Sunday 13 September 2009

TETAMU DAN INTERNET PDRM


Saya dididik untuk menghormati dan mengutamakan tetamu. Pada 10 September 2009 yang lalu, saya dan 6 orang rakan sekerja yang bertugas di sebuah agensi penguatkuasa undang-undang negara telah dijemput untuk menghadiri satu majlis berbuka puasa. Saya tergamam apabila sebagai tetamu kami ditempatkan di sebuah meja dan dihidangkan lebih kurang 12 butir tamar dan lapan botol air mineral. Beberapa buah meja yang lain walaubagaimana pun telah tersedia kueh-muih dan makan malam yang dihidang dalam ”food dome”. Barangkali mereka yang berada di meja-meja berkenaan adalah pegawai tinggi ajensi kerajaan yang menjemput kami atau tetamu yang diundang. Persoalannya, apakah kami bukan tetamu yang diundang.

Tiba waktu berbuka puasa, saya hanya menjamah sebutir tamar dan seteguk air yang saya minum terus dari botol minuman kerana tiada sebiji gelas minuman yang diletakkan di meja kami. Merasa dihinakan sebagai tetamu, saya terus meninggalkan majlis dengan dua orang rakan yang lain.

Tidak hairan jika majlis tersebut dianjurkan oleh sebuah organisasi atau individu yang tidak memahami budaya dan norma hidup orang melayu tetapi apabila ianya dianjurkan oleh Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), Kementerian Penerangan Komunikasi Dan Kebudayaan, saya tertanya-tanya. Apakah pegawai-pegawai Jabatan berkenaan mengerti makna Komunikasi dan Kebudayaan. Jika masih kabur, saya mintalah KSU Kementerian berkenaan atau Menteri untuk meninjau-meniajau anak buah.

Sebagaimana saya ragu-ragu dengan kefahaman pegawai-pegawai JASA mengenai komunikasi dan kebudayaan, begitu juga saya tidak berapa yakin tentang kefahaman pegawai-pegawai PDRM yang bertanggung-jawap mengenai matlamat penggunaan komputer atau sistem ICT dalam penugasan. Jika tidak, masakan tempoh masa untuk satu sessi muat-turun perisian dari internet melalui Local Area NetworkPDRM, lebih perlahan daripada tempoh masa yang diambil oleh seekor kura-kura untuk berlari 100 meter. Tidak percaya. Sila hubongi Supt Meor Faridalatrash, rakan baik sepejabat saya.

Bosan dengan serangan virus yang bertalu-talu menerobos system komputer yang dibekalkan oleh PDRM kepada kami, saya dan brother Meor membeli perisian anti virus KAPERSKY dengan duit gaji sendiri. Akibat bergantung kepada perisian anti virus yang disediakan oleh kerajaan dan sambungan internet (LAN PDRM) yang sekejap ada, selalu tak ada, habis komputer-komputer di pejabat kami diserang virus.

Anti-virus Kapersky yang dibeli oleh brother Meor mempunyai lesen untuk installation di tiga buah komputer. Installation pertama dibuat di komputer pejabat brother Meor. Selepas installation, perisian tersebut secara automatik mengemaskan virus databasenya. Installation bermula lebih kurang jam 3:30 petang. Proses installation sekejap aje. Kemaskini perisian adalah melalui capaian internet. Bermakna perisian tersebut menggunakan capaian internet PDRM (LAN) untuk mengemaskini databasenya. Pukul 5:30 petang, proses kemaskini belum lagi selesai. Brother Meor meninggalkan komputer tersebut running, kunci pejabat dan terus balik ke rumah. Di rumah, brother Meor membuat installation kedua di komputer peribadinya.

Keesokan paginya apabila sampai ke pejabat jam 8 pagi, perisian Kapersky di komputer pejabatnya (brother Meor) masih lagi dalam proses mengemaskini databasenya. Akhirnya, jam 9:30 pagi baru selesai. Berapa jam tu? Menurut brother Meor, installation di komputer peribadinya di rumah, termasuk proses mengemaskini database, mengambil masa hanya 20 minit. Bayangkan. Perisian yang sama. Di rumah mengambil masa 20 minit, di pejabat, 18 jam. Untuk makluman para pembaca, begitulah canggih dan pantasnya sistem ICT PDRM.

Bye, dari Uncle Bob yang telah berhadapan dengan masalah logistik PDRM yang sedemikian sejak 32 tahun yang lalu dan hamper-hampir gila dan sasau dibuatnya.

No comments: