Thursday 5 August 2010

SEPAK TAKRAW DALAM NEGARA HIPOKRIT

Kerajaan Malaysia mengalu-alukan keputusan Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu untuk mengadakan satu siasatan ke atas peristiwa serangan Israel ke atas flotilla menghantar makanan ke Palestin yang menyebabkan 6 orang (kalau saya tak silaplah) sukarelawan Turki terkorban. Begitu yang saya terdengar dari Buletin Utama TV 3 malam 3 Ogos 2010 lalu. Sikap terkinja-kinja kerajaan Malaysia pimpinan BN bukan perkara asing. Setiap kali Yahudi menganas ke atas rakyat Palestin, setiap kali juga ahli-ahli parlimen Malaysia riuh rendah keluarkan kenyataan membantah kezaliman Israel. TV pengampu pun tumpang sekaki, tayangkan gambar-gambar penganiayaan rakyat Palestin oleh rejim Zionis.

Macam mana kerajaan boleh percaya yang rejim Israel boleh bertukar menjadi negara yang bertamadun dan tiba-tiba mendengar cakap PBB, saya sendiri pun tak tahu. Bahkan kalau ada golongan intelektual kita yang percaya bahawa PBB bukan suara Amerika Syarikat, mungkin tahap kewarasannya perlu diperiksa.

Yang peliknya, dalam kutuk-kutuk Israel, kapal Israel boleh pulak berlabuh di Pelabuhan Kelang untuk berniga dan mendapatkan bekalan. Tidak cukup dengan itu, ambil pulak syarikat Yahudi sebagai consultant untuk menaikkan imej Malaysia di mata Washington. Dan yang paling best sekali, ambil syarikat usahasama Singapura-Malaysia yang ada 2 orang bekas pakar risikan komputer Angkatan Bersenjata Israel sebagai penasihat teknikal, untuk urus dan perkasakan sistem ICT Polis Diraja Malaysia yang penuh dengan maklumat-maklumat berkelas. Eloklah tu, suruh penyamun tegar jaga harta benda sendiri. Ini lagi teruk dari Pak Pandir. Tapi, apalah sangat boleh kita harapkan dari kerajaan yang beli kapal selam tak boleh menyelam, buat landasan keretapi berkembar ke Ipoh tapi bila siap keretapinya tak ade dan buat KLIA yang gah tapi banyak syarikat kapalterbang yang besar-besar tak mahu singgah. Tak ubah seperti Pak Pandir yang menang sorak, kampong tergadai.
Entah, malas nak fikir hal-hal gini. Bak kata Nabil, lu fikirlah sendiri.

Alang-alang anda sedang memikirkan hal, Malaysia, PBB, Israel & Amerika Syarikat , elok juga anda selitkan isu mutu ahli sukan kita yang bukan sahaja merosot tetapi dah jatuh terjerumus habis ke dalam tong najis.

Selepas berita mengenai Menteri Luar kembang telinga dengar Israel nak kena siasat, keluar pulak berita pasukan sepak takraw negara kalah kepada pasukan sepak takraw Korea Selatan dalam Pertandingan Piala Raja Thai di Bangkok, yang baru berlansung. Apa dah jadi ni? Setahu saya sepak takraw adalah permainan yang native kepada negara kita dan jiran tetangga. Kalah dengan Thailand, takpe juga, ini dengan Korea Selatan. Ibarat orang Korea datang ke Malaysia dan buat perniagaan francais Nasi Lemak & Lontong, jual kepada orang Melayu. Aib, Yob, aib, tak tahu kat mana nak letak muka.


Acara sambutan yang paling sesuai untuk pasukan takraw kita, sekembalinya mereka ke Malaysia, ialah kita pakat ramai-ramai, londeh seluar, tonggeng dan tunjuk pungkok kat depa. Tapi kaum lelaki aje tahu. Jahanam kalau kaum wanita pun tumpang tayang pungkok. Bukan apa, takut hospital bersalin fully booked, 9 bulan dari sekarang.

Akhir sekali, oleh kerana Shabery Chek nak bina stadium khusus dan akademi bolasepak di semua daerah di Malaysia untuk meningkatkan mutu bola sepak negara ke taraf World Cup pada tahun 2014, apakata bina sekali gelanggang sepak takraw khas dan akademi takraw di seluruh pelusok negara untuk kalahkan Korea Selatan pada pertandingan takraw yang akan datang. Untuk melengkapkan program, kita ambil pakar sukan Zionist sebagai jurulatih pasukan sepak takraw negara kita. Baru kena. Amacam, cantik tak cadangan saya? Pasal, mana nak cekau duit untuk bina itu, ini, begitu, begini, jangan gundah & gulana. Sejak bila kerajaan pimpinan BN terfikir untuk berbelanja berhemah? Budget defisit bukan masalah. Reka cukai baru untuk rakyat.

Hingga mengutuk lagi, salam sukan dari Uncle B, yang malas masuk pertandingan basikal downhill racing peringkat dunia kerana peringkat Taman Tasik KL pun, asyik jatuh bukit aje, byeee!!!!.

No comments: