Thursday 12 March 2009

HIDUP AKU BUKAN BN YANG TANGGUNG


Untuk posting kali ini saya akan mendedahkan email correspondence antara saya dengan seorang sahabat baik yang sekarang bertugas dengan CIVPOL Bangsa-Bangsa Bersatu di Sudan. Correspondence ini berlansung dari 27 Feb 2009 hingga 11 Mac 2009. Maaf, panjang berjela-jela posting ini tetapi harap bersabar dan teruskan membaca.

Pertama : Email ASP Tan kepada saya mengenai IQ menteri-menteri Malaysia dengan menteri-menteri Singapura.

State of Intelligence Of Malaysian Ministers
Abdullah Badawi was visiting Singapore and during a meeting with ex-PM Lee, he commented to him that he was so disappointed with his cabinet people for being stupid, and asked him how he managed to have such an efficient cabinet in Singapore.

PM Lee said, 'Simple, Abdullah, I choose able men for my cabinet.

Abdullah asked, 'Yes, but how do you know that they are able?

PM Lee replied : Just ask them simple questions to test their intelligence. They don't need to be too difficult. Let me illustrate to you.

Just then, DPM Tony Tan was walking by, PM Lee called out to him, 'Hey Tony, come over here.'

Tony walked briskly over and PM Lee asked, 'Tell me, Tony, who is your father's son?

Tony Tan immediately replied, 'Me! Of course.

PM Lee turned to Abdullah and said, 'See, all my ministers can answer such questions.

Why don't you go back and try?' , Abdullah thanked PM Lee and left for Putra Jaya.

Once he was back, he immediately summoned Home Minister Syed Hamid, and shot the question at him,'Tell me, Hamid, who is your father's son?'

Syed Hamid was shocked beyond words and did not know how to answer. He recovered after a while, and said, 'Boss, let me find out and I'll tell you tomorrow.'

Abdullah, a bit disappointed, agreed, hoping that Syed Hamid will give him the answer the next day.

Meanwhile, Syed Hamid was panicking that the PM was testing him. He tried desperately to find out the answer from his staff, but none of them knew the answer.

The next morning, he thought a smart guy like Anwar must know the answer. So he phoned and when Anwar picked up the phone, Syed Hamid said: 'Hello, Anwar !!, I want to ask you a question. If you do not willingly give me the answer, I shall have you detained under the ISA.'

Anwar then agreed reluctantly and Syed Hamid asked: "Tell me, who is your father's son?'

Anwar who was fuming at having been threatened over such a trivial question replied: 'Of course it's me, you stupid!' and he slammed the phone down.

Satisfied that he got the answer, Syed Hamid confidently walked into Abdullah's office and said: 'Boss, I've got the answer to your question.'

Abdullah, happy that his minister wasn't that dumb, said, 'So tell me quickly Hamid, who is your father's son?'

Syed Hamid confidently replied, 'It's ANWAR!'

Abdullah slapped his own forehead in disgust and said: No you stupid! It's TONY TAN!

Kedua : Ini adalah response saya kepada jenaka (yang ada benarnya) tersebut.

Tuan Tan,
That's what I've been saying all along. That malaysian ministers are moronic clowns. Nak tahu siapa yang lebih tolol dari malaysian mnisters. Rakyat malaysia yang mengundi BN.

Ketiga : Berikut adalah response Tuan Tan kepada email saya seperti di atas. Saya quote yang pertinent points sahaja, yang tak releven kepada isu telah saya edit.

Hi Tuan,
Amboi2 pedasnya komen, tapi saya dah agak tuan akan respon eml saya cam tu dan saya pun dah siap nak remind tuan, rumah yang tuan duduk dan gaji yang tuan dapat tu semuanya dari rakyat BN malaysia yang tolol tu. So walaupun tuan x undi BN, tapi klu tuan terima dan pakai sama harta2 mereka yang tolol tu, dibawah tafsiran criminal law atau interpretation act, tuan juga subahat dan tuan juga ....... ( x berani cakap) cam mereka. ha! Ha! ha ! Jangan mara!!!!!!!!
Saya dengar ramai dapat actg. Tn dah pakai ACP ke lum?

Sekian. Apa tertulis dan ternyata didalam email ini adalah pendapat dan khayalan penulis semata-mata. sape-sape yang terluka amik lah handyplast / koyok balut sendiri.

Regards.

Akhir: Dan ini adalah response saya kepada ASP Tan yang nampaknya terguris perasaan kerana kata pengundi BN tolol.

Tuan Tan
Lupakan pasal pangkat ACP saya tu. Kalau ikut kata boss-boss saya sejak dari zaman P.I. dulu, saya sekarang ni bukan setakat ACP lagi. Paling koman spanar, dah DCP. Biasalah Tan, kerja orang lain buat, pangkat orang lain dapat. Tapi salah saya sendiri, t ak reti-reti reality bekerja di Malaysia.

By the way, rumah dan gaji yang saya dapat tu bukan semata-mata dari orang BN. Yang banyak menyokong BN especially UMNO adalah orang kampong dan MIC, dari India estate. Penyokong MCA saya tak pasti dari golongan Cina mana.

Besar kemungkinan dari tokeh-tokeh Cina sebab lebih senang dia orang sogok atau kowtim jika UMNO yang memerintah. Saya percaya Cina miskin sokong DAP. Melayu kampong, India estet dan Cina bukit (kalau ada) yang sokong BN, tak bayar income tax sebab dia orang miskin.

Yang banyak pula kelepet cukai pendapatan ialah Melayu Keparat, India Bandar dan Tycoon Cina. Pertama, dia orang ni semua ada tax adviser yang akan mengajar mereka untuk kelentong IRD dan golongan ni pun boleh beli undang-undang dan penguatkuasa undang-undang.

Jadi, tidak benar saya hidup atas hasil penyokong BN yang benak otak. Yang paling banyak bayar income tax adalah orang DAP, PKR dan PAS, sebab kalau penyokong pembangkang langgar undang-undang, the full force of the law will be brought upon them swiftly and without mercy.

Sejak tahun 1999, sokongan rakyat terhadap BN telah merosot dan merudum. Untuk pilihanraya ke 12, seperti tuan patut maklum, di Semenanjung Malaysia, sokongan rakyat terhadap BN tidak sampai 50%, tak silap saya cuma 47% peratus menyokong BN, itu pun barangkali daripada kakitangan kerajaan yang takut tak naik pangkat.

Kalau tidak kerana Sabah dan Sarawak, XXX sekarang sah dah jadi guru kelas ugama, XXX jadi salesman jual helicopter dan kapal selam, XXX jadi komandan pusat serenti dan XXX XXX jadi errand boy Lee Hsien Loong. Nama mamat-mamat tertentu ini terpaksa di XXX kan untuk melindungi mereka daripada menjadi bahan pertandingan Raja Lawak

Keseluruhan rakyat Malaysia yang menyokong BN dalam PRU ke 12 hanya 54%. Tolak orang-orang besar BN dan penyokong besar BN yang kelepet cukai, bermakna mungkin tak sampai 45% penyokong dan orang BN yang bayar cukai. Ertinya 55% daripada belanja hidup saya bukan dibayar oleh penyokong BN. Sebaliknya menteri dan penyokong BN harus berterima kasih kepada penyokong pembangkang kerana 55% daripada gaji dia orang dibayar oleh penyokong pembangkang.

Sekian, dimajukan untuk renungan tuan.

Ulasan Saya
Saya tidak akan mengulas correspondence antara saya dengan ASP Tan kerana ianya menjelaskan dengan sendirinya. Anda pasti lebih arif untuk menangkap ke mana hala-tuju saya.

Byeee!!!!

No comments: