Wednesday 23 September 2009

AIDIL FITRI 1430H DAN LAB 1MALAYSIA

Hai!, selamat berjumpa pada hari raya keempat ini, maaf zahir dan bathin jika sepanjang blogging, ada perkataan-perkataan atau isu-isu yang tidak sesuai dengan sifat sensitif anda yang membaca blog saya. But honestly, it won’t stop me from being what I am and putting down on paper, my views as I see it. I think what the country needs now is more honesty rather than hyprocrisy.

I was back with my mum at our family home in Segamat, Johor, for this year’s Aidil Fitri celebration. All my other siblings where there on the first day of celebration except for my youngest brother who is in Indonesia and my 4th eldest who came back only on the 2nd day, late evening. No, don’t worry. I am not going to bore you with my hari raya stories. As it is, hari raya today is not what it was, 50 years ago. Today’s hari raya is more show than substance. Just like what most things are, today.

Bercerita tentang masa lampau, mengingatkan saya tentang PM-PM Malaysia selepas Tun Hussein Onn. Semuanya hebat-hebat belaka. Inovatif, kreatif dan berwawasan. Dr.M dengan dasar penswastaan negara, Malaysia Incorporation, Dasar Pandang Ke Timur dan projek-projek meganya. Pak lah ”kerja dengan saya bukan untuk saya” telah memberi kita Islam Hadhari yang diiktiraf oleh Amerika Syarikat sebagai the right Islam. Jangan lupa projek-projek pembangunan, Wilayah Iskandar, Koridor Utara, Timur, Barat, Sabah dan Sarawak serta Khairy Jamaluddin. Melalui anak Tun Razak, kita disogok dengan NKRA dan 1 Malaysia. Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan. Dasyat!.

Terkini, lab-lab atau melayunya makmal akan diwujudkan untuk memandu-arah kejayaan perlaksanaan ”1 Malaysia, Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan. Akan ada 8 lab kesemuanya. 6 untuk NKRA dan 2 lab, masing-masing untuk 1 Malaysia & Perpaduan dan Pengurusan Data. Setiap lab akan terajui oleh 20 orang pemimpin yang dipilih daripada the cream of the civil service. Fokus makmal-makmal ini adalah untuk menjana ide-ide yang praktikal, radikal dan inovatif bagi perlaksanaan Fasa II, Pelan Perubahan Kerajaan atau Government Transformation Plan. Bila berjaya nanti, rakyat akan menikmati taraf kehidupan yang berkualiti.

Tak tahulah anda tetapi saya nampak banyak kebaikan ide-ide PM kita ni. Untuk makmal-makmal ini menjalankan tugas mulia mereka, mesti ada ruang pejabat. Takkanlah nak berbincang bawah pokok ketapang. Jadi kenalah beli tanah dan kena buat bangunan. Dapatlah tuan tanah yang bernasib baik jual tanah kepada kerajaan dengan harga 5/6 kali lebih tinggi daripada harga pasaran dan ada pula kontraktor-kontraktor kongsiputera yang dapat projek terpijak. Nak buat kertas kerja mesti ada sokongan personil dan logistik. Fuyoo! bertambah lagi peluang pekerjaan dan kontrak bekal komputer, alat tulis, kerusi meja, dll. Wooit, jangan lupa pula, gaji dan elaun tinggi pemimpin-pemimpin lab ini.

Masalah duit untuk menampong semua projek-projek ini tidak menjadi masalah. Negara tidak akan bengkrap kerananya. Kita naikkan harga petrol, cukai rokok, cukai arak, cukai makan kat restoran, cukai judi. Tak kisahlah, naikkan apa-apa sahaja yang hendak dinaikkan. Jika rakyat mengamuk, jangan bimbang, Malaysia ada lebihkurang 100,000 mat kampau untuk kawal keamanan dan ketenteraman negara.

Semoga Uncle berpeluang jadi Pak Guard lepas bersara nanti di salah satu lab-lab ini, salam bakar duit dari Uncle B.

1 comment:

Dang Mewangi said...

Salam Aidulfitri
Nape Uncle asyik kata nak jadi pak guard lepas bersara nanti, tak takut ke tengok pak guard zaman la ni banyak mati kena tetak la, tembak la.... ish ngeriii...