Wednesday 30 March 2011

THE DEVILS IN BLUE

PDRM wants to put a human face to the force, so says the Deputy Inspector General of Police (DIG). To achieve this, the police wants to improve the communication skills of police officers especially when interacting with the public by training these officers in communication skills. The DIG urged the public to be patient as the top brass were taking efforts to overcome the problem, adding that they were talking about transforming the entire police force.

Berita di atas dipetik dari akhbar The Star 25 Mac 2011. Lah!! Rupanya selama ini masyarakat Malaysia berinteraksi dengan setan dan hantu pakai uniform biru rupanya. Padanlah satu macam aje budak-budak polis ni, apabila bercakap dengan orang awam. Ekk semacam dan suka sangat sergah orang hingga terjatuh duit mereka yang kena sergah dalam poket tukang sergah. Hantu kerjanya memang suka sergah orang sebab depa (hantu & setan) rasa mereka kuat dan ada kuasa. Hantu boleh terbang, boleh main lesap-lesap dan suka menyorok tempat gelap yang tak ramai orang, macam kat jejambat Abdullah Hukum, tunggu mangsa lalu.

PDRM nak put a human face to the force. Syukur Alhamdullillah, ada usaha untuk jadikan warga PDRM, manusia. InsyaAllah, apabila dah jadi manusia, masyarakat akan hormat, segan dan sayang kepada PDRM, bukan keji, meluat dan benci. Ada orang yang suka hantu ke? Takde nya, kecuali kaki ekor yang suka ngangkung.

Betul, tak semua dalam PDRM jadi hantu tetapi sayangnya sebab lebih ramai hantu dari manusia, yang masih manusia dalam polis terpaksa berdiam diri, kalau bercakap pun tak guna sebab mana ada hantu yang dengar cakap orang. Saya pun masa dalam pasukan dulu cemas-cemas jadi hantu. Nasib baik atuk bekalkan dengan tangkal.

Cuma satu aje, saya nak minta dari polis. DIG minta masyarakat bersabar sementara pucuk pimpinan PDRM membetulkan keadaan pasukan. Jangan lama sangat Tan Sri dan Dato’-Dato’ polis. Takkanlah kami rakyat yang tak ada kuasa ni, nak tunggu 204 tahun lagi? Lama dulu, saya pun dah dengar pasal pelbagai inisiatif nak memperbaiki pasukan tapi tak kebah-kebah pun penyakit yang menghidapi PDRM. Nak kena bedah dulu kut, baru boleh pulih.

Hingga ketemu di lain waktu, satu pesanan dari Uncle B, buat adik-adik dan anak-anak yang baru sahaja menyertai dunia kepolisan. "Lebih baik ngangkung untuk cai nombor ekor bagi menambah gaji polis daripada pow sebulan gaji pekerja asing yang permit kerja mereka disimpan oleh majikan". Itu aniaya orang susah namanya tu dan sekali gus mengesahkan yang adik-adik dan anak-anak memang setan beruniform biru yang menyamar jadi manusia.

Byee!!!!

No comments: