Thursday 19 August 2010

JANGAN JADI JANTAN SIAL

Uncle B tidak tahu mengapa wanita dalam gambar di atas diceraikan suaminya. Kata orang putih, “there’s always two sides to a coin”. Kita kena dengar cerita kedua-dua belah pihak dahulu sebelum membuat keputusan, siapa yang benar, siapa yang salah. Tidak semestinya suami yang menceraikan isteri, seorang lelaki tak guna dan tidak semestinya isteri yang diceraikan, tidak ada cacat laku. Ada kalanya seseorang isteri tu, memang patut sangat dinyahkan daripada berkongsi katil dengan suami buat selama-lamanya.

Tapi kalau ia pun suami ada kuasa menjatuhkan talak, biarlah kuasa tersebut digunakan dalam keadaan yang paling extreme sekali dan bukan dengan sewenang-wenangnya. Allah s.w.t menjadikan kaum lelaki pemimpin kepada kaum wanita, mesti ada sebabnya. Kita seharusnya lebih rasional dari wanita, berfikir dahulu sebelum melakukan dan bukan bertindak mengikut hati dan emosi.

Dalam kes yang disiarkan oleh Utusan Malaysia Isnin 17 Ogos 2010 lalu, jika wanita tadi menduakan suami, mahu saya katakan pada wanita tersebut, “padan muka, miang sangat”. Tapi kalau anak dah 7 orang, payah saya hendak percaya yang wanita tersebut ada kekasih gelap. Macam mana muda pun umur, kalau dah 7 kali melahirkan anak, itu dah kira veteran, dik, dah seasoned.

Kalau pun ada cacat cela sikap, peribadi atau bathin pada si isteri, kenapa selepas beranak tujuh, baru nampak kecacatan tersebut sehingga isteri diceraikan. Isteri yang tidak bekerja pulak tu dan yang bukan daripada keluarga mewah. Ada kemungkinan suami ada perempuan lain. Jika tepat sangkaan saya, maka suami jenis ini, saya kategorikan sebagai Jantan Sial. Dan saya tidak akan meminta maaf di atas keterlanjuran bahasa yang saya sengajakan kerana tiada perkataan lain yang boleh digunakan terhadap lelaki sebegini. Sedihnya, dalam banyak keadaan, terlalu ramai suami hari ini yang menceraikan isteri atas alasan yang remeh. Lazimnya kerana suami ada perempuan lain atau jenis yang takut hendak membetulkan kelemahan isteri. Lantas jalan yang paling mudah adalah dengan menceraikan isteri, dengan harapan dapat penganti isteri yang lebih baik. Belum tentu lagi bang, belum tentu.

Jika isteri ada membuat kesalahan atau kesilapan kecil, bukan perceraian ubatnya. Perkiraan Uncle mudah, kalau ada isteri yang tak betul, suamilah yang salah, kerana gagal mendidik isteri. Bukankah Allah s.w.t. telah menjadikan Hawa dari tulang rusuk Nabi Adam. Kalau belajar biologi, tulang rusuk memang bengkok sedikit. Jadi kena diluruskan dan kalau nak luruskan tak boleh main ketuk-ketuk, nanti patah. Ada caranya ……. tetapi kalau nak belajar ada pengerasnya. Malangnya, hari ini, terlalu ramai suami yang tidak mahu dan paling memalukan, takut mendidik atau meluruskan si isteri.

Perkahwinan bukan satu proses untuk mendapatkan sijil bagi menghalalkan zina. Ianya adalah janji kita kepada Allah s.w.t. bahawa wanita yang telah kita pilih dan sepatutnya ditapis sebelum dijadikan isteri, akan menjadi teman sekatil, sehidup semati, kita belai, didik dan lindungi semampunya sehingga ke akhir hayat. Sudahkah kita laksanakan janji kita kepada Allah ini? Atau isteri hanya alat pemuas nafsu berahi sahaja? Apabila berkehendak, bukan main shahdu ayat yang dipakai, bukan main manja membelai isteri. Selesai, terus berpaling dari isteri, cium dan peluk isteri pun tak hendak. Kadangkala mahu sahaja saya berfikir bahawa anak yang terpancul hasil berguling-guling atas katil/dalam bathtub/dalam kereta/dekat pangkal pokok, bukan kerana kasih sayang antara suami dan isteri sehingga dua badan menjadi satu tetapi kerana tidak sengaja atau dah nak jadi anak.

Tak percaya dengan pandangan Uncle B ini? Cuba tanya diri sendiri. Kalau betul anak yang dilahirkan, hasil kasih sayang antara suami isteri sehingga membawa ke adegan ranjang dan bukan kerana nafsu semata-mata, lelaki jenis apakah yang sanggup membiarkan 7 orang anak tidak berdosa (termasuk dua yang masih bayi) terkapai-kapai dengan ibu yang tidak bekerja, tidak tentu makan minum, pakaian, persekolahan dan tinggal dalam bangsal. Lelaki jenis apakah yang sanggup menggadai dan menggelapkan masa depan anak-anak hasil menyuntxx isteri. Tak lain tak bukan, Jantan Sial.

Salam dan selamat berpuasa dari Uncle B, yang walaupun dah 30 tahun dengan perempuan yang sama sebagai isteri , masih suka gentel isteri di sana sini sebelum tidur.
Bye! Bye!

No comments: