Tuesday 14 September 2010

SYNERGY DAN ORANG MELAYU

Hari Raya Aidil Fitri tahun ini, semacam aje malapnya daripada tahun-tahun yang lepas, walaupun untuk pancing undi, kerajaan BN telah memberi bonus hari raya sebanyak RM 500/- kepada semua kakitangan kerajaan termasuk semua pegawai Islam yang tidak berpuasa. Bunyi dum dam mercun dan percikan bunga api di langit malam, jauh berkurangan. Tak tahulah sama ada kerana pihak kastam dan polis bekerja keras untuk memastikan budak-budak dan bapa budak tak dapat bekalan mercun dan bunga api atau kerana JAKIM berjaya menyedarkan orang Melayu beragama Islam Malaysia bahawa bermain bunga api dan mercun di bulan Syawal adalah amalan yang unislamic. Bermaaf-maafan di pagi raya pun dah jadi perfunctory atau satu ritual sahaja tanpa sebarang keikhlasan di sebaliknyanya. Barangkali inilah harga yang perlu dibayar dalam kita merealisasikan Visi 2020 untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju, 10 tahun dari sekarang.

Dalam mengharungi trafik jem gila sejauh 10 km kerana sebutir trafik light di jalan masuk ke pekan Gemenceh, dari Gemas, NS dan jem lagi di sepanjang lebuhraya berhampiran Senawang, menuju Kuala Lumpur, dicampor dengan perangai majoriti orang Malaysia yang memandu ibarat siamang bawa kereta, hampir gila saya dibuatnya. Dahlah bayar tol berpuluh ringgit , konon boleh licin perjalanan, akhirnya perjalanan 2 ½ jam dari Segamat ke Kuala Lumpur mengambil masa 4 ½ jam. Apa kejadah dah jadi dengan KPI dan initiatif NKRA Menteri Pengangkutan untuk memperkasakan pengangkutan awam. Yang aku tahu, tokel tol aje yang kaya raya, pasang lukah di jalanraya. Dalam jem-jem tu, aku sempat terfikir fasal kekuatan ekonomi orang Melayu. Nak pasang angan-angan fasal Maya Karin atau artis-artis lain yang dah janda, aku tak berani kerana bini ada sebelah.

Mengikut Kamus Dwibahasa Oxford Fajar, synergy adalah “kerjasama daripada 2 benda atau lebih untuk menghasilkan gabungan kesan yang lebih besar daripada kesan jika diasingkan”. Secara mudahnya, 2 + 2 = 5. Contohnya, jika 2 orang PAS dan 2 orang UMNO, masing-masing bersilat melawan 3 orang musuh secara berasingan, sukar untuk 2 tenaga PAS mengalahkan 3 tenaga musuh kerana 2 lawan 3. Begitu juga dengan 2 orang UMNO yang berhadapan dengan 3 orang musuh. Tetapi jika 2 orang PAS dan 2 orang UMNO tadi bergabung untuk melawan 6 orang musuh yang ada, synergy yang diterbitkan oleh gabungan ini, bukan lagi tenaga 4 orang dari UMNO dan PAS tetapi adalah tenaga yang melebihi 4 orang kerana kesan synergy tersebut.
Katakan rakyat Malaysia sekarang berjumlah 26 juta orang. 50% atau 13 juta orang daripada jumlah tersebut adalah orang melayu. Daripada jumlah 13 juta ini, kita kira cuma 1/3 atau seramai 4.3 juta sahaja orang melayu yang ada sumber pendapatan kerana 2/3 lagi, masih kanak-kanak atau tiada pekerjaan.

Dimisalkan orang melayu tiba-tiba jadi gila dan berpakat untuk bersatu padu. Pakat ramai-ramai untuk collect RM 1 sahaja, satu kepala, setiap bulan, daripada 4.3 juta orang melayu yang bekerja. Bermakna setiap bulan akan terkumpul RM 4.3 juta atau RM 51.6 juta setahun untuk menjana ekonomi orang melayu. Bayangkan. 1 orang melayu secara bersendirian mungkin mampu memiliki 1% saham sebuah syarikat gergasi asing. Sebaliknya jika orang melayu bersatu mengumpul modal, dengan modal terkumpul mungkin mampu memiliki 51% saham syarikat berkenaan, bukan atas nama individu melayu seperti yang terjadi sekarang tetapi atas nama bangsa melayu. Ini synergy.

Pastinya, atas nama orang melayu, sedikit demi sedikit, boleh tertubuh satu conglomerate atau sogososha melayu yang bertaraf gobal. Kemudian, dividen atau keuntungannya digunakan untuk memperhebatkan orang melayu dalam segala bidang. Ketika itu tidak perlulah orang melayu menghinakan diri menjadi pengemis di bumi sendiri dan berselindung di sebalik Dasar Ekonomi Baru atau apa-apa dasar bumiputera untuk mendapatkan sesuap nasi. Ini pernah berlaku di Turkey satu masa dulu apabila seorang ulama Islam berjaya mengumpulkan wang dari setiap rakyat Turkey untuk membangunkan sebuah kilang membuat fez (buka Wikipaedia kalau tak tahu apa kebendanya Fez) dan keuntungannya dikongsi bersama.

Tiba-tiba lamunan saya terbantut apabila tiba di rumah tol dan saya terpaksa mengeluarkan RM 20 untuk nikmat merangkak-rangkak dalam kesesakan lalu lintas untuk sampai ke tol Sg.Besi dari Segamat, Johor, sementara tokeh tol berseronok-seronok dengan isteri kedua, ketiga, mungkin keempat atau dengan kekasih gelap, hasil tol yang dikutip dari rakyat yang terperangkap di jalanraya untuk menyambut hari raya.

Aku terfikir, siapa yang nak laksanakan ide merapu aku ni. Nak suruh pihak berkuasa atau pemimpin-pemimpin melayu yang ada sekarang? Tak usah haraplah. Perabih harta benda orang melayu lagi ada seperti yang terjadi di Kampong Wadihana, Johor Bahru, Koridor Pembangunan Iskandar, Johor, yang merangkumi tanah reserve orang melayu yang telah dibeli oleh orang bukan melayu dan tak lama lagi Kampong Baru, Kuala Lumpur.
Kepada yang bertanya, “Kalau dah macam tu, macam mana nak buat?”, jawapan saya mudah. Tepuk dada tanya selera. Semuanya ditangan anda. Jika memilih musang untuk menjaga ayam, andalah orang melayu yang paling ngok di bumi bertuah ini.

Wassalam dari Uncle B, yang selalu bertanya diri sendiri, sampai bilakah orang melayu nak menyuruh penyangak menjaga rumah sendiri.
Calo!!!.

No comments: