Wednesday 28 April 2010

FIKIRKANLAH

Penduduk Hulu Selangor telah memilih siapa dan parti politik mana yang akan mewakili mereka di parlimen dalam pilihanraya kecil pada 25 April 2010 lalu. Sama ada pemilihan dibuat berdasarkan fikiran yang rasional dan waras dan bukan terpedaya oleh propaganda yang mengkaburkan, bukan satu isu. Juga, jangan persoalkan sama ada kempen pilihanraya dijalankan atas gelanggang yang sama rata atau tidak. Rakyat telah membuat pilihan. Biarkan rakyat Hulu Selangor dan generasi akan datang mereka menanggung akibat dari keputusan yang mereka buat sendiri Ahad lalu.

Kepada Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Pak Guru Nik Aziz yang menerajui parti masing-masing, jangan sekali-kali mempersalahkan BN atas kekalahan yang dihadapi kerana harimau tidak boleh menukar belangnya dan buaya tidak akan menolak bangkai. Apa yang saudara-saudara dan jentera parti perlu buat ialah mengajar rakyat berfikir. Hanya manusia yang tahu berfikir dapat membezakan antara permata dengan kaca. Hanya jauhari yang mengenal manikam (bukan manikasamy ahh!). Rakyat yang tahu dan mahu berfikir tidak mudah tergoda dan terpedaya dengan dakyah-dakyah jahat dan palsu yang menghujani mereka saban hari dan masa. Malang sekali kebanyakkan rakyat Malaysia masih belum pandai menapis fakta dari timbunan cerita dongeng dan bidaah yang mereka dengar, lihat dan baca. Jika tidak masakan masih ada golongan bijak bistari termasuk yang bergelar Dr. falsafah boleh tertipu dengan skim-skim cepat kaya dan penipuan melalui internet dan Telco.

Saya sebenarnya kurang tertarik untuk membicarakan politik negara yang pada pendapat 10 sen saya masih kehutanan. Apa kata saya kisahkan satu peristiwa semasa saya bertugas di Angola yang dapat menunjukkan betapa masih ada rakyat Malaysia yang mampu berfikir dan menganalisa keadaan secara rasional dan waras.

Ketika itu saya dan beberapa orang rakan dari PDRM sedang bertugas di ibupejabat Misi PBB di Luanda, ibu negara Angola. Pagi tersebut 2 orang daripada kami dan seorang kapten polis dari Jordan dikehendaki menjalankan rondaan dengan menggunakan kenderaan ke Sumbe sebuah pekan yang terletak lebihkurang 200 km dari Luanda. Semasa di Angola, kami memang dibekalkan dengan jaket kalis peluru oleh PBB. Sebelum duduk di ruang pemandu kenderaan, rakan saya seorang ASP PDRM telah meletakkan jaket kalis peluru di bawah punggungnya. Melihat keadaan tersebut seorang kolonel tentera Perancis yang ada berhampiran telah meluru ke arah kami dan memberitahu ASP tersebut, ”Amigo, you wear the flak jacket not sit on it”.

Dengan selamba dog ASP PDRM ini menjawab, ”Sir, while on patrol we will face two danger. One, from flying bullets. If the bullet hit our head, we die instantly sir. If that is the case, no problem, we will be dead anyway. If the bullet hit other parts of the body we might lose an arm but we are still alive sir. No problem” Termanggu kolonel Perancis tu dibuatnya. “Secondly, we face danger from land mines detonating under our vehicle sir”, sambung kawan saya, “If we die from the blast, again no problem but if we lost our balls because of the blast and yet we are alive, then there will be big problem sir, we cannot go around screwing anymore, that is why I sit on the flak jacket sir, to protect my balls”. Kolonel Perancis tersebut hanya mampu menggelengkan kepala dan berkata kepada diri sendiri, “Hmmpph! Malaysians” dan terus menyuruh kami beredar. Agaknya beliau takut jadi gila jika lama berbual dengan kami. Pagi itu saya bangga menjadi seorang warga Malaysia.

Kalau boleh saya terjemahkan. “Semasa meronda kami berhadapan dengan dua bahaya tuan, satu, daripada peluru yang melayang di kepala kami. Jika kena kepala, kami mati serta merta. Tiada masalah tuan kerana kami dah mati. Kalau kena di bahagian lain badan, ada kemungkinan kami hilang tangan tapi masih hidup tuan. Tiada masalah. Bahaya kedua dari periok api yang meletup di bawah kenderaan tuan. Jika kami mati, sekali lagi tiada masalah tuan. Malangnya jika telor kami hilang tetapi kami masih hidup, itu masalah besar tuan sebab kami tak boleh beromen (bahasa kesatnya berjubur) lagi tuan. Sebab itu saya duduk atas jaket kalis peluru saya, tuan, untuk melindungi telor saya”. Saya percaya jika pegawai PDRM ini mengundi di Hulu Selangor, dia akan memangkah PR kerana ternyata dia tahu berfikir.

Salam dari Uncle B, yang bukannya pandai sangat berfikir tetapi tetap dan sentiasa mahu berfikir.
Bye!!.

No comments: