Tuesday 24 August 2010

SURAT LAYANG OH SURAT LAYANG

Saya kurang pasti sama ada surat layang adalah satu fenomena yang unik kepada Malaysia atau ianya satu perkara lazim di mana-mana masyarakat dunia. Cuma mungkin cara sesuatu masyarakat bertindak ke atas surat layang tersebut atau kekerapan ia berlaku sahaja yang berbeza. Apa sekali pun, kalau Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengambil pendekatan yang sama terhadap surat layang sebagaimana pendekatan PDRM, dengan sekelip mata sahaja, taukeh-taukeh rasuah di negara ini boleh melumpuhkan SPRM.

Apa tidaknya. Terima sahaja surat layang, PDRM akan terus membekukan pegawai berkenaan sebelum siasatan dijalankan, lazimnya ke tempat-tempat jin bertendang tanpa mengira sama ada ahli-ahli keluarga boleh ikut sama atau tidak kerana isteri bekerja atau anak-anak akan menghadapi peperiksaan utama. Siasatan pula akan mengambil masa bertahun-tahun dan mulai tarikh tersebut, maka gelaplah masa hadapan pegawai ini walaupun 4 tahun kemudian pegawai tersebut dibebaskan daripada tohmahan kerana ianya tidak berasas.

Jadi kepada taukeh judi, taukeh ayam, taukeh DVD cetak rompak, lucah, Ah Long, atau apa-apa pun jenis sindikit jenayah, yang berhadapan dengan pegawai-pegawai polis jenis lurus bendul, kerja ikut buku dan cukup tanggung anak bini makan dengan duit gaji sahaja, yang menggangu-gugat aktiviti haram anda, jangan susah-susah upah hired killers untuk lenyapkan pegawai-pegawai blur ini. Ubatnya amat mudah, lanting sahaja satu surat layang dan pegawai tersebut akan terpelanting entah ke mana-mana. Senang cerita. Ini cara PDRM melayani surat layang.

Utusan Malaysia 16 Ogos 2010, melaporkan Pengarah Siasatan SPRM sebagai berkata bahawa daripada 6,793 aduan yang diterima bagi tempoh 6 bulan pertama 2010, hampir separuh atau sebanyak 3,293 aduan yang diterima boleh dikategorikan sebagai aduan sampah. “Ini bermakna 48.5 peratus daripada laporan yang diterima SPRM pada tahun ini terpaksa diketepi .......” Ini kata Pengarah Siasatan SPRM, bukan saya. Mengulas tentang mengapa wujud aduan-aduan sampah ini, Pengarah Siasatan SPRM berkata bahawa, “aduan sampah itu selalunya timbul ketika seseorang individu dinaikkan pangkat ............ dan perkara tersebut lebih dikaitkan dengan iri hati. Dalam kes-kes sebegini, pengadu bukan sahaja tidak menyertakan nama, alamat atau nombor untuk dihubongi, malah maklumat juga tidak lengkap.” Saya tidak pasti tetapi nampak gayanya, dari bunyi pengarah siasatannya, SPRM membakulkan sampahkan atau memberi priority rendah kepada surat-surat pengecut ini. Tidak seperti PDRM yang cepat melenting. Ini cara SPRM melayani surat layang. Ada apa-apa perbezaan tak?

Peliknya, apabila seseorang individu membuat tohmahan terhadap individu/kumpulan individu lain dan mengkehendaki pihak polis menjalankan siasatan, individu yang membuat dakwaan dikehendaki membuat laporan polis yang akan mencatikan nama, alamat dan nombor telefon beliau untuk dihubongi. Kenyataan bertulis juga akan diambil dari pengadu dan yang seronoknya, jika didapati pengadu telah membuat laporan polis palsu, pengadu boleh didakwa di bawah seksyen 182 Kaun Keseksaan kerana memberi maklumat palsu kepada seorang penjawat awam dengan niat supaya penjawat awan tersebut menggunakan kuasanya yang sah sehingga mendatangkan bencana kepada orang lain. Bukankah ini niat utama penulis-penulis surat layang bacul yang bertaburan dalam PDRM.

Yang paling menakjubkan, sebagai sebuah agensi penguatkuasa undang-undang yang ulung di Malaysia, yang bangga bahawa pasukan hanya bertindak atas lunas undang-undang dan sentiasa adil dan saksama dalam menjalankan tugas, mengapakah keadilan dan kesaksamaan yang serupa tidak diberi kepada warga PDRM yang menjadi mangsa surat layang. Atau adakah ini satu kes, “Kera di hutan dimanjakan, anak sendiri dibelasah, disepak dan diterajang”. Kepada yang masih berabad akan bertugas dalam PDRM, fikirkanlah.

Selamat berpuasa, semoga tidak setakat menahan lapar dan dahaga sahaja, daripada Uncle B, yang percaya dengan madah orang Cina bahawa, “The nail that stands out, will be hammered down” atau dalam bahasa kedua Uncle, “Paku yang menonjol akan diketuk sehingga rata dengan paku-paku lain”. Pendek kata, jangan menonjol.
Bye-bye dari Uncle B, yang tetap menonjol kerana cycling walaupun berpuasa.

No comments: