Tuesday 3 August 2010

TAK PERLU BELI KONDOM

BERITA BAIK BUAT PENGAMAL SEX TANPA NIKAH DAN PEJUANG HAK ASASI WANITA SEPERTI SISTERS IN ISLAM. Pengamal sex tanpa nikah gembira kerana mereka kini boleh berzina tanpa risau apa nak jadi jika partner perempuan mengandung sementara pejuang hak asasi wanita di Malaysia pula telah berjaya menghapuskan kongkongan Islam terhadap kaum wanita untuk membuat apa dema suka dengan badan sendiri, termasuk membiarkan mereka dibuntingkan oleh kekasih masing-masing tanpa mendapat kelulusan agama. Ini baru betul satu perkembangan bertaraf dunia bagi sebuah negara Islam Progresif seperti Malaysia. Nampaknya tak ada canlah PAS nak ambil-alih Putrajaya jika masih terus mengamalkan polisi Islam kuno.

Akhbar The Star 2 Ogos 2010 di muka surat 28 melaporkan sebuah NGO, OrphanCare dengan sokongan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga & Komuniti (KPWKK) telah memulakan program Baby Hatch atau Pelindung Bayi untuk mengatasi masalah bayi-bayi terbuang. Melalui program ini, OrphanCare & KPWKK akan menyediakan peti-peti khas, di mana pasangan-pasangan boleh membuang bayi hasil penyundalan mereka dengan lebih selamat dan berperi-kemanusiaan. Malangnya laporan akhbar tersebut tidak menyatakan di mana peti-peti tersebut akan di tempatkan dan siapa yang akan kutip bayi-bayi tersebut. Untuk menjadikan Program Bunting & Buang Bayi ini lebih sukses, eloklah diumumkan di semua media cetak & elektronik perdana, di mana peti-peti bayi ini akan di tempatkan.

Syukur alhamdullillah, semua orang, terutama budak-budak sekolah, tidak perlu lagi rasa takut atau teragak-agak apabila tiang dah terpacak dan tanah mula merekah. Sekarang tak perlu takut mengandung lagi, terus tonyoh aje. Kalau mengandung, tunggu cukup bulan, lahirkan anak, kemudian masukkan dalam peti kutipan bayi luar nikah (KBLN) yang telah disediakan.

Banyak kebaikannya pengujudan peti KBLN ni (macam PLKN pulak bunyinya). La ni, pasangan-pasangan terlampau tidak perlu bersusah payah cari klinik atau bidan untuk gugurkan anak jika si wanita mengandung. Peti KBLN ada. Selain dari itu pasangan-pasangan yang berhajat juga tidak perlu buang masa singgah di 7 Eleven untuk beli kondom. Bukan sahaja menjimatkan masa, yang boleh digunakan untuk raba-meraba dan mandi kucing dahulu sebelum enjut, malahan boleh jimatkan duit lagi. Selain daripada keuntungan terus kepada pasangan tanpa nikah, Program Bunting & Buang Bayi ini juga akan mendatangkan laba kepada kroni-kroni yang dapat kontrak untuk buat peti-peti KBLN dan peluang pekerjaan kepada Jabatan Kutip Bayi yang akan ditubuhkan oleh KPWKK.


Terdahulu dari laporan The Star ini, akhbar Berita Harian pada 26 Julai 2010 melaporkan bahawa Ketua Menteri Melaka dan Jabatan Agama Islam Melaka bercadang untuk “menubuhkan pula sebuah sekolah khusus untuk remaja yang hamil sama ada secara sah maupun di luar nikah”.

Pada pendapatan saya yang tak seberapa ni, mengandung luar nikah., tak kiralah budak sekolah ke atau emak sekolah ke, satu hal. Tetapi kalau yang masih dalam umur persekolahan dah nikah walaupun secara sah, ini bukan sikit punya hal tapi besar punya hal. Dua sebab aje, kenapa perkara macam ni boleh berlaku. Pertama, yang perempuan dah merenyam sangat nak kena suntut dan kedua, dia orang ni kahwin dulu baru nikah. Walau apapun, kita mesti mengucapkan setinggi-tinggi tahniah dan terima kasih kepada Dato’ Sharizat, Menteri KPWKK dan Dato’ Wira Ali Rustam, Ketua Menteri Melaka kerana dengan kebijaksanaan dan keperihatinan mereka telah melahirkan idea-idea bernas untuk mengatasi gejala sosial ini.

Bercerita pasal peti KBLN dan Sekolah Khusus untuk mengatasi masalah Ibu muda termengandung, teringat pasal cucu yang dalam tempoh 3 bulan ini sahaja, dah 2 kali dimasukkan ke hospital. Kali pertama, di Hospital Assunta kerana demam panas. Doktor mandikan dengan air batu untuk turunkan suhu badan dan selama 4 hari di hospital, kerja dokter dan nurse untuk pastikan suhu badan cucu saya normal. Bila dah normal, keluar hospital. Kali kedua, bulan Julai lalu, masalah yang sama juga. Temperature badan tinggi, mandi air batu lagi. Duduk hospital 4 hari, bagi ubat turunkan suhu badan. Tapi kali ini berbeza sedikit (mungkin kerana duduk hospital yang standard atas sikit dari Assunta, kali ini di Sime Darby Medical Centre , Subang). Doktor kata demam cucu saya kerana lung infection. Tambah ubat untuk redakan lung infection tersebut, baru boleh keluar hospital. Rabak RM 4,000. Nasib baik ada tokeh ekor nak sponsor.

Malangnya sampai hari ini saya tidak pernah diberitahu apa yang menyebabkan paru-paru cucu saya kena infection. Sebab udara kotor ke, salah makan ke, jangkitan ke atau memang penyakit keturunan. Kalau puncanya udara kotor, kena contact tokeh DVD cetak rompak pulak untuk sponsor alat pembersih udara di rumah.

Nampak tak persamaan antara pendekatan doktor-doktor tadi dengan Program Bunting & Buang Bayi anjuran KPWKK dan Sekolah Khusus Remaja Termengandung anjuran kerajaan negeri Melaka. Semuanya mengubati symptoms atau tanda-tanda penyakit bukan penyebab penyakit. Kalau ini pun tak nampak, apa kata kita jumpa bomoh. Sekurang-kurangnya bila jumpa bomoh kerana bahu kita asyik sakit sahaja, bomoh tak beri akar kayu untuk hilangkan sakit bahu. Sebaliknya dia tilik punca yang menyebabkan bahu kita sakit. Rupa-rupanya ada jin bertenggek atas bahu kita, sebab itu sakit. Jadi yang dihapuskan oleh bomoh tadi, bukan sakit bahu tetapi jin yang bertenggek. Tak ada jin bertenggek atas bahu bermakna bahu tak sakit. Moral di sebalik cerita ini? Bahawa bomoh lebih pandai dari menteri.

Hingga jumpa lagi, salam seperguruan dari Uncle B, yang bab-bab adegan atas katil pun pakai jampi serapah tetapi tak selalu menjadi.
Byeee!!!!!

1 comment:

Anonymous said...

saya antara yang mengikuti blog uncle B,memang apa yang diperceritakan oleh uncle B, bagi pendapat saya akan "encourage" para mude mudi kita dalam "producing" anak luar nikah secara "produktif".. ye laa.. dah ada tempat dan saluran bagi baby yang akan lahir.. dan lepas ni rasanye kondom dah kurang laku laa.. mana best pakai kondom.. heheheh...