Sunday 18 December 2011

BUKAN MELAYU JANGAN BACA

Saya tidak pasti sama ada Utusan Malaysia ada menyiarkan berita tersebut tetapi teaser di muka hadapan The Star 17 December 2011, mengumumkan “Interlok to be dropped”. Berita lanjut di muka surat 2 pula menyebut Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr. S.Subramaniam sebagai berkata bahawa cabinet telah mengambil keputusan untuk menggugurkan novel Interlok sebagai komponen subject sastera melayu mulai tahun hadapan. Kata menteri india itu lagi, MIC lah yang memperjuangkan supaya novel tersebut digugurkan.

Ada yang tak kena ni. Menteri sumber manusia umumkan perkara yang bersangkut dengan dasar pendidikan negara. Bukankah seharusnya menteri pendidikan yang umumkan? Mungkin menteri pendidikan sibuk sangat atau sakit tekak, jadi tak boleh buat pengumuman. Orang india menentukan buku apa yang boleh atau tidak boleh dipakai untuk sabjek sastera melayu. Bolehkah macam ni?

Orang melayu tidak pernah menentukan buku apa yang boleh dipakai oleh sekolah aliran tamil atau cina tetapi bangsa lain boleh dictate bahan bacaan sabjek sastera melayu. Baguslah tu. Baru baru ini MCA anjurkan seminar anti hukum hudud. Bayangkan orang kafir membincangkan harus atau tidaknya hukum Islam dilaksanakan di Malaysia. Dah tu menghina pula Islam dengan mengatakan hukum Islam adalah regressive dan akan menyebabkan pelabur asing bertempiaran lari keluar dari Malaysia.

Apa kata kalau orang melayu mengadakan satu forum membincangkan betul atau tidaknya konsep Holy Trinity yang menjadi asas ajaran Kristian atau bodoh atau tidaknya menyembah berhala yang dibuat oleh tangan sendiri. Mesti melompat-lompat punya dan hruk pikuk segala orang kristian dan para penyembah berhala, betapa sudah melampaunya orang melayu mentafsir dan menghina ajaran agama mereka.

Ke mana perginya Ibrahim Katak Lompat Ali dan PERKASAnya. Kenapa UMNO yang mendabek dada sebagai pembela orang melayu membisu seribu bahasa. Najib kata orang melayu mesti pastikan UMNO terus memerintah selepas PRU ke 13 untuk mengekalkan kuasa politik orang melayu. Kalau ada kuasa politik maknanya orang melayulah yang mencorakkan hala tuju negara. Sekarang pun UMNO ada kuasa politik. Sebab itu apa kejadah jenis undang-undang pun boleh diluluskan ikut suka hati sendiri sahaja. Kalau benar orang melayu melalui UMNO akan gagah perkasa, kenapa kaum india pulak yang menentukan bahan bacaan untuk mata pelajaran sastera melayu? Ke mana hilangnya ketuanan melayu UMNO yang digembar-gemborkan? Menyorok bawah dhoti Samy Vellu dan S.Subramaniam agaknya.

Jadi soalnya sekarang, “Siapa yang jual melayu untuk meraih simpati dan undi kaum bukan melayu ”?

Hingga jumpa lagi, salam sayang dari Uncle B, yang teringat pesan arwah abah, “Perkasa bangsa bukan pada kata tetapi pada apa yang dikota”.
Chow!!!

No comments: