina atau low class kerana membaca surat khabar picisan seperti Metro dan Kosmo, anda akan dapati banyak lagi cerita-cerita musibah yang menimpa rakyat miskin hari demi hari. Sampai seram sejuk dan meremang bulu roma dibuatnya dan tertanya-tanya dalam hati. Apa dah jadi?

Di Indonesia ada bencana alam, di Malaysia ada bencana buatan manusia. Soalnya, adakah kedua-dua bencana yang berlaku di dua negara majoriti Islam ini, an act of nature atau satu peringatan daripada Allah s.w.t. Sama-samalah kita renungkan.

See you dari Uncle B, yang masih ingat naik sampan dari bandar Segamat untuk ke Kampong Bukit Pupuk, Batu 5 Jalan Muar, akibat banjir besar 1971 yang melanda negara.
Byeee!!

No comments: