Monday 7 March 2011

KALAU TAKUT HANTU, UNDI DACING

Antara tahun 1978-1979, saya masih ingat coming across some leaflets yang kononnya dikeluar dan diedarkan oleh the Chinese Literary, Debating & Cultural Society atau lebih kurang macam tulah punya persatuan. Manalah saya nak ingat sebab dah 32 tahun berlalu.

Yang saya tak boleh lupa ialah kandungan leaflets tersebut. Intipatinya menyeru kaum Cina supaya jangan kemaruk untuk menguasai politik tanah air tetapi sebaliknya memberi tumpuan penuh untuk memegang kuasa ekonomi negara. Dengan cara ini, menurut risalah itu lagi, kaum Cina akan berjaya memegang kedua-duanya sekali, kuasa politik (walaupun secara belakang tabir) dan kuasa ekonomi. Biarkan orang melayu memegang kuasa politik. Orang Cina hanya perlu pegang duit sahaja kerana politician Melayu boleh dibeli dengan wang ringgit, hiburan dan perempuan dan apabila telah dibeli, boleh disorong-sorong, semacam mana kita menggerakkan chess pieces atas papan catur.

As a malay, much as I hated it, I must admit that it is my ernest believe that almost all malay politicians are for sale especially yang pakai dacing. And to rub salt into wounds, these malay politicians for sale are supposed to be muslims and follow the righteous paths laid out by Allah s.w.t. It may not be true but that is what I perceive it to be. Of course like the ostrich that they are, the government of the day (who are still ruling and being ostriches) choose to bury their heads in the sands and proscribe and banned the leaflets.

Saya bukan jenis malay chauvinist atau perkauman kerana antara rakan karib saya ialah DSP Tan, seorang Cina Melaka dan DSP Sundanathan, seorang India. Bahkan saya sendiri dibesarkan dan mendapat pendidikan di sebuah negara yang majoritinya Cina dan diperintah oleh orang Cina hingga ke hari ini.

Tan, Sudar dan saya boleh duduk semeja dan bersuara mengenai perceived privileges dan disadvantages kaum masing-masing tanpa bertumbuk atau memerlukan ISA untuk melerai dan menenangkan kami. Kenapa jadi begitu? Sebab kami matured adults dan dah lama mengamalkan the spirit of 1Malaysia semasa ianya masih belum lagi dijadikan slogan politik oleh Najib and geng. Saya juga tiada niat lansung untuk mengadu-domba antara kaum. Jauh sekali.

Di peringkat akar umbi, melayu, cina, india dan lain-lain kaum, tak ada masa untuk bertelagah mengenai kaum mana anak emas, kaum mana dianak-tirikan dan kaum mana terpinggir. Mereka terlalu sibuk mencari rezeki untuk memberi makan anak bini untuk bergaduh pasal siapa makan siapa.

Yang menghidupkan api perkauman ialah golongan elit politik yang jatuh bangun dalam politik dan kembong kempisnya akaun bank mereka bergantung kepada sokongan politik kaum masing-masing. Justeru untuk mengelakkan setiap kaum bersatu padu atas roh 1Malaysia yang sebenarnya dan memikirkan tentang keadilan, kesaksamaan, human rights, ketelusan pemerintahan dan perampokkan hasil negara oleh golongan terpilih, setiap kaum telah ditakut-takutkan dan dibodoh-bodohkan dengan momok-momok dari kaum yang lagi satu yang kononnya akan mencekik mereka hingga pengsan, jika tidak mengundi parti-parti politik yang berasakan kaum.

Sedihnya oleh kerana kebanyakkan daripada orang malaysia termasuk lulusan menara gading lebih senang menghafal kelentong pensyarah, TV dan akhbar perdana daripada berfikir sendiri, maka negara akan terhoyong hayang, terumbang-ambing oleh malaun-malaun yang dipilih sendiri oleh rakyat kerana kononnya hanya golongan malaun ini sahajalah yang dapat melindungi rakyat daripada hantu-hantu Melayu, Cina, India dan Lain-Lain Kaum yang berkeliaran mencari mangsa dari kaum lain. Yang kaya raya ialah UMNOPUTRA, MCAPUTRA dan MICPUTRA yang boleh duduk semeja, bertepuk bertampar tanpa mengira kaum dan sama-sama gelakkan kaum masing-masing yang masih duduk di kampong, di bukit dan di estet kerana dungu sangat untuk mengundi mereka sehingga ke Putrajaya.

Em! Alahai!!! ni caranya depa nak menang undi. Pi takut-takutkan rakyat. Tak sivik betui.

Selamat mengundi dalam pilihanraya yang ke 13 nanti, daripada Uncle B yang suka mengingatkan para isteri yang suka komen tentang keburukkan suami masing-masing, "Lu orang yang pilih sendiri, lu oranglah tanggung akibatnya." Masa bercinta tak selidik betul-betul, dah jadi laki , baru nak menyesal. Padan muka.

Calo dan jumpa lagi.

No comments: