Wednesday 1 September 2010


Sepanjang 34 tahun perkhidmatan saya dalam PDRM yang hanya tinggal 6 bulan ke garisan penamatnya (sebelum ditolak baki cuti 67 + 13 hari), dilema yang sering dihadapi semasa bertugas ialah sama ada hendak kerja rajin atau tidak. Lebih tepat, sama ada mahu masukkan jiwa dan raga dalam melaksanakan sesuatu tugas atau sekadar melepaskan batuk ditangga sahaja.

Untungnya buat kerja stail asal siap ialah bos akan kata kerja kita tidak memuaskan dan selepas itu bos akan jeran untuk mengarahkan kita buat kerja lagi, terutama kerja-kerja penting yang boleh menjejaskan imej cawangan di mana anda berkhidmat maupun nama baik bos sendiri sebagai ketua anda. Jadi bolehlah kita duduk rehat dan makan gaji buta sahaja. Ada orang kata, kalau gagal menunjukkan kecermelangan kerja, bagaimana nak naik pangkat? Betul ke dalam PDRM kalau setiap kerja yang dihasilkan mencapai piawaian kebangsaan atau antarabangsa, anda boleh naik pangkat 2 kali setahun atau ada elemen-elemen lain seperti kebolehan kipas-mengipas dan kemahiran angguk-angguk yang diambil kira? Cuba jawab soalan secara jujur dan ikhlas dan bukan untuk kepentingan politik.

Tidak ada salahnya kita menghasilkan kerja yang excellent tetapi dalam realiti budaya kerja organisasi kita, adakah ianya berbaloi? Menghasilkan kerja yang bermutu bukan senang. Anda perlu mencurahkan jiwa, raga, masa dan memerah otak untuk menghasilkannya. Katakan anda begitu dipercayai sehinggakan titah Sultan kepada Rotary Club negeri pun anda sediakan, kertas kerja bos untuk seminar jenayah FBI di luar negara, anda yang siapkan atau pun Vice Chancellor UITM pun kagum dengan hasil kerja anda. Apa perasaan anda, jika penyudahnya, ganjaran yang diterima ialah “Lembu punya susu, sapi dapat nama” atau seperti kata Det.Kpl Chew (sekarang D/SI) semasa kami di JSJ D7 Bukit Aman, satu masa dulu, “Tuan gali perigi, orang lain minum airnya”. Tidak dinafikan memang ada bos yang akan mendedahkan kepada pucuk pimpinan bahawa andalah author atau originator sesuatu kerja tetapi bos jenis ini, bak kata P.Ramlee, hanya kadang – kadang, kita jumpa.

Ini yang susahnya, kalau ikut hati mahu aje buat kerja asal siap. Main buat aje. Malang bagi jenis manusia yang take pride in whatever they do atau jenis yang merasa bertanggungjawab ke atas hasil kerja anda ianya adalah cermin kepada keperibadian diri, anda akan merasa malu yang teramat sangat untuk menghasilkan kerja cincai. So, walaupun pangkat terkemut-kemut nak naik, kerja-kerja tetap dibebankan kepada anda sebab anda segan untuk menghasilkan sub standard work. Hasilnya, sebagaimana kata seorang ACP yang marah saya cadangkan namanya untuk jadi AJK MS ISO 9001:2008, PDRM kerana pengalaman dan kepakaran beliau dalam bidang tersebut, kita akan jadi keldai. Berapa jauh dan berat sekali pun beban yang kita tanggung, kita akan tetap jadi keldai, tak boleh jadi orang punya.

Message penting yang ingin saya sampaikan kepada adik-adik inspekter atau ASP dalam nukilan di atas, amat mudah. Jika anda ingin naik pangkat setahun sekali tetapi malas nak perah-perah otak, bodek bos, angguk kepala dan suruh keldai-keldai yang ada untuk buat kerja anda. Takkan bos nak percaya keldai pandai buat kerja kan? Jadi nama anda akan terkenal seantero PDRM sebagai ketua yang pandai memimpin dan mengarah anak buah dan tup-tup anda akan naik pangkat sebegitu cepat sehingga termengah-mengah anda dibuatnya. Tentang keldai tu senang aje. Bagi dia rumput dan air mineral, happylah keldai tu.

Sehingga jumpa lagi, selamat mengdelegatekan kerja anda, daripada Uncle B, yang tak mahu berkaraoke kalau tone dan pitch lintang pukang entah ke mana. Something worth doing is worth doing well. Jadi kalau suara, pitch dan tone macam katak puru mengawan, rentikanlah menyanyi.
Ta!Ta!

No comments: