Saturday 14 September 2013

INIKAH PEMIMPIN YANG KITA ADA?



Seorang sahabat mengemailkan saya satu screenshot facebook yang mempamirkan kata kata lompong 6 orang rakyat Malaysia yang bergelar menteri. Kata kata lompong dalam italic, nama  pengucapnya dalam italic bold dan komen saya menyusul berikutnya.

  1. “Hantar anak ke luar negara jika tidak setuju pelan pendidikan negara”  :  Datuk Seri Idris Jusuh (Menteri Pendidikan II)
Setuju. Sebab itu ramai menteri, tokoh tokoh koperat melayu, cina dan india, hantar anak mereka belajar di luar negara atau paling koman di private & international schools yang bahasa penghantarnya bahasa inggeris dan ikut kurikulum luar negara. Kalau mereka yakin dengan pelan pendidikan negara yang mereka sendiri gubal, kenapa tak hantar anak ke sekolah kebangsaan?

  1. “Kalau tak suka undang undang Malaysia, sila keluar dari Malaysia”  : Datuk Seri Zahid Hamidi (Menteri KDN)
Setuju sangat. Sila pergi ke India, China, USA atau mana mana negara yang anda suka, di mana anda boleh buat apa yang anda suka tanpa batasan.

  1. “Individu yang tidak suka dengan sistem pilihanraya negara ini sewajarnya duduk di dalam hutan”  : Datuk Seri Noh Omar
Menteri yang sekor ni sah benggap. Rakyat Malaysia yang celik bukan tak suka sistem pilihanraya negara tetapi benci kepada penyelewengan sistem pilihanraya negara.

  1. “Jangan beli rumah kalau harga naik”  : Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor
Ini lagi sekor. Logic bodoh seorang pemimpin negara ala “Kalau sakit kepala, potong kepala”. Sekurang-kurangnya menunjukkan betapa kosongnya slogan “Rakyat Didahulukan” BN.

  1. “Jangan makan ayam jika harga naik, makan ikan atau daging”  :  Datuk Hasan Malek (Menteri Perdagangan Dalam Negeri)
  1.  “Jangan beli sayur kalau harga naik, tanam sayur sendiri” Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob
 Ungkapan kata Datuk Hasan Malek dan Datuk Seri Ismail Sabri, jatuh dalam kategori yang sama dengan Datuk Seri Tengku Adnan. Satu soalan dari Uncle. Berapa IQ dia orang ini agaknya?

Uncle dedahkan ucapan para pemimpin UMNO seperti tersenarai di atas untuk mengajak anda berfikir. Inikah kategori manusia yang sanggup kita pilih untk menerajui Malaysia. Jumpa lagi.



No comments: