Thursday 25 November 2010

2 ALAM

Jika anda bercadang untuk mengisi masa lapang yang terluang dengan menonton filem 2 ALAM terbitan dR Rozmey (entah apa kebendenya dR tu, aku pun tak tahu), lebih baik tengok orang pancing ikan. Ada juga thrillnya bila kail pemancing disentap ikan.

Petang 24 Nov, saya hangus RM 6 ringgit kerana menonton filem 2 ALAM di cineplex 10 di Cineleisure, Damansara. ½ jam pertama ok juga, ada suspen yang akan membuat anda sitting on edge nak tahu apa yang sebenarnya berlaku. Ada scene orang mandikan jenazah. Buat kita tertanya-tanya siapa Adam, macam mana dia mati. Scene mandi jenazah dan kuburkan jenazah diselang-selikan dengan scene-scene seorang wanita dan boyfriend dia berfoya-foya dan peluk-peluk atas katil. Itu sahaja sepanjang 90 minit cerita tersebut. Kalau anda tak percaya, pergilah tonton sendiri. Sayang sekali cuma 30 minit aje yang boleh ditengok, lebihnya nampak sangat penerbit dan pengarah, syok sendiri. Konon-konon nak buat macam a thinking man film tapi tak jadi. Tengok filem ini mengingatkan saya tentang filem Lurah Dendam yang saya tonton lebih kurang 14 tahun dulu. Kedua-dua filem buat saya rasa macam nak keluar panggung aje tetapi kerana nak sokong produk bumiputera, saya pendam aje rasa mual saya. Untuk filem DUA ALAM, kalau dR Rozmey ada dalam panggung, mahu saya lontar mamat perasan tu dengan popcorn dan pepsi.

Dah banyak filem melayu yang saya tonton sebagai tanda sokongan kepada barangan Malaysia. Sayangnya lebih banyak yang haprak daripada yang berjenis. Tetapi kenapa dengan filem 2 ALAM ini, saya bengang sangat? Apa tidaknya, belum apa-apa lagi si Rozmey dah gelembung habis. Konon filem ada kelas, berbeza daripada filem-filem melayu yang lain, akan kutip RM 40 jutalah, macam-macam punya cakap besar tentang keunikan 2 Alam, kononnya. Jauh bezanya dengan Studio KRU yang tak banyak cit cot cit cot tetapi berjaya menghasilkan CICAKMAN yang worth more than the ticket price. Kalau macam filem yang saya tonton tadilah, jangankan RM 40 juta, RM 400,000 pun belum tentu tapi siapalah tahu taste majoriti orang melayu malaysia.

Syukur, bengang saya cuma sekejap aje apabila saya teringat yang saya berada di Malaysia. Khabarnya jika kita duduk dengan sesuatu kaum selama 40 hari, kita akan terikut-ikut dengan kelakuan kaum tersebut. Jadi tak hairanlah kalau si Rozmey tu lebih gelembung dari isi kerana negara tempat dia bermastautin dan berniaga jus kurus badan pun sama. Lebih banyak slogan GTP, NKRA, 1 Malaysia, dll daripada sebenarnya civil servants jadi lebih efisien, jenayah berkurangan, pengangkutan awam mengalahkan Singapura dan rakyat bersatu padu tanpa batasan kaum.

Hingga jumpa lagi, selamat menguruskan badan dengan formula dR Rozmey dicampur dengan filem 2 Alam, dari Uncle B yang lebih selesa dengan filem Joggers Park dari India.

No comments: