Thursday 15 December 2011

HUB PENGANGKUTAN YANG MENGCUNTFUSEKAN

Tapak Penjara Pudu di Bukit Bintang akan dijadikan satu lagi transportation hub di Kuala Lumpur. Pelan ini menyimpang daripada rancangan asal untuk menjadikan lokasi tersebut an integrated mixed development project. Saya tidak hairan ianya boleh berlaku kerana, bab simpang menyimpang ini bukan sesuatu yang pelik atau di luar dugaan. Kalau daripada bela lembu boleh bertukar jadi bela condo, nothing is new and strange di Malaysia.

Cuma kalau boleh saya putarbelitkan satu dailog daripada filem P.Ramlee, “Dei!, berapa banyak hub pengangkutan dah kita mau bikin”. Ada satu di KL Sentral yang mana keretapi, LRT, teksi dan ERL patut bertemu tetapi monorail tersangkut tengah jalan dan bas tak sampai-sampai. Ada satu di Terminal PWTC, satu lagi di Pekeliling, satu di Jalan Duta, dekat Stadium Hockey, satu di Bandar Tasik Selatan dan jangan lupa, Terminal Bas Puduraya yang telah direnovate berjuta ringgit, yang jaraknya daripada hub akan datang di tapak Pudu Jail, kita boleh jalan kaki sahaja. Hub pengangkutan bersepah-sepah tetapi pengangkutan awam masih lagi hampeh

Dikhabarkan matlamat pelan asal pembangunan tapak Penjara Pudu ini diubah adalah untuk membolehkan kaum bumiputera terlibat sama dalam perniagaan apabila projek tersebut siap nanti. Ialah, kalau projek integrated mixed development yang high end atau at least middle end punya status tu nanti, mana kaum bumiputera nak cekau duit. Kalau buat transport hub bolehlah buat retail lot yang mampu dibeli atau disewa oleh orang melayu.

Soalnya nanti, betulkah orang melayu yang akan berniaga atau kelak muka Indon, Bangla, Arab, Myanmar, Nepalese atau lain kaum bukan Malaysia yang kelihatan menjalankan perniagaan sebab orang melayu suka sangat main atas angin. Tuan punya retail lot orang melayu tapi disewakan kepada pendatang asing yang berizin atau tanpa izin. Orang melayu, buta dapat RM tanpa berusaha. Baguslah tu.

Dua kali fikir, bukan bumiputera picisan aje yang makan atas angin. Melayu baru dan melayu koperat/keparat pun suka main atas angin. Projek-projek mega masa Terengganu bawah Idris Jusuh dulu, kat belakangnya Cina Singapura. Syarikat pembangunan 1MDB yang diilhamkan oleh kerajaan UMNO untuk bangunkan tanah airport lama di Sungai Besi, CEOnya cina Penang, Kedai Rakyat IMalaysia, pembekalnya yang diberi subsidi oleh kerajaan untuk membekal barangan murah adalah mamak. Saya juga boleh namakan dua syarikat pembangunan bumiputera yang dapat projek pembangunan semula Bandar Selayang dan sebuah kawasan setinggan di Ampang, yang atas kertas Melayu punya tapi di belakangnya Cina control. Si Melayunya cuma dapat habuan RM 4 juta dah happy. Mana tak happy, duduk sila panggung, selempap jatuh duit atas riba. Ini akibatnya apabila the wrong malays (selalunya kroni dan suku sakat UMNO) diberi peluang berniaga.

Tolonglah jangan beri alasan lapok nak tolong ekonomi orang melayu, jadi kena tukar pelan. Kenapa tidak mengaku aje. Apabila siap hub transport tu nanti, semua retail lot yang ada tu di beri kepada dua tiga ekor kroni melayu, kemudian kroni sewakan kepada orang melayu yang kononnya nak berniaga, kemudian melayu ni pulak sewa kepada Indon atau lain-lain bangsa bukan Malaysia yang betul-betul nak berniaga. Sebab tu selepas lebih 42 tahun DEB, saya belum nampak lagi komplex membeli belah ala Midvalley atau KLCC dimiliki oleh orang Melayu.

Hingga jumpa lagi, salam sayang dari Uncle B yang tidak pernah sakit hati orang melayu Singapura di anaktirikan oleh PAP (People’s Action Party yang memerintah Singapura) kerana bapaknya Cina. Paling menjijik dan menyakitkan hati ialah apabila orang melayu dianaktirikan oleh bapak sendiri yang berbangsa Melayu.

Chow!!!

No comments: