Tuesday 3 September 2013

BN : BN NAIK BARANG NAIK


Saya bukan pakar dalam apa bidang sekali pun.  Bidang keselamatan mungkin. Itu pun tiada degree atau Masters atau Phd  untuk membuktikan kepakaran saya.  Tidak seperti sesetengah orang Malaysia yang ada Masters dan Phd dalam pelbagai bidang kepakaran “under the sun”  tetapi tidak pernah sehari pun bekerja dalam bidang yang dia nya pakar. Ringkasnya theory berkodi tetapi praktiknya ciput.
 
Maaf kerana this slight digression.  Cuma nak beritahu. Jangan ambil pot  pandangan saya walaupun,  more often than not,  akhirnya saya terbukti betul.  Dalam posting saya sebelum GE 13 dulu, saya ada buat telahan tolol bahawa jika BN menang harga minyak akan naik, tarif elektrik dan air akan naik dan belanja hidup akan naik. Sekarang BN dah memerintah balik. Harga minyak dah naik, Harga elektrik dah diumumkan akan naik.  Air, InsyaAllah akan naik.  Bila harga petro, elektrik dan air naik,  semestinya  kos pengeluaran barangan pengguna akan naik. Dah tentu belanja sara hidup akan naik.  Apa dah jadi?

Saya yakin sebagaimana saya yakin yang mata hari akan terbit keesokkan hari, bahawa media penggelap bontot perdana dalam masa terdekat akan menyiarkan perangkaan dan komen pakar pakar  bahawa life is much cheaper in Malaysia than in Singapore or Japan or Hong Kong. Of course life is much cheaper in Malaysia sebab tengah sembahyang kat kuil pun boleh kena tembak mati. That’s how cheap life can be in Malaysia. Sorry can’t resist the pun. Yang lupa dicanangkan oleh akhbar akhbar pengelap bontot ini ialah tangga gaji di Hong Kong dan Singapura atau Jepun yang 2 kali lipat dari tangga gaji pekerja Malaysia. Gaji konstable polis Hong Kong misalnya bersamaan dengan RM7,000 sebulan berbanding di Malaysia RM 1,700. Itu pun termasuk elaun tetap.
 
Kata Najib,  subsidi petrol Ron 95 dan diesel terpaksa dikurangkan sehingga kita kena tambah 20 sen setiap liter  demi menangani masalah deficit kewangan negara yang parah. Tahniah Najib kerana berani bite the bullet untuk menyelamat ekonomi negara yang lebih dari setengah penduduknya adalah melayu miskin. Cuma saya ada satu kemusykilan.

Adakah defisit kewangan negara ini disebabkan oleh subsidi petrol atau kerana perbelanjaan kerajaan pimpinan BN yang tidak berhemah, boros dan membazir,  yang kebanyakkan hanya menguntungkan kroni dan golongan tertentu?
 
Adakah adil kalau si ayah potong belanja pasar keluarga, bukan kerana gaji ayah kena potong tetapi kerana si ayah joli berjudi, berpesta, maintain motor besar yang sebenarnya dia tak perlu miliki dan nak tampung sara hidup perempuan simpanannya. 

Apa pun, cara tipu atau tidak,  rakyat Malaysia telah memilih untuk BN memerintah selama 5 tahun lagi. Lu dah pilih (gua tidak), lu tanggunglah sendiri.
 
Selamat berpuasa Isnin, Khamis kerana harga makan naik sebab harga petrol naik, dari Uncle B, yang sanggup berjimat belanja untuk diri sendiri semata-mata untuk hantar cucu ke private school dan untuk pastikan yang cucu cucu kesayangan has the best in life that I can afford.

Byeee!!!!!!

No comments: