Sunday 15 June 2014

SALAH SIAPA

Semenjak dua menjak ini, ramai hero hero melayu bangkit mengingatkan orang melayu bahawa jika mereka tidak berhati hati dan berpihak kepada kumpulan yang salah, hak orang melayu akan hilang, tanah melayu akan dirampas, ketuanan melayu terhapus dan maruah melayu dipijak pijak. Menakutkan, terutama untuk pakcik makcik abang kakak dan adik adik di kampong, yang malangnya masih tertaklok kepada media sebaran perdana untuk sumber kebenaran mereka.

 
Merungkai senario “mereka” lawan “kita” ini, saya tertarik dengan pandangan seorang pengikut setia Malaysian Insider, yang telah mengulas mengenai gesaan tauke cina YTL Corporation supaya kerajaan memberhentikan amalan crony capitalism. Pengikut setia ini mengingatkan kita bahawa tauke cina yang sama jugalah yang telah meraih keuntungan besar hasil daripada crony capitalism dan penyiksaan kewangan terhadap rakyat, yang majoritinya orang melayu, apabila Mahathir (orang melayu berdarah India) menghadiahkan konsesi IPP kepada YTL Corporation (milik tauke Cina). Ini membolehkan kerajaan memaksa TNB membeli elektrik dari YTL dengan harga 20 sen seunit berbanding harga 8 sen seunit jika TNB diberi peluang untuk menjananya sendiri. Mengambil kira kos kos lain, dengan tenaga yang dijana sendiri, TNB boleh menjualnya kepada rakyat, yang majoritinya melayu, dengan harga cuma 17 sen seunit berbanding harga 32 sen seunit apabila TNB dipaksa oleh kerajaan untuk membeli tenaga daripada IPP milik bukan melayu.
 
Menurut penulis, “Tycoon tycoon ini, Melayu, Cina dan India adalah golongan super  istimewa negara. Mereka menikmati status khas melebihi daripada golongan bumiputera picisan sendiri”. Kaum elit melayu dan elit bukan melayu  mempunyai hubongan baik antara satu sama lain dan masing-masing telah memperolehi keuntungan daripada perhubongan baik ini.
 
Walaubagaimana pun, untuk menghalalkan kedudukan mereka sebagai political masters negara, golongan elit melayu ini perlu menanamkan perasaan tidak selamat dan curiga terhadap kaum bukan melayu di kalangan orang melayu. Kumpulan kumpulan pelampau  yang menyamar sebagai NGO melayu membantu menerus dan mengekalkan perasaaaan takut dan bimbang ini.  Mereka harus menyakinkan bahawa orang melayu memerlukan perlindongan daripada kaum  elit melayu sahaja supaya hak mereka tidak dirampas.

Kata penulis lagi,  “Momokan elit melayu bahawa kaum Cina dan India berhasrat untuk menjahanamkan orang melayu adalah jauh dari benar. Jika ada pun penceroboh penceroboh bukan melayu yang  mahu menjahanamkan orang melayu dan Islam, ianya hanya berlaku kerana ada golongan melayu sendiri yang bersubahat dan bersekongkol  dalam komplot jahat ini.
 
Teropong sahaja ke Johor Baharu sekarang, terutama di  Wilayah Iskandar, Johor. Idea dan kelulusan  elit  kaum manakah untuk membangunkan Wilayah Iskandar, yang sebahagiannya adalah tanah rezab melayu. Kaum elit mana pula yang diberi kelulusan untuk bina perumahan mewah di Johor Bahru dan Iskandar yang tidak mampu dimiliki oleh bumiputera kelas kodi tetapi dengan mudah sahaja dimiliki oleh cina dari China, Singapura, Taiwan, Hong Kong dan melayu elit.
 
 INILAH MALAYSIA!!!

1 comment:

Anonymous said...


Salah Anwar Ibrahim, idola tuan semasa dia menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Tuan masih sokong Anwar? Kekekekekekek

Alan