Sunday 5 April 2009

CERITA LAMA PENCERITAAN BARU


Dalam euphoria menyambut era baru pemerintahan negara, eloklah yang masih boleh berfikir dengan waras, berbuat demikian.

Masa mula mengambil-alih jawatan sebagai menteri nombor satu Malaysia dulu, berlambak-lambak pujian yang dihimpunkan ke atas Pak Lah. Bukan sahaja dari seluruh para jemaah Barisan Nasional bahkan dari jutaan rakyat jelata yang dah meluat dan muak dengan Mahathir. Saya yakin mesti ada dari para pembangkang yang menaruh harapan (macam lagu Zaiton Sameon plak), kepada orang alim ini untuk menjadikan Malaysia, cemerlang, gemilang dan temberang (oopppss! sorry! terbilang).

Tak perlulah saya mengulang frasa-frasa pembodekkan yang telah di recycle berulang kali sejak zaman Dr.M lagi. Memadai kalau saya katakan, semasa tertonton late night news malam 4 April lalu, saya terpaksa makan asam boi 1 paket untuk mengelakkan termuntah apabila mendengar ayat-ayat pengkipasan terhadap perlantikan anak Tun Razak sebagai menteri no.1 Malaysia. Terutama setelah pengumuman pembebasan 13 orang tahanan ISA, termasuk 2 ekor peguam malaysian indian yang terpinggir tapi kaya hidup di Malaysia. Ada kena mengena ke dengan calun India BN di Bukit Selambau? Yang hairannya, ada tahanan Jemaah Islamiah yang ditahan sejak tahun 2002, tidak pulak dibebaskan.

Heran juga aku. Dulu malaun-malaun ini mengancam keselamatan dan ketenteraman negara. Hari ini dah jadi rakyat contoh. ideologi dia orang (itu tahanan ISA lah, siapa lagi) sudah tukar ke? Kepala dia orang dah dipulihkan agaknya. Selepas ini aku yakin, jibaok-jibaok ni akan keliling estet, beritahu semua warga estet bahawa ”kita orang india banyak untung atuk ada datang ni negeri, kalau tidak kita worang india tak boleh jadi doktor dan lawyer, pakei BM & Mercs. Worang India sekarang tarak kena pinggir lagi sebab new government ada mari”. Itu sebab kita worang India mesti sokong sama BN”.

Suka hati kau orang nak kata aku ni party popper ke, wet blanket ke,mat negatif ke. Kutuklah aku sepuas-puasnya. Aku yakin BN akan menang di ketiga-tiga pilihan raya kecil pada 7 April ini sebagaimana BN menang besar tahun 2004 selepas Pak Lah menjadi PM. Lepas itu, kita tengoklah, apa akan terjadi kepada Malaysia.

History will repeat itself.

Sehingga rakyat menyesal lagi, dari insan yang teringin sangat nak dengar lagu dangdut yang diblueskan atau lagu-lagu blues Ito, didangdutkan, salam dari Uncle B.

No comments: