Monday 18 October 2010

SATU HARI KE TANAH JUGA JATUHNYA

Saya dapat berita ini semasa berada di Tiara Beach Resort, Port Dickson untuk mengikuti Bengkel Knowledge Management System PDRM dri 13hb hingga 15hb October 2010. Mengikut E-Siar (portal berita PDRM), nama seorang hamba Allah tidak tersenarai untuk menjawat salah satu daripada jawatan-jawatan tertinggi PDRM. Dengar khabarnya apabila tersiar sahaja berita tersebut, banyak kedai-kedai menjual buah-buahan kehabisan stok pisang mereka, budak-budak home delivery Pizza Hut tak kering bulu hantar pizza ke pejabat-pejabat polis dan McDonald hampir habis jualan BigMac kerana ramai sangat warga PDRM yang dijamu pisang, pizza dan burger pada hari berita tersebut tersiar. Tak tahu pulak sama ada betul atau tidak tetapi ada khabar angin kononnya celebration ini belum lagi habis kerana majlis-majlis kenduri kecil sama ada di pejabat atau di restoran-restoran mamak akan berterusan untuk tempoh tidak kurang 1 minggu lagi.

Ada peribahasa yang mengatakan, “Sudah jatuh ditimpa tangga”. Kebenaran peribahasa lama ini terbukti dek keadaan di atas. Mula-mula pengumuman bahawa buat masa ini, kerajaan tidak akan melanjutkan tempoh umur persaraan wajib ke 60 tahun. Ini part “jatuh” kerana ada orang yang akan bersara sebelum April 2010 dan tak sempat layak untuk option 60 tahun jika pun kerajaan menukar fikiran 6 bulan dari sekarang. Kemudian keluar berita, nama tidak tersenarai untuk jawatan yang diidam dan diimpikan. Ini part “ditimpa tangga”. Jadi betullah kata tok moyang kita, bahawa ada orang yang akan terkucil jatuh tangga, gedebuk jatuh ke tanah, kemudian tak sempat bangun, praap!! tangga pulak jatuh hempap kepala, benjol. Kesian.

Kata arwah atuk saya sebelah bapak, “Revenge Is Best Served Hot”. Bagi seorang Supt Polis yang di saat-saat akhir perkhidmatan 34 tahunnya dalam PDRM, dikatakan bodoh dan tidak tahu buat kerja, this is indeed sweet revenge. Kalau Supt bodoh macam saya tak naik pangkat, ada juga alasannya, Sebab Supt bodoh. Tapi kalau orang yang tahu dan pandai serba serbi mengenai kerja dan ilmu kepolisan masih lagi tak naik pangkat, apalah sebabnya ekkk!

Pengalaman mengajar saya bahawa kita perlu, “Be nice to the people you meet on your way up because you will meet them again on your down”. Saya dah selalu mendengar cerita pasal pegawai tinggi polis yang semasa bertugas bukan main eksen tetapi apabila bersara, orang buat tak tahu. Bukan tak boleh marah pegawai bawahan tetapi biarlah berhemah sikit. Inilah yang susahnya, dua tiga kerat dato’-dato’ kerek dalam polis ni. Dengan orang awam yang kurang ajar dan tak reti bahasa, bukan main berhemah (penakut lah tu) tapi dengan anak buah sendiri, dibuat macam Israel layan orang Palestin. Takpe, dunia ni bulat macam roda dik. Lagipun bukan boleh tongkat dunia pakai uniform polis. Sepuluh kali sambung pun, satu hari mesti kena berhenti jadi polis. Time tu baru tahu langit tu tinggi ke rendah.

Hingga jumpa lagi, selamat bersara kepada semua warga PDRM yang akan bersara antara 18 Oct 2010 hingga 1 Feb 2011, dari Uncle B, yang tak sabar-sabar untuk balas dendam terhdap mereka yang ekk sangat dan akan turun tangga kuasa satu hari nanti.

Byeee!!!!



1 comment:

Anonymous said...

Setuju!!!!!!
hahahaha...