Saturday 15 November 2008

APA YANG BOLEH


Kalau difikir-fikirkan, sebenarnya susah nak bernafas kalau duduk di Malaysia. Setahu aku hanya satu tempat yang lagi senang kena lelah, di Singapura. Dekat negeri angkat aku tu, kunyah chewing gum pun tak boleh. Yang baiknya gaji mata-mata di Singapura lebih mahal dari gaji inspektor di Malaysia dan dia orang boleh kerja sampai umur 60 tahun. Nak berjalan keliling Singapura, senang. Bus 5 minit satu.

Ada kawan-kawan yang jenis tak reti berfikir kata Singapura bolehlah semua berjalan lancar sebab negerinya kecil. Aku bukan suruh banding Singapura yang luasnya hanya 300 batu persegi dengan Malaysia. Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur cuma 94 batu persegi. Efisien ke sistem pengangkutan awam di Kuala Lumpur yang sekangkang kera. Hampeh!


Macam mana aku tak sukar bernafas. Hari tu aku tulis pasal Sistem Star Rating (SSR) . Aku berilah sedikit pandangan seposen aku tentang SSR dan PDRM. Berbakul aku kena tegor. Aku terima semua tu. Fikir punya fikir, aku kira memang aku yang salah. Mana boleh orang lulusan sekolah 2 tingkat nak komen tentang ide orang ada Dr. kat depan nama. Itu ibarat NGO bukan Islam nak komen pasal fatwa Majlis Ugama Islam negara.

Jadi aku pun ambil keputusan berhenti menulis pasal Malaysia maupun PDRM, sekurang-kurangnya sehingga aku menang loteri RM 3 juta, bila mana aku boleh komen kiri kanan, sana dan sini seperti tiada esoknya lagi.

Oleh itu untuk posting aku seterusnya aku menulis tentang cinta, kasih dan sayang. Aku kira itu bukanlah topik yang sensitf. Meleset sangkaan aku. Kena hentam juga. Panas telinga aku. Depa marah sebab kononnya bahasa aku lucah. Padanlah mengikut firasat aku, negara tempat aku berteduh ni dan cari makan, haru biru tak tentu arah macam katun. Orang yang boleh berfikir macam anak-anak saudara ramai yang dah bermastautin di luar negara, kat US ada, di UK dan tak lami lagi seorang lagi akan menetap di India. Kau orang tahu tak filem Hindustan boleh buat cerita fasal polis rasuah dan menteri bunuh orang. Filem kita cuba buat kalau berani. Filem Amir Muhammad "Lelaki Komunis Terakhir" pun kena gam. Jadi tinggallah katun-katun di Malaysia termasuklah aku.

Macam mana aku tak semput. Banyak sangat manusia hipokrit dan aku pula alah pada manusia jenis ni. Tu yang aku selalu pendek nafas.

Jadi buat sementara ni, aku minta anda yang rajin jengah blog aku, bersabarlah sekejap sementara aku mencari bahan yang selamat untuk aku nukilkan. Cerita hantu boleh tak?

Yang paling seksa dalam dunia ialah duduk bergesel peha dengan wanita yang memberahikan. Aduh!!! sakit dik!

Hingga jumpa lagi .....







No comments: