Friday 13 August 2010

SAMBUNG KE TAK SAMBUNG, ITU PERSOALANNYA

Saya kurang arif tentang hukum ramal meramal ni. Rasanya, kalau meramal nombor TOTO atau 4 angka yang akan naik first prize dalam cabutan Magnum hujong minggu, itu kira berdosa agaknya. Tetapi kalau meneka, sama ada Ketua Polis Negara akan sambung perkhidmatan untuk kali ketiga, itu kira salah ke? Setakat ini, tekaan-tekaan saya mengenai events nasional, dah pun berlaku atau sekurang-kurangnya dah nampak bunga-bunga akan berlaku.

Apabila saya meramalkan bahawa satu hari nanti negara akan muflis jika Dr. Mahathir meneruskan projek-projek meganya khas untuk bermegah dan menunjuk-nunjuk yang Malaysia Boleh, ianya dah hampir jadi kenyataan. Kita sedang menuju kepapaan.

Apabila saya sokong kenyataan Prof.Engku Aziz bahawa Projek Kereta Nasional tidak viable, ada lulusan ekonomi universiti tempatan, menuduh saya pessimist dan tidak layak membuat ramalan kerana ketika itu, saya lulusan Senior Cambridge aje (Senior Cambridge ni kira macam SPMlah tapi atas sikit dari SPM sebab kertas soalan digubal di dan diterbangkan dari London). Sekarang apa jadi, Proton bernafas kerana kerajaan pam duit rakyat ke dalam syarikat untuk membolehkan kilang rebadging kereta Jepun ni bernyawa. Kalau tak tahu ape kebendenya rebadging tu, tanya kawan yang lebih tahu.

Apa dah jadi dengan Projek Hydroelektrik Bakun? Kajian para ilmuan UKM mengatakan projek tersebut tidak cost effective untuk dijalankan tetapi kerajaan teruskan juga. Kononnya untuk bekalkan keperluan elektrik negara hingga ke Semenanjung melalui kabel bawah laut. Dah siap ke kabel bawah lautnya? Agaknya duit siapalah, kalau bukan duit rakyat yang telah, sedang dan akan terus hangus untuk menampong kos Bakun yang telah menjulang melebihi kos asal. Apa dah jadi dengan airport dalam hutan, KLIA, ada untung ke? Cuba tanya orang yang tahu, seperti abang ipar saya, seorang bekas pengurus Subang Airport dan mempunyai berpuluh tahun pengalaman dalam aviation industry.

Dari dulu saya tidak bersetuju dengan Dasar Ekonomi Baru kerana ianya akan mengkayakan bumiputera terpilih sahaja. Sedara mara saya kat kumpung, dulu, kini dan selamanya, macam tu juga, hidup cukup makan sahaja. Itu belum saya sebut pasal penubuhan Institut Integrity Kebangsaan yang berjaya menjerumuskan kedudukan Malaysia dalam Corruption Perception Index, Transparency International daripada No.36 ke No.47 dalam masa 3 tahun. Tidak perlulah saya gariskan satu persatu, ramalan saya yang dah jadi kenyataan. Bukan apa, saya takut ramai yang datang jumpa atau telefon saya, minta ramalkan nombor ekor yang akan naik. Lagipun saya tidak ada niat lansung nak gantikan Paul The Sotong dan bekerja dengan Sports Toto, Malaysia.

Berbalik kepada ramalan dan KPN. Minggu lalu, Menteri Dalam Negeri, apabila ditanya pemberita, adakah kontrak bos no.1 PDRM akan disambung, menjawab lebihkurang begini, “Tunggu, apabila tiba masanya, saya akan membuat pengumuman”. Itu satu petanda. Di negara kita, kalau orang besar dah mula cakap berdolak dalik, ada makna tu. Ingat tak satu masa dulu, Menteri kata, siapa nak ganti Pengarah JSJK pun dia dah tahu, apatah lagi KPN. Sekarang lain macam aje bunyinya. Tak silap saya kontrak KPN akan tamat pada 12 September 2010. Nak buat Paluan Berundur pada 2 hari raya ke?
Pasal kesian T/KPN tidak merasa jadi KPN jika KPN sekarang disambung kontrak, tidak timbul kerana umur persaraan wajib akan dilanjutkan ke 60 tahun. Jadi T/KPN sekarang ada tempoh dua tahun lagi untuk jadi orang No.1 PDRM. Kecualilah kontrak KPN dilanjutkan untuk kali kempat dan kelima. Ramalan saya? Syukur Alhamdullillah, Status quo PDRM akan kekal sama, untuk setahun lagi.

Apa pun, siapa yang jadi KPN, tidak menjadi kudis kepada saya, kerana siapa juga yang dilantik sebagai pemimpin No.1 PDRM, waemah squadmate saya sekalipun, saya tetap yang menurut perintah dan tetap akan jadi the only Superintendent Polis dalam JSJK yang parking kereta di Padang Kawad, JSJK. Ialahkan, pangkat supt aje, dah dekat sangat nak bersara pulak tu, so tak payahlah nak ambil hati, sebab tak ade can jadi ACP punya. By the way, saya tak terlintas lansung dalam hati nak sambung kerja hingga ke 60 tahun dalam PDRM. Cukuplah sampai 58. Kalau pangkat aje besar tapi hati kecik, buat ape. Lebih baik semua kecik tapi pedas.

Hingga jumpa lagi, selamat menyambung perkhidmatan ke umur 60 tahun untuk rakan-rakan seperjuangan yang sedang berangan-angan untuk bersara sekurang-kurangnya sebagai pengarah jabatan dalam PDRM dan dapat gelaran Dato’. Bagi diri Uncle B, rasanya taklah. Biarlah Uncle meninggalkan PDRM dengan my head held high daripada diringi dengan sumpah seranah.
Byeee!!!!..

No comments: