Saturday 24 April 2010

NAIK PANGKAT CARA SENI BELADIRI

Aikido tidak menggunakan tenaga atau kekuatan sendiri untuk mengalahkan musuh. Sebaliknya tenaga dan kekuatan yang digunakan oleh musuh untuk menyerang digunakan terhadap dirinya sendiri (musuh) untuk mematikan serangan. Jika diperhatikan, pergerakan Aikido nampak lembut, tersusun dan beralun, a smooth fluid flowing motion. Ibarat tarian ballet yang boleh membunuh.

Bruce Lee mengajar muridnya untuk menjadi seperti dedaunan di permukaan air apabila menentang musuh. Mengikut sahaja ke mana air mengalir, melalui jeram yang deras atau air yang tenang sehingga terdampar di tebing dengan selamat. Ringkasnya, Jangan menongkah arus. Sebaliknya, go with the flow.

Dalam sebuah filem B grade yang saya tonton di ASTRO, “The Fifth Commandment” , seorang guru tempor tanpa tangan memberitahu anaknya bahawa sehebat mana pun ilmu beladiri yang dimiliki, belum tentu dapat mengalahkan musuh jika gagal mengikuti dan menjiwai rentak serangan musuh. Seperti Aikido dan Jeet Kune Do, prinsip mengikut rentak dan irama musuh untuk mematahkan serangan masih terpakai.

Bagi generasi yang dibesarkan dengan Akademi Fantasia dan Sehati Berdansa, cuba menyanyi lagu rock dengan memakai sampin dan tanjak atau menari cha cha dengan irama waltz. Sumbang dan janggal jadinya. Gerenti kalah kerana penampilan tak kena. Bermakna nak jadi macam Mawi pun kena pakai prinsip ikut rentak dan irama.

Begitu juga jika ingin berjaya dalam kehidupan dan kerjaya. Go with the flow and move with the rhythm. Ikut alunan, rentak dan irama.

Jika ingin terus menjadikan PDRM kerjaya anda, prinsip Go with the flow and move with the rhythm-Ikut alunan, rentak dan irama, mesti dijadikan azimat. Jika tidak cepat-cepat cari peluang kerja di sektor swasta. Jangan buang masa dan kudrat anda dalam pasukan konon berkhidmat untuk nusa dan bangsa. Biar bahalol-bahalol yang lain berkorban untuk bangsa dan negara tetapi anda buat duit dan jadi kaya raya untuk keluarga sendiri. Bak kata General George S.Patton kepada perajurit-perajuritnya semasa perang dunia kedua, ”You don’t win the war by dying for your country, you win the war by letting the other poor dumb bastards die for their country “ atau kurang lebih dalam bahasa orang melayu, “Anda menang peperangan bukan dengan berkorban nyawa untuk negara anda tetapi dengan membenarkan musuh anda mati untuk negaranya”.

Cuba selam, faham dan amalkan prinsip-prinsip Aikido, Jeet Kune Do, prinsip tempor dalam filem The Fifth Commandant, tips untuk menang pertandingan menyanyi dan menari yang saya nukilkan di atas. Anda akan dapati bahawa untuk berjaya dalam pasukan atau lebih tepat, naik pangkat paling lambat 1 kali setahun, anda kena memahami dan akur dengan budaya kerja PDRM. Ketakakuran akan menyebabkan anda ketinggalan.

Jika meritocracy (dalam keberhasilan kerja) jadi ukuran then jadilah seorang pegawai polis yang paling top dalam apa juga kerja yang dilakukan, jika ampulogy juga diperlukan, jangan komplen jika kena bertungkus lumus aturkan perkahwinan kedua bos atau anak bos. Jika kemahiran masukkan bola putih kecik dalam lubang-lubang sambil berjalan sekeliling padang merupakan antara ciri-ciri untuk berjaya, kalau tak ada duit sekali pun, pinjam Bank Rakyat untuk beli set golf. Kalau menjadi yes men melicinkan perjalanan ke pangkat yang lebih tanggi, jangan lawan kalau bos kata warna hitam itu putih.

Apa pun, anda perlu ingat bahawa produk yang paling bermutu jika tidak diiklankan, orang ramai tidak akan tahu mengenai kewujudan produk bermutu tersebut. Orang tak tahu, orang tak beli, orang tak beli, produk tak laku, produk tak laku, kita rugi. Alah! macam perempuan yang cantik, ayu ditambah dengan manis serta sexy, kalau duduk rumah aje, lelaki tak nampak. Kalau tak menebeng kat tempat jantan suka berlonggok, susah sikit nak berlaki. Tapi kena ingat, kalau mengail di sungai dapat ikan sungai. Kalau mengail di laut ada can dapat ikan paus atau ikan yu. Kalau menebeng depan longgokan mat indon, dah tentu peluang di bawak lari ke Lombok, tinggi.

Ingat pesanan saya ni, Work Must Not Only Be Done But Must Be Seen To Be Done. Project diri tu dik, tunjukkan pada bos yang anda cekap bekerja walaupun sebenarnya kerja tu pegawai bawahan anda yang terjegih biji mata, lupa anak isteri dan sewel otak kerana nak menyiapkannya. Perlu diingat, nak project diri tu, kena project kepada pegawai atasan yang betul. Jangan tonjol diri kepada pegawai yang tinggal 7 bulan nak bersara atau yang dia sendiri terkial-kial nak naik pangat, buat perabih beras aje. Senang cerita macam nilah. Bet on the right horse dan bila nak pilih kuda tu, kaji kuda tu punya pedigree, dia punya trainer, race history i.e. berapa kali menang, berapa kali kalah, kuda tu punya ground temperament, siapa jokinya i.e. know the horse.

Rasanya tak perlulah saya saya kupas satu persatu dengan panjang lebar. Saya yakin anda sendiri lebih dari faham dengan amalan Go with the flow and move with the rhythm- Ikut alunan, rentak dan irama. Jangan sekali-kali menongkah arus. Amalkan dik, after all, this is Malaysia, where anything and everything goes dan di mana siapa yang anda tahu lebih bermenafaat daripada apa yang anda tahu.

Byee, dari Uncle B, yang dah terlewat untuk amalkan prinsip-prinsip tersebut. dan jika tidak terlewat pun, masih tak sanggup melakukannya.
Cup-cup.



No comments: