Thursday 15 January 2009

CAKAP TAK SERUPA BIKIN

Sebagai seorang yang menyukai kanak-kanak, siapa yang tidak tersentuh hati melihat gambar-gambar kanak-kanak yang menjadi korban kezaliman Yahudi ke atas rakyat Palestin. Tersentuh hati ini bukan menangis melihat kanak-kanak perempuan Palestin yang hanya tinggal kepala di celah-celah timbunan rumahnya yang di bom oleh tentera Zionis. Hanya sedikit terusik hati ini kerana perasaan helpless tidak dapat memberi apa-apa bantuan kepada yang mereka yang teraniaya.


Betul, bantuan kewangan boleh dihulurkan melalui tabung-tabung bantuan Palestin yang macam cendawan tumbuh sejak akhir-akhir ini. Bahkan PDRM pun mengkehendaki warganya (termasuk aku) menderma seorang seringgit untuk membantu rakyat Palestin.


Tetapi apalah guna menderma sebuku roti kepada seorang kanak-kanak Palestin kalau sejam kemudian badannya hancur di bom oleh Israel. Apa guna memberi bantuan perubatan kepada seorang wanita Palestin yang cedera ditembak askar Yahudi kalau selepas itu, jasadnya hancur dilenyek jentolak Israel.


Menyirap hati ini kerana terlalu marah. Bukan marah kepada kaum Yahudi yang sememangnya patut dibunuh beramai-ramai oleh Hitler tetapi marah kepada pemimpin-pemimpin negara Arab yang hanya mampu berpeluk tubuh membiarkan kaum mereka di bunuh kerana takut kehilangan sokongan US terhadap rejim dan kemewahan mereka. Marah dan geram juga aku tujukan kepada Organisation of Islamic Countries yang tahunya bercakap dan melihat sahaja (Oh! I See).


Sebenarnya aku dah bosan dan meluat membaca berita-berita mengenai kekejaman Israel ini sebagaimana aku loya dan geli-geleman terhadap hypocrisy yang menyemakkan persekitaran aku selama ini.


Kepada Utusan Malaysia – berhentilah memaparkan gambar mangsa-mangsa kekejaman Israel kalau tiada telor untuk menyenaraikan syarikat-syarikat milik Yahudi atau yang membantu Israel. Sama ada boikot itu berkesan atau tidak, sama ada ianya ibarat membunuh diri sendiri, itu soal kedua. Biar rakyat Malaysia membuat pilihan sendiri sama mahu memboikot atau tidak. Utusan Malaysia jangan jadi dalang Israel menyiarkan pandangan-pandangan barua Israel yang tidak bersetuju dengan pemulauan syarikat-syarikat Israel dan pro Israel.


Kepada rakyat Malaysia – jangan buang masa berdemonstrasi anti Israel atau menderma kepada tabung Palestin kalau masih nak minum kopi di STARBUCKS dan berbelanja di TESCO. Membeli barangan syarikat pro Israel sama seperti membelikan Israel sebiji peluru untuk merobek jantong seorang kanak-kanak Palestin.


Kepada mangkok-mangkok (ni tengah marah ni) yang kata STARBUCKS itu adalah francais milik orang Malaysia, in the first place kau orang tahu tidak francais tu ape. Pergi mengaji dahulu baru bercakap. Ngok!!.


Kepada kerajaan – jangan habiskan duit rakyat membayar elaun perjalanan, hotel, sajian, dll, untuk wakil-wakil rakyat menghadiri sidang khas parlimen untuk bincangkan isu Palestin dan cukuplah derma RM 3.6 juta kepada rakyat Palestin kalau upgrading sistem komputer PDRM diberi kepada syarikat usahasama Malaysia-Singapura. Walhal syarikat Singapura tersebut mempunyai 2 pakar defence computer system dari Israel bekerja dengannya.


Lebih baik kerajaan jaga welfare polis daripada sedih-sedih pasal Palestin kalau Syarikat Halirburton Oil yang bersama-sama memerangi Iraq dibenarkan berniaga di Wilayah Pembangunan Iskandar. Air mata buaya tiada ertinya.


Aku? Aku akan ganti pizza dengan murtabak. STARBUCKS dengan ALI CAFE Kopitiam, Australian mangoes dengan mangga siam (aku memang suka dengan benda-benda siam nih) dan itu sebabnya aku pakai kereta HYUNDAI dan bukan CHEVROLET.


Bye daripada mamat yang lebih rela mencarut daripada cakap tak serupa bikin.

No comments: